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R. A. Schumann의 '피아노 5중주곡' op.44에 관한 분석적 연구

Title
R. A. Schumann의 '피아노 5중주곡' op.44에 관한 분석적 연구
Other Titles
(AN) ANALYTICAL STUDY ON PIANO QUTNTET OP. 44 BY SCHUMANN
Authors
송상미
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Schumann피아노 5중주곡음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Robert Alexander Schumann(1810~1856)은 그와 동시대의 작곡가들인 맨델스죤, 브라암스등과 더불어 낭만주의 실내 음악의 발전에 공헌을 하였다. 낭만주의 실내 음악은 19세기 초기의 작곡가인 슈베르트를 포함하여 거의가 위의 작곡가들에 의해 확립되었다고 해도 과언은 아닐 것이다. 본 논문은 슈만의 대표적인 실내악 작품이며, 브라암스와 프랑크의 피아노 5중주곡과 함께 3대 피아노 5중주곡으로 손꼽히고 있는 슈만의 작곡 기법과 특징을 살펴 본 것이다. 연구 방법으로 일반적으로 언급되는 슈만의 실내악 작품들의 특징을 먼저 서술하고, Op. 44를 분석하여 그의 실내악 일반의 특징을 살펴보았다. 슈만의 실내악 작품수는 그리 많지 않지만, 그의 낭만적인 특성을 충분히 나타내고 있으며, 피아노 5분 주곡 Op.44는 슈만의 유일한 5중주곡 이라할 수 있는데 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 전 곡은 4악장으로 되어 있으며 제1악장은 소나타 형식, 제2악장은 론도 소나타 형식, 제3악장은 스케르쪼(복합3분), 제4악장은 소나타 형식인데 느린 악장에서도 Song form을 사용하지 않고 론도 소나타형식을 사용한다는 것이 특징이다. 또, 제 4악장의 소나타 형식이 두개의 제시부, 발전부, 재현부를 가지며, 그들은 각각 조성을 달리 하고 있다고 점도 특징이라 할 수 있다. 둘째, 낭만주의시대의 특징인 Cyclic form을 사용하고 있으며, 조성구조에 있어 제4악장이 단조로 시작하여 장조로 끝나고 있다. 셋째, 전 곡을 통하여 반음계적 화성, 잦은 전조, 조성적 모호성, 비화성음의 자유로운 사용등이 나타나는 반면, 바하와 후기 베에토벤의 영향을 받은 모습인 대위법적인 사용도 이 곡을 이루는 주요 요소 들이다. 넷째, 전체적으로 딸림7화음(V_(7)), 감7화음, 9화음, 변화 화음이 자주 사용되고 있으며, 제1악장의 발전부에서는 5도 관계로 전조되는 경우가 많다. 다섯째, 5개 악기의 구성으로 볼 때, 피아노의 위치가 두드러지는 듯 하면서 현악기부의 각 악기들과 조화를 이루어 실내악적인 형태를 갖추고 있다. 이상과 같은 특징들은 슈만의 고전과 낭만의 모습을 나타내주고 있다.;Robert Alexander Schumann(1810-1856), contributed to Romantic chamber mucic with Mendelssohn, Schubert, and Brahms. This thesis is an analytical study on the Piano Quintet Op. 44, one of Schumann's representative chamber music compositions. The procedure of study is to describe Characteristics of Schumann's chamber music works first, and then to analysis Op. 44 in defail, and to compare it with general characteristics of his chamber music works. Although the number of his chamber music works is not many, they show his romantic characteristics sufficiently. The Piano Quintet Op. 44 is the only Schumann's Piano Quintet and shows his classic-romantic features. It is in four movements. the first is in sonata form, the second is in rondo-sonata form, the third is in scherzo form, and the fourth is in sonata form. Special features in regard to forms are as follows. First, Sonata form instead of song form is used in the slow movement, and sonata form of the fourth movement has two sets of exposition-development-recapturation. Second, the idea of cyclic form, characteristic of romantic period is utilized in this work, and the final movement starts with a minor key, finishes with a major key. Third, through out the whole Piece chromatic harmony, frequent modulations, uncertain keys, nonharmonic tones are used freely, on the other hand contrapuntal techniques which seem to be influenced by Beethoven and Bach appear in this oomposition. Fourth, on the whole, dominant 7th, diminished 7th, 9th, altered chords are often used, and in the development of the first movement modulation to dominant key appears many times. Fifth, in the organization of five instruments the Piano part seems to be worked out in full detail than are the string parts, but the combination between the piano part and each string part shows chamber music form.
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