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태도 및 동기와 영어습득

Title
태도 및 동기와 영어습득
Other Titles
Motivation, Attitude and English Language Acquisition
Authors
신정선
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Keywords
태도동기영어습득영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영숙
Abstract
외국어 습득에 있어서 동기와 태도의 역할은 학습자의 중요한 정의적 요인(affective factors)으로 간주되고 있다. 본 연구는 우리나라 고등 학생들의 영어 습득 동기 및 태도의 일반적 경향을 알아보고 영어 성취도와의 상관 관계를 조사해 보는데 그 목적이 있다. 위의 연구 목적을 위하여 우선 동기 및 태도와 학습과의 연관성, 외국어 습득에 있어 동기와 태도가 미치는 영향 등에 관한 선행 연구 결과들을 살펴보았다. 다음으로 우리나라 고등학생 240명을 대상으로, 영어 성취도 검사와 영어 습득 동기 및 태도에 관한 설문 조사를 실시하였다. 조사 결과의 처리는 각 문항별로 응답의 백분율로 내어 일반적 응답 경향을 알아보고, 성취도와의 상관계수를 산출하였다. 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 학생들이 영어가 매우 중요하다고 인식하고 있으며 영어를 잘하고 싶은 욕구도 강한 반면, 학년이 높아질수록 영어에 대한 자신감을 잃고 있다. 한편, 영어에 대한 흥미도, 자신감 및 영어학습 욕구의 강도(intensity)는 영어 성취도와 확실한 정비례 관계가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 동기의 종류에 있어서는 학년이 높아질수록 도구적 동기(instrumental motivation)의 비율이 많아지는 경향을 보였으며, 성취도와의 관계를 보면 통합적 동기(integrative motivation)를 보인 집단의 성취도 평균이 약간 더 높은 것으로 나타났다. 세째, 영어 및 미국·미국인에 대한 태도는 긍정적 태도와 부정적 태도가 각 문항별로 상반되게 나타났으며, 성취도와의 상관 관계는 거의 없는 것으로 나타났다.;Motivation and attitude in foreign language acquisition are important affective factors. The two purposes of this paper are to investigate the Korean high school students' motivation and attitude in English acquisition and to study the correlation between motivation, attitude and English proficiency. The subjects are randomly selected 120 high school male students and 120 high school female students. English proficiency test and a motivation and attitude questionnaire regarding English acquisition are used as method of this study. The results are as follows: First, Korean high school students generally possess a high level of motivation for English acquisition. Also, a significant relationship exists between the degree of motivation and English proficiency. Second, as for the patterns of motivation, the percentage of instrumental motivation increases as the students are in a higher grade. Meanwhile, students with integrative motivation show higher English proficiency than students with instrumental motivation. Third, most students show a negative attitude toward English, Americans, and cultures, while they show a positive attitude toward a trip to the U.S.A. and the relation between Korea and the U.S.A. However, a relationship rarely exists between attitude and English proficiency.
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