View : 116 Download: 0

16세기 건반음악 형식에 관한 소고

Title
16세기 건반음악 형식에 관한 소고
Other Titles
(A) Study on the Form of Keyboard Music During the Sixteenth Century
Authors
조혜경
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
건반음악 형식16세기음악학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤미재
Abstract
고대로부터 중세를 거쳐 르네쌍스에 이르기까지 성악음악에 종속되어 있던 기악음악은 16세기 초에서부터 서서히 독립적인 발전을 시작하여 이 시기의 말기에 이르러서는 여러가지 독자적인 형식들을 갖게 되었다. 이러한 발전은 계속되어 바로크시대에 와서는 기악음악이 종류와 질적인 면에서, 성악음악과 동등하거나 이를 능가하기에 이른다. 그러므로 16세기에 나타난 기악음악들을 분류하여 음악형식별로 정리하고 각 형식에 따른 음악적 특징을 연구하는 것은 바로크시대의 기악음악 형식들의 발전 과정을 이해하는 데에 큰 도움을 주리라 생각한다. 이러한 목표를 염두에 두고 본 논문에서는 16세기의 기악음악 중 우선 건반음악만을 택하여 여기에 사용된 음악형식들을 정리하고 각 형식에 따른 특성 및 구조를 연구하였다. 본론에 앞서 제 1장과 2장에서는 16세기에 이르기까지 기악음악의 발달과정과 16세기 건반음악의 일반적 상황에 대하여 살펴본 다음 본론에서 건반음악 작품들에 쓰여진 음악형식들을 4가지 유형으로 분류하고 각 형식안에서 실제로 선정된 곡들을 통해 특성과 구조를 검토해 나가는 방법을 택하였다. 결론에서는 본론에서 연구한 건반음악 형식의 발달과정을 하나의 도표로 제시함으로써 16세기 전반에 걸친 건반음악 형식의 계보를 만들어 보고자 하였다. 이와같은 연구결과 16세기에 나타난 건반음악 형식에는 모방적 대위법형식과 자유형식, 춤곡유형과 변주곡형식등이 있었으며 모방적 대위법형식으로 작곡된 작품유형에는 리체르카, 티엔토, 판타지, 깐쪼나, 푸가등이 자유형식으로 작곡된 작품유형에는 프렐류드, 인토네이션 , 토카타등이, 춤곡유형에는 바스-당스, 파반느, 갈리아드, 팟싸메쪼 살타렐로, 알라망드, 쿠랑트, 지그등이, 변주곡형식으로 작곡된 작품유형에는 주제와 변주곡, 디퍼렌시아, 그라운드, 팟싸메쪼 변주곡, 변주 모음곡등이 있었다. 모방적 대위법 형식으로 작곡된 작품유형들은 바 로크시대에 이르러 푸가와 바로크 소나타 등으로 발전되었으며 춤곡 유형들은 둘 또는 셋씩 짝을 이루어 바로크 시대의 무용조곡으로, 변주곡 형식들은 바로크 시대의 주제와 변주곡, 파르티타, 팟싸칼리아, 샤콘느 등으로 발전되었다.;The instrumental music, which had belonged to the vocal music from the Ancient times through the middle ages and Renaissance era, began progress of independent styles and forms of writing for instruments. Therefore, instrumental music in the 16th century was gradually becoming the equal, in both quantity and content, of vocal music. Keeping this in mind, this paper is devoted to the musical forms of the keyboard music used in the 16th century sixteenth-century keyboard music is analyzed according to source, function, style, and form of composition, and classified into four classes : imitative form, free form, dance music and variation form. Above 4 kinds of keyboard music had also each types and were developed at Baroque era as following forms ; Imitative form had a type of ricercar, tiento, fantasy, canzona and fugue, and ricercar type was developed to fugue, and canzona type to Baroque sonata. Free form had a type of prelude, intonation and toccata, and they were developed to prelude and toccata themselves. Dance music had a type of basse-danse, pavane, galliard, passamezzo, saltarello, allemande, courante and gigue, and they were developed to Baroque dance suite as pairs. Variation form had a type of theme & variation, diferencia, ground, passamezzo variation and variation suit, and they were developed to Baroque theme & variation, partita, passacaglia and chaconne.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE