View : 990 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이경우-
dc.contributor.author진성숙-
dc.creator진성숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:25Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:25Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015384-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196442-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015384-
dc.description.abstractThe study is to see the effect of the Taba's inductive teaching method on children's logical thinking. In other words, the study investigated the effect of the Taba's inductive teaching method and six sub-variables in logical thinking-such as classification, association, seriation, comparison,causality, and conservation. The followings are main questions which this study is to ask: 1. Is there any differennce noticed between the Taba's inductive teaching and didactic method? 2. Which variable is affected the most among sub-variables in logical thinking by Taba's inductive teaching method? The subjected of the study were 48 children of both sexes aged 4 and 5 kindergarten class at Seobingo primary school, and were classified into two groups an the same level. Twenty four children comparise the experimental group and 24 children the comparison group. The instruments used in this study were I.Q test (by Kim, Ho-kwon) and logical thinking test (modified by Lee, YeonSub and Kim, Seongil). The duration of activities by inductive method was five weeks. The t test was applied to analyze the data. The followings are the conclusions of this study : 1. The Taba's inductive teaching method showed more effective for the logical thinking development of preschool children than didactic teaching method. (P<.05) 2. Sub-variable in logical thinking was more affected by inductive teaching method in 'association' (P<.05), and less affected by inductive teaching method in 'classification', 'seriation', 'comparison', 'causality', and 'conservation'.;본 연구는 교사의 귀납적 교수방법이 유아의 논리적 사고에 미치는 영향을 알아보고, 분류·연합·순서파악·비교·인과관계·보존개념의 여섯 가지 논리적 사고 하위변인이 귀납적 교수방법과 어떠한 관계가 있는가를 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적을 위하여 본 연구에서 설정한 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 논리적 사고 발달에 있어 Taba의 귀납적 교수방법은 설명식 교수방법보다 효과적인가? 2. 귀납적 교수방법은 논리적 사고의 하위변인에 어떠한 영향을 미치는가 ? 연구의 대상은 서울 S국민학교 병설 유치원 유아 48명이었다. 유아의 논리적 사고 측정을 위한 도구로는 미국의 R.G.Brake(1972)가 제작한 "읽기 기본기능 개발 프로그램(Developing Pre-reading Skills)"의 한 영역인 논리적 사고 활동을, 우리나라의 이 연섭·김성일 등이 학습준비도 검사의 부수적 자료로 제작한 것을 가지고 본 연구자가 부분적으로 수정하여 사용하였다. 교수방법의 효과를 알아보기 위해서 실험집단에는 귀납적 교수방법을, 비교집단에는 설명식 교수방법을 적용하였다. 수집된 자료들을 두 집단간의 차의 유의도와 변인간의 유의도를 검증하기 위하여 t검증하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 1.유아의 논리적 사고 발달에 있어 Taba의 귀납적 교수방법이 설명식 교수방법보다 유의하게 높은 효과를 나타내었다. (P<.05) 2. 귀납적 교수방법을 통해 영향을 많이 받는 논리적 사고의 하위변인은 연합이었다. (P<.05) 그밖에 비교와 인과관계 변인은 논리적 사고의 향상이 통계적으로 유의하게 나타나지는 않았지만, 변화는 있었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구의 목적 및 문제 = 3 C. 용어의 정의 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. Taba의 귀납적 교수이론 = 5 B. 논리적 사고(logical thinking) = 17 C. 선행연구 = 20 Ⅲ. 연구방법 = 26 A. 연구대상 = 26 B. 측정도구 = 27 C. 연구절차 = 29 D. 자료분석방법 = 33 Ⅳ. 결과 및 해석 = 34 Ⅴ. 요약 및 결론 = 41 참고문헌 = 45 부록 = 49 ABSTRACT = 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2676019 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject귀납적 교수방법-
dc.subject유아-
dc.subject논리적 사고-
dc.subject교수방법-
dc.title귀납적 교수방법이 유아의 논리적 사고에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Effect of the Taba's inductive teaching method on children's logical thinking-
dc.format.page68 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공유아교육분야-
dc.date.awarded1987. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE