View : 522 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author禹英淑-
dc.creator禹英淑-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:14Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:14Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015128-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196421-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015128-
dc.description.abstract人沕畵는 넓은 의미에서 人間을 描寫對象으로 한 그림으로, 옛부터 회화의 중요한 題材로 다루어졌다. 동양에서는 人物畵가 勸善懲惡의 鑑戒에 바탕을 두고 古代부터 發生되었는데, 時代的인 變遷과 繪畵的 흐름을 살펴볼 때 東洋繪畵에서 人物畵가 차지하는 範圍는 다른 회화영역인 山水書나 花鳥畵의 發達에 比하면 상당히 뒤떨어져 있는 영역이라 할 수 있다. 또한 「그림에는 인물이 가장 어렵고 다음에는 山水, 그 다음은 狗馬, 그리고 호사와 器什」라 표현되듯이, 인물화는 '정신의 전수, 즉 博神을 나타내야 하기 때문에 그 표현이 다른 대상보다 어려운 것이다. 이러한 인물화의 표현기법으로는 구도, 설색(設色), 선묘(線描)등 여러가지 방법이 있는데, 이중에서 線描양식은 顧愷之로부터 시작하여 吳道子로 전개되고 더 나아가 齊白石에 이르기까지 현재까지도 계속하여 변화되어져옴을 알 수 있다. 이와같은 線描는 人物畵에서 뿐 만이 아니라, 石濤가 "一劃"^(1)을 주장하였듯이, 中國繪畵史上 회화표현의 중요한 수단의 하나로 간주되고 있다. 이에 본 논문에서는 인물화의 線的表現에 대하여, 먼저 동양회화의 源流를 이루고 있는 中國繪畵史 속에서 唐代부터 淸末民初까지의 대표적인 작가를 통하여 개괄적으로 살펴보았다. 다음단계로 한국화에 있어서는 각 시대마다 독특하게 나타난 線的 표현에 대하여 다음과 같이 고찰하여 보았다. 첫째로, 20세기 이전의 전통적 인물화로 꾸준히 그 명맥을 이어 왔다고 볼 수 있는 이조시대의 초상화와, 중국화풍의 추종에서 탈피 근대적 창조의식의 서장을 장식했던 이조후기의 단원·혜원의 풍속화를 '李朝時代'에서 다루었고, 둘째로, 신일본화풍의 영향으로 인물화의 근대적 형성과정에 있어서 새로운 영역을 전개한 김 은호를 '1920年代 以後'시대에서 살펴보았으며, 세째로, 현대회화로서의 자각을 통해 자유로운 美의식의 양상을 반영한 '解放以後'의 시대에는 당시의 대표작가들을 중심으로 약술해 보았다. 끝으로, 전통과 현대의 갈등속에서 한국화(韓國畵)의 한국化를 향해 나가는 70년대 후반이후 80년대의 상황을 통하여 나타나는 다양한 흐름을 간략히 서술해 보았다. 이러한 연구내용을 기반으로 하여 본인작품에 표출된 '線的表現'이 어떠한 경로를 통하여, 그리고 어떠한 의미를 갖고 화면上에 나타났는가를 살펴봄으로써, 인물화의 표현방법에 있어서 線的表現이 갖는 기능을 확장시켜보는 동시에 새로운 인물화의 표현방법을 모색해 보고자 하였다.;Figure painting, whose object of description is a character in the broad meaning, has been treated as an important subject of painting traditionally. It was generated from ancient times based on the admonition of poetic justice in the East. Studying the changes of the times and the stream of painting, we can say that the realm which figure painting occupies in the oriental painting considerably falls behind compared to the development of the other domain of painting, i.e. landscape painting or the painting of flowers and birds. Like the expression that a figure is most difficult in painting and the next is landscape, the next is dogs and horses and the next is pavilion and household furniture and utensils, figure painting is more difficult than the other subjects in expression as it should manifest "transmission of spirit", i.e. the transferred soul The techniques to describe this figure painting can be studied in a lot of ways, e.g. composition, coloring and line description. We can see that the line description among these techniques of description began from Ko, Gae Jee (顧愷之) and developed to Oh, Do Ja (吳道子) and further have been changed up to the present continuously through Je, Baek Suk (齊白石). This line description has been one of the important means of the pictorial description in the history of chinese painting as well as in figure painting as Suk, Do emphasized "One stroke". Hereupon, I have studied generally about the line description of figure painting firstly through the representative painters from the Tang dynasty to the Ching dynasty in the history of Chinese painting which makes the beginning of oriental painting. Nextly I have inquired followingly into the line description which comes out characteristically according to the times in korean paintings. First of all, I have handled in 'The times of the Lee dynasty' portrait painting of the period which can be said to have kept alive as traditional figure painting before the twentieth century and genre picture of Dan Won (檀園) and Hei Won (蕙園) of the latter period of the Lee dynasty who decorated the origin of the modern conciousness of creation casting off the imitation of Chinese style of painting. Secondly, I have studied in the times 'After the 1920's Kim, Eun Ho who developed the new realm in the process of modern formation of figure painting by the influence of new Japanese style of painting. Thirdly, I have outlined the times 'After liberation' which reflected the aspects of the liberal sense of beauty through awakening as modern painting centering on the representative painters of the times. Finally, I have briefly described the situation from the latter period of the 1970's to the 1980's heading toward Koreanization of Korean painting in discord of tradition and today. Based on these contents of study, I have tried to expand the function of line description in the methods of expression of figure painting and also to grope new methods of expression of figure painting by observing through which process and with which meaning "the line description" expressed in my work shows on the canvas.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 理論的 背景 = 3 A. 人物畵의 傳統的 樣相 = 3 B. 中國 人物畵의 線的表現 = 6 1. 인물화의 線描表現上의 특성 = 6 2. 인물화의 筆墨法 = 7 3. 인물화에 나타난 線的表現 = 8 C. 韓國畵에 있어서 人物畵의 線的表現 = 10 1. 李朝時代 = 11 2. 1920年代 以後 = 13 3. 解放以後 = 14 4. 70년대 후반이후 80년대의 상황 = 16 Ⅲ. 作品에 나타난 線的表現 = 25 A. 작품의 內容과 그 方法 = 25 B. 作品分析 = 28 Ⅳ. 結論 = 47 參考文獻 = 48 ABSTRACT = 49-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent14191900 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject인물화-
dc.subject-
dc.subject선적표현-
dc.title인물화를 중심으로 본 선적표현에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on Line Description with Center in Figure Painting-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 동양화과-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE