View : 791 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이귀윤-
dc.contributor.author서혜경-
dc.creator서혜경-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:21Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:21Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000013969-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196435-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013969-
dc.description.abstract본 논문에서는 인간의 좌·우측 뇌 기능은 서로 다르며, 개인에 따라서는 어느 한 쪽이 다른 한 쪽에 비해서 약하거나 강하다는 뇌 기능 분화 이론에 근거하여 다음과 같은 연구 문제를 해결함을 그 목적으로 하였다. 1) 학생들은 좌·우측 뇌 기능간에 우세한 정도가 각기 다른가? 2) 좌·우측 뇌의 기능 특성과 교과(국어·미술) 성적과는 상관이 있는가? 3) 좌·우측 뇌 기능은 교과의 각 영역들과 상관이 있는가? 4) 학생들의 좌·우 뇌 기능은 남녀간에 차가 있는가? 5) 좌·우 뇌 기능은 양측 모두 IQ와 상관이 있는가? 이상의 연구 문제를 해결하기 위하여 서울시내 1개 국민학교 6학년 학생 156명을 대상으로 하여 뇌 기능 분화 측정 검사(Cognitive Laterality Battery), 기초 학습 기능 검사, 일반 지능 검사, 미술 성적 조사 등을 실시하였고, 이를 SPSS 프로그램을 이용해서 전산처리하였는데 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 학생들은 좌·우측 뇌 기능 간에 우세한 정도가 각기 달랐으며 우측 뇌 우세아가 좌측 뇌 우세아보다 다소 많았다. 2. 뇌 기능과 교과 성적과의 관계에 있어서는 국어성적은 우측 뇌 기능보다 좌측 뇌 기능과 높은 상관을 보였으며, 미술성적은 우측 뇌 기능과 낮은 상관을 보이고 오히려 좌측 뇌 기능에서 다소 높은 상관이 있었다. 3. 뇌의 기능은 국어·미술과의 각 영역에 따라 그 상관이 다르게 나타났다. 국어에서는 언어사용, 읽기, 낱말의 순으로 좌측 뇌와 상관이 높았고, 우측 뇌와는 언어사용에서만 상관이 높았는데 좌측 뇌보다 높지는 않았다. 4. 미술에서는 대부분 낮은 상관을 보였는데 서예와 회화는 좌·우측 뇌 성취 모두와 비교적 높은 상관을 보였다. 5. 학생들의 좌·우측 뇌 기능은 양측 모두 IQ와 비교적 높은 상관이 있었다. 6. 뇌 기능 성취 점수를 남녀 간에 비교했을 때, 여자는 좌측에서 남자는 우측에서 더 높았으나 통계적으로 의의있는 차는 아니었다.;The present study investigates some aspects of the laterality of cognitive functions. It is to find answers to the following questions. 1. Do students show any difference in the dominance of a certain hemisphere of the brain, i.e., left or right dominance? 2. Is there any significant correlation betweeen the achievement of certain subjects and the left or right dominated cognitive functions? 3. If there is a significant correlation between them, does it vary among different tasks of the subjects? 4. Is there any significant correlation between intelligence and the dominating hemisphere? 5. Is there any difference in intelligence between the left-dominated and the right-dominated students? 6. Is there a sexual difference in the laterality of cognitive functions? The subjects of the study are 156 six-grade elementary school students sampled from a school in Seoul. The data used are the test scores of Cognitive Laterality Bettery, Test of Basic Learning Skills, intelligence test and the school test scores of Korean and Arts. The SPSS package was used for data analysis. The findings of the study are as follows: 1. The students under study show the laterality. There are more right-dominated students than the left-dominated ones. 2. The achievement of Korean shows a significant correlation with the cognitive functions dominated by the left hemisphere, while that of Arts shows a higher correlation with the right hemisphere than with the left half. 3. The degree of correlation differs among the different tasks of the subjects. In the case of Korean, the left hemisphere correlates with language skills, reading and vocabulary (in the descending order of the correlation coefficient). The language skills correlate with the right hemisphere as well, though the degree of correlation is lower than that with the left one. 4. The achievement of Arts shows a low correlation in general. The areas of caliography and drawing shows an exceptionally high correlation with both hemispheres. 5. There is a significant correlation between the intelligence and the cognitive functions dominated by either of the hemisphere. 6. When the scores of Cognitive Laterality Battery are compared between the boys and the girls, the boys are superior in the right-dominated functions, while the girls are superior in the left-dominated functions, although the difference are not significant statistically.-
dc.description.tableofcontents목차 = Ⅲ 논문개요 = Ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 D. 용어의 정의 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 뇌의 기능 분화 연구 = 6 B. 좌·우 뇌의 기능 = 15 C. 교과 특성과 뇌의 기능 분화 = 19 Ⅲ. 연구방법 = 22 A. 대상 = 22 B. 도구 = 22 C. 절차 = 26 D. 자료의 처리 = 27 Ⅳ. 결과 = 29 A. 뇌 기능의 개인차 = 29 B. 좌·우 뇌 기능과 교과성적 = 31 C. 뇌 기능과 국어 영역들과의 관계 = 33 D. 뇌 기능과 미술 영역들과의 관계 = 35 E. 좌·우 뇌 기능과 지능 지수 = 36 F. 뇌 기능의 남녀 차이 = 37 Ⅴ. 요약, 논의, 제언 = 39 참고문헌 = 45 부록 = 48 ABSTRACT = 91-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2169348 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject학생-
dc.subject-
dc.subject기능 분화-
dc.subject교과 성적-
dc.title국민학교 학생의 뇌의 기능 분화와 교과 성적과의 관계-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle국어·미술과를 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on the Relationship between the Lateralization of Brain Function and the Academic Achievement of Elementary School Students-
dc.format.page101 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공초등교육분야-
dc.date.awarded1984. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE