View : 48 Download: 0

교수자료 평가표의 개발 연구

Title
교수자료 평가표의 개발 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE EVALUATION FROM OF INSTRUCTIONAL MATERIALS
Authors
남경희
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 시청각교육과
Keywords
교수자료평가표개발
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
주영주
Abstract
<문제> 본 연구의 목적은 교재의 평가와 선택의 중요성을 고찰하고 교재 평가시 고려되어야 할 제반 사항을 조사한 뒤 현재 사용되고 있는 여러 유형의 교재 평가표를 조사 분석하여 이를 기초로 우리의 실정에 맞는 이상적인 평가표를 개발하는데 있다. <과정> 여러 연구문헌과 전문잡지를 통하여 현재 사용되고 있는 평가표를 26개 수집하고 이를 분석한 뒤 바람직한 교재 평가표의 초안을 작성하였다. 타당도를 검증하기 위해 전문가 5인에게 문의하여 약간의 수정을 가하고 신뢰도를 측정하기 위해 34명의 학생을 두 그룹으로 나누어 슬라이드를 보여준 뒤 수정된 평가표를 사용하여 평가하게 하였다. <결과> 유사한 배경을 가진 두 그룹이 동일한 자료를 보고 평가한 결과는 .95의 높은 상관관계를 보였다. <결론> 교재 평가표는 아래의 세가지 측면을 포함해야 한다. ① 교재의 주제/내용 측면:내용의 정확성, 객관성, 최신성, 어휘의 적절성 ② 교수 설계상의 측면:사전 소개 부분, 학생 참여, 피드백, 학습 지침서의 동반 ③ 기술적/물리적 측면:영상, 소리, 구성 편집 본 연구자에 의하여 고안된 교재 평가표는 위와 같은 점을 고려하여 작성되었고 그 신뢰도는 테스트를 통하여 입증되었다. 교수 효율화를 달성하기 위해서는 교재는 사용되기 이전에 반드시 객관적인 평가 도구에 의해 신중히 평가되어져야 하겠다.;(Problem) The purpose of this study was to investigate the importance of selection and evaluation of instructional materials, and investigate the all the aspects to be considered in the evaluation form. To this end, many evaluation forms currently used in the media field were collected and analyzed to develop and ideal evaluation form. (Procedure) The researcher collected 26 evaluation forms. The first draft toward the ideal evaluation form was made on the basis of 26 evaluation forms which the researcher collected from research studies and articles. To investigate the validity, the first draft was examined by five experts in the media field. Some adjustments were made to improve the validity of the evaluation form. To investigate the reliability, the researcher showed a silde film to 34 students with a similar background, and asked them to evaluate the slide film with the revised evaluation form. (Results) The outcome of evaluation indicated. 95 correkation coefficient. (Conclusion) To provide a desirable evaluation form, following three aspects should be included in the form; (a) Subject/content aspect (authenticity, up-to-dateness, objectiveness, language level, etc.) (b) Instructional design aspect (pre-introduction, student participation, feed back, instructional manual, etc.) (c) Technical/physical aspect (audio, video, composition, editing, etc.) The researcher fully reflected three aspects of ideal evaluation criteria into the evaluation form. The validity of the form was proved by five experts in the media field and the reliability was proved with statistical test.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE