View : 71 Download: 0

국민학교 아동의 개념적 감상지도 방법연구

Title
국민학교 아동의 개념적 감상지도 방법연구
Other Titles
CONCEPTUAL APPROACH ON MUSIC APPRECIATION ESPECIALLY FOCUSING ELEMENTALY SCHOOL MUSIC
Authors
김성희
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
국민학교아동감상지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
길애경
Abstract
음악이란 음을 소재로 하는 예술이기 때문에 감상은 모든 음악활동의 기본이 된다. 특별히 현대는 매스 미디어등을 통해 지나칠 정도로 많은 음악을 듣게 되므로 인간의 성장단계에서 가장 많은 것을 수용할 수 있는 국민학교 아동에게 음악을 듣는 능력을 길러주는 것은 중요한 일이다. 음악을 감상하는 것은 듣는 태도에 따라 수동적 감상, 감각적 감상, 정서적 감상, 지각적 감상으로 나눌 수 있는데 지각적 감상에 의해서만이 음악을 완전히 이해할 수 있고 향수할 수 있는 단계에 이른다. 음악을 지각적으로 듣기 위해서는 음악의 요소 인식과 요소상호간의 관계 이해에 중점을 둔 개념중심의 감상학습을 함이 좋다. 개념중심의 음악감상방법에서는 종래의 방법과는 달리 아동이 감상 활동에 적극 참여하여 능동적으로 듣게 된다. 이에 본 논문에서 개념중심의 감상학습자료를 국민학교 교과서에 나오는 감상악곡을 중심으로 제작하였는데 이 자료들은 곡중에서 가장 명확한 요소를 골라내어 아동이 곡을 듣는 동안에 쉽게 보고 인식 할 수 있는 call card, test card, 그리고 종합 card들이다. 이 카드들은 아동의 감상능력을 높히는데 그 목적이 있다. 어떠한 사실이 개념화되어지려면 일련의 많은 경험을 겪어야하고 연속적인 학습으로 구체적 개념이 추상적 개념으로 발달되어 간다. 그러므로 본 논문에서 제시한 자료외에 더 많은 자료들이 연구되어져 아동의 음악 개념화 성장에 도움을 주게 되기를 바라며 본 논문에서 제시한 자료가 일선 현장에서 쓰여진다거나 교사들의 수업준비에 다소나마 보냄이 된다면 본 논문의 의의가 있을 것이다.;Since the music is an art made from sounds, appreciation is the basis of all musical activities. Particularly, in modern times, they are inclined to listen to the music to some excessive extent via mass media and the like, therefore it is important to provide school children, who are at stage of being able to accept most facts among stages of human development, with the ability to listen to the music. Music listening can be classified as passive appreciation, sensual appreciation, emotional appreciation, and intellectual appreciation according to the listening attitude, and it is possible only through an intellectual appreciation to reach a stage at which they can appreciate completely and enjoy the music. In order to intellectually listen to the music, it is desirable to do concept-centered appreciation studies emphasized on the recognition of music elements (melody, harmony, timber ete.) and the understanding of the interrelation between them. Unlike in the traditional methods of appreciation, in the conceptual. appreciation study, do children come to participate in the activity of appreciation study positively and to listen to the music actively. In the present thesis, for the conceptual appreciation study, a musical concept, which is beard distinctly and is significant, was selected from musical pieces mainly based on musical pieces for appreciation found in textbooks, and materials, are compiled for the understanding of this musical concept. These materials can be classified broodly into the call card and the test card. In the call card one concept meant to teach which was picked out from the music the teacher cloose is prepared, and if the teacher calls a certain number while children are looking at that card they will come to listen to the music corresponding to that number in turn. On the test card the concept meant to teach is arrayed in a test type, and while the music is playing, if the teacher calls the corresponding number, children are to answer the question written in that card. Further, there is a synthetic card by which various concepts can be recognized, and It can be also classified into the call card and the test card. The objec to these materials is to increase the appreciation abilities of children. If a certain fact is to be conceptualized, a series of many experiences are to be undergone, and a concrete concept is evolved into an abstract concept through successive studies. The writer hope that, besides the materials presented in the present thesis, more materials may be studied, and should the materials prepared in the present thesis be used in the practical field or be an aid to teachers in preparing the school teaching, the meaning of the present thesis will be achieved.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE