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동양화 작품 제작에 따른 표현성 연구

Title
동양화 작품 제작에 따른 표현성 연구
Other Titles
(A) Study on Expression in Oriental Painting
Authors
沈溫植
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
동양화표현성구상회화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
전덕혜
Abstract
In drawing, description is a means of expression the object of which is to present the aesthetic value an artist pursues. Since no human being has ever lived separate from nature, artistic activities also have greatly been influenced by the way one perceives nature, as a matter of course. In the Orient particularly, human beings are considered not as opposed to nature, but as a part of it, adapting and assimilating to it. Accordingly, idealistic expression which emphasizes artists' thoughts and meanings tying behind works have been preferred to realistic expression even though both have developed in coexistence. I am of the opinion that an artistic work can present greater artistic value only when it embodies the aesthetic value and idealistic thought. In addition, in order to create with more originality and liberty, one has to undergo the basic procedure of understanding the essence of the subject and describing it with pure modeling substances of drawing. With the assumption that liberal and original expression can not be obtained unless the concrete process is fulfilled, I set my primary objective at concrete work, not as an opposite concept of abstraction but a fundamental course of work. In this paper, a comparison between concreteness and abstraction is stated followed by a study on characteristics of expression method in Oriental painting. Then, on the basis of the study, fundamental values of concrete drawing becomes feasible.;繪畵에 있어서 描寫란 表現을 위한 하나의 手段이고, 表現의 目的은 作家가 追求하는 美的 價値를 表現하는 데 있다. 또한 人間은 自然속에서 自然과 항상 不可分의 關係를 維持하여 왔으므로, 人間의 藝術活動은 人間이 自然을 어떻게 받아들이는가에 따라 크게 影響을 받아온 것이 사실이다. 특히 東洋의 自然觀은 人間을 自然의 對立的인 存在로 認識하지 않고, 自然의 一部로서 이에 順應하여 同化하고자 하는 것이었으므로, 그 表現方法에 있어서 寫實的인 表現과 寫意的인 表現이 서로 竝存하면서 發展해 왔는데, 주로 寫意的인 方向으로 展開되면서 寫實性의 問題보다 作家의 思想이나 內容性에 더 큰 意味를 두어 왔다. 本人은 이러한 美的 價値觀의 基盤이 內面的이고 理想적인 思想을 바탕으로 하여 이것을 '作品'으로 具體化시킬 때 깊은 藝術性이 더욱 價値있게 表現되는 것이라고 생각하며, 또한 보다 獨創的이고 自由로운 作品製作을 위하여서는 그 對相의 本質을 把握하여 繪畵的 純粹造形要素에 의해 描寫할 수 있는 基礎作業의 過程을 거쳐야 한다고 생각한다. 따라서 本人은 作品을 製作하는 過程에서, 具象 作業에 充實한 後에야 비로소 自由롭고 個性的인 表現을 할 수 있을 것이라는 假定下에 抽象에 對立되는 槪念으로서가 아닌 基礎作業의 過程으로서 具象繪畵作業에 힘을 기울여 왔다. 本 論文에서는 東洋畵에 있어 表現樣式上의 特性을 알아보고, 具象과 抽象의 意味를 比較硏究하면서, 作品製作過程에 이를 結付시켜 造形的 特性과 表現의 可能性을 追求하는 同時에 具象繪畵의 基本的 價値觀을 模索하고자 하였다.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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