View : 725 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김신자-
dc.contributor.author孫美-
dc.creator孫美-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:52Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:52Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015650-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196372-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015650-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the effect of behavioral objectives on intentional and incidental learning, and to determine the interaction effects of behavioral objectives with learning capabilities and verbal abilities on student achievement. The questions of this study were the following: 1. Are there any significant differences on student achievement in intentional and incidental learning depending on objectives with and without behavioral terms. 2. What effect of interaction will there be between behavioral objectives and learning capabilities on student achievement in intentional learning. 3. What effect of interaction will there be between behavioral objectives and verbal abilities on student achievement in intentional learning. The learning task was middle school ethics text book, from 13 behavioral objectives and 5 general objectives were down. Subjects (N=168) were first grade students from three classes selected D middle school in seoul. Subjects in three classes were randomly assigned to a general objectives group and a control group. Before the learning task, all subjects were given General IQ Test to measure learning capabilities and verbal abilities. Post-test achievement scores were obtained from all three groups using the test developed for this study. An experimenter-constructed attitude questionnaire was administered use of behavioral objectives in the classroom. The findings of this study were : 1. A significant difference was found between treatments on student achievement in intentional learning test (F=7.147, p .01), but no significant difference was found between treatments on incidental and total learning test. 2. There was no significant interaction effect between learning capabilities and behavioral objectives on student achievement in intentional learning test. 3. There was a significant interaction effect between verbal abilities and behavioral objectives on student achievement in intentional learning test. (F=2.749, P .05). 4. Students given behavioral objectives indicated that they were favorable toward the use of behavioral objectives.;Ⅰ.서 론 행동적 수업목표가 갖는 학습의 방향설정과 선택적 주의집중기능은 교수-학습과정에서 학습촉진을 위한 유용한 교수전략의 요소이다. 그동안 실험 연구된 결과들을 볼 때, 행동적 수업목표의 학습성취 효과성 보고에 일관성이 없으므로 수업목표의 명세성과 학습자 특성변인 등 관련변인에 대한 지속적인 연구가 필요하다. 본 연구의 목적은 행동적 수업목표와 학습능력 및 언어능력이 학습성취에 미치는 영향을 실험검증 하는데 있다. Ⅱ.연구문제 본 연구에서 밝히려는 문제는 다음과 같다. 1. 행동적 수업목표 및 일반적 수업목표에 따라 의도적 학습, 부수적 학습과 전체학습성취도에 차이가 있는가. 2. 행동정 수업목표 및 일반적 수업목표와 학습능력수준과의 상호작용에 의한 의도적 학습성취도는 어떤 영향을 받을 것인가. 3. 행동적 수업목표 및 일반적 수업목표와 언어능력수준과의 상호 작용에 의한 의도적 학습성취도는 어떤 영향을 받을 것인가. 그리고 실험 후 행동적 수업목표집단을 대상으로 행동목표 활용에 대한 태도 및 의견조사를 실시하였다. Ⅲ. 연구방법 및 절차 A . 연구대상 본 연구는 서울에 소재한 D여자중학교 1학년 3개학급의 총 168명을 대상으로 하였다. 본 실험을 위해 학력, 지능 그리고 언어능력이 같은 세집단을 선정하여 행동적 수업목표집단, 일반적 수업목표집단, 비교집단으로 각각 배정하였다. B . 실험도구 본 연구의 실험자료는 중학교 1학년 도덕과목으로 13개의 행동적 수업목표와 5개의 일반적 수업목표를 사용하였다. 학습능력과 언어능력을 측정하기 위해 중학교용 일반지능검사지^(*)를 이용하였으며 동질성 확인을 위해서는 사전검사지를, 실험의 효과검증을 위해서는 사 후검사지를 개발하여 사용하였다. 행동적 수업목표집단에게 태도 및 의견조사지를 작성하여 사용하였다 C. 실험설계 및 절차 본 연구는 전후통제집단설계 (Pretest-Posttest Control group de-sign)^(**)이 의하였다. 실험 처치전에 사전검사와 지능검사를 실시하였고, 1987년 9월 1일 부터 14일 까지 본 실험이 실시되었다. 이 기간중 3회의 실험처치가 있었으며, 매회마다 일반적 수업목표, 행동적 수업목표를 수업전에 제시하였다. 실험후에 사후검사를 실시하였고 행동적 수업목표집단을 대상으로 태도 및 의견조사를 실시하였다. Ⅳ. 결과 본 실험에서 밝혀진 연구문제의 결과는 다음과 같다. 1. 의도적 학습성취도에 있어서는 행동적 수업목표집단이 일반적 수업집단과 비교집단 보다 1%수준에서 유의하게 높았다. (F=7.147, P<.01). 그러나 부수적 학습과 전체 학습성취도에 있어선 집단간에 유의한 차이가 나타나지 않았다. 2. 의도적 학습성취도에 있어서 행동적 수업목표 및 일반적 수업 목표와 학습능력수준간에 유의한 상호작용 효과가 없는 것으로 밝혀졌다. 3. 행동적 수업목표 및 일반적 수업목표와 언어능력간에 의도적 학습성취도에 있어 5% 수준에 유의한 상호작용 효과가 나타났다(F=2.749, P<.05). 4. 태도 및 의견조사 결과, 행동적 수업목표를 제공받은 수업에 대한 학습자의 흥미도와 학습 이해도는 높게 나타났다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구의 문제 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 D. 용어의 정의 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 수업목표의 일반적 수준 = 6 B. 행동적 수업목표의 기능 = 7 C. 행동적 수업목표의 진술과 세분화 문제 = 10 D. 행동적 수업목표와 학습효과 = 15 Ⅲ. 연구의 방법 및 절차 = 25 A. 연구의 대상 = 25 B. 실험도구 = 29 C. 실험설계 및 절차 = 33 D. 실험기간 = 35 E. 자료처리 = 35 Ⅳ. 결과분석 및 논의 = 37 A. 결과분석 = 37 B. 논의 = 46 Ⅴ. 결론 및 제언 = 50 참고문헌 = 53 부록 = 60 ABSTRACT = 79-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2597093 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject수업목표-
dc.subject학습성취-
dc.subject행동적 수업목표-
dc.subject부수적 학습성취-
dc.title행동적 수업목표가 의도적 및 부수적 학습성취에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Effect of Behavioral Objectives on Intentional and Incidential Learning-
dc.format.page89 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 시청각교육과-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE