View : 701 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金眞洙-
dc.creator金眞洙-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:52Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:52Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000014217-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196370-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014217-
dc.description.abstract본디 人間이란 精神과 肉體를 동시에 지니고 있다. 다시말해서 心身의 辨證法的 統一을 기도하려는 존재인 것이다. 이와같은 사실이 곧 인간역사의 발전을 촉구하기도 하고, 인간의 비극을 끊임없이 造成해 주기도 한다고 할 수 있다. 인류의 歷史가 發達해온 底邊에는 이러한 완전히 다른 두개의 흐름이 숨어있는데 무용의 발달과정도 이 울타리에서 벗어날 수는 결코 없는 것이다. 이 두 흐름의 歷程속에서 모든 예술가는 자신의 감동을 時空을 초월하여 많은 사람들에게 전달할 수 있는 樣式속에 담아보려고 노력하였다. 그중에서도 안무가는 자신의 감동을 전달하는 方法으로 무용수의 신체를 통하여 創造的인 아이디어를 작품으로 구체화시키고 있는 것이다. 많은 안무가들이 자신의 이미지를 여러형태로 具現해 왔지만 이 가운데 특히 20세기에 들어와 전통성을 계승하면서도 자신의 意志로 과감한 變革을 꾀하여 발레의 안무를 獨立的인 예술로 승화시킨 인물은 George Balanchine 이었다. 그는 근대발레의 첫걸음이 되었던 「Ballet Russes」에서 마지막 안무가로 발탁되어 혁신적 예술활동에 參加하였다. 그는 발레에 대한 무한한 정열로 Diaghilev에게 발탁된 이래, 20C후반에 이르기까지 수많은 레파토리를 남기고 독자적인 안무세계를 이루었으며 현대에선 안무가로서 Balanchine을 능가할 者가 없다는데엔 異論의 여지가 없다하겠다. 本 論文은 그의 안무성향을 단계적으로 연구하므로써 그가 미국발레에 貢獻하고 나아가 현대발레에 끼친 영향까지 분석하므로써 그 역사적 意義를 찾아보고자 한다. 연구결과를 종합해 보면, 첫째 그는 마임이나 상징적 동작을 제거하면서도 움직임으로써 관객에게 일으키는 상상력을 추구하였다. 그 결과 순수무용으로써 발레를 완전히 독자적인 하나의 쟝르로 끌어올렸다. 둘째, Stravinsky와의 교류를 통하여 시각적인 것과 청각적인 것 사이의 균형있는 수용으로 음악의 시각화를 시도하므로써, 안무형태의 확장을 이루었다. 세째, 그는 미국대중무용에 根據한 째즈나 民族的 스타일을 거부했으며, 오로지 클라식技巧와 스타일에 集中한 '추상적 작품'으로 참신한 미국스타일을 定立시켰고, 그 밖에도 신고전주의, 희극적발레로 특징되는 작품과 현대주의적 경향의 작품도 포함하고 있다. 네째, 발레에 있어서 기본 매개체인 인체에 숨겨진 본질을 드러내는 시도를 통해 신체의 실제적인 形態와 무게를 시각적 還元시킬수 있다는 가능성을 보여주므로써, 20C 현대 예술가들과 함께 현대주의 尖端을 이루었다.;Originally man had body along with mind in accord. In other words he is now being who shares body and spirit and intends to reunite them dialectically. It is the sharing of body and mind simultaneously that urges the growth of human history and whose short-comings further the misery of human beings continuously. Under the ground of human history there have been hidden two other types of currents and the developing process of dance does not deviate from them. These two trends have revealed themselves in different shapes as if mankind had predominated by spirit or instinct depending on a period or environment. Under these two ways media artists tried to create new forms that can transmit his enthusiasm as much as possible. Choreographers especially imbody the creative idea on many kinds of images with a dancer's body. Though many choreographers have given shape to creative ideas, it is above all George Balanchine who developed the choreography of Ballet into an independent art. He intended to make a change of the choreography of Ballet resolutely, while adapting it to tradition. In succession with Nijinska he participated in various renovational art activities, including the Ballet Russes which became the basement of modern ballet. Since he was selected by Diaghilev, he completed many performances before the 20th century, and formed an original world of choreography. He had infinite passion for ballet and dance specialists say that Balanchine is one of the greatest choreographers in the history of modern ballet. By studying the disposition of his choreography and analyzing his contribution to the history of modern American ballet this thesis will start to search for historicalmeaning. First, he sought to appeal to the imagination of the audience with movement even if he removed mime and symbolic movement. As a result, he developed ballet as pure dancing into ballet as a unique genre. Second, he tried to create visualization of music through the balance4 selections between visual movement and the auditory music by associating with Stravinsky, so that he could accomplish the variety of choreographic shape. Third, he denied the style of jazz and folk dance based on American public dancing and established only a new American style with abstract performances concentrated on classical technique and style. Besides, his choreography included the performances characterized as neoclassic and comic ballet, ones which have a tendency toward modernism. Fourth, he was in accord with modernism along with other modern artists of the 20th century, presenting possibilities that could change the real shape and weight of a body into a visual illusion by trying to describe the hidden substances of a human body, which is a basic medium in ballet.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅳ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 目的 = 1 B. 硏究의 方法 = 2 C. 理論的 背景 = 3 1 .발레의 發生과 發達 = 3 2. 발레 작품제작과정의 基調 = 8 Ⅱ. 本論 = 11 A. 19세기 이후의 美國의 발레 = 11 B. Balanchine 按舞觀의 定立 = 15 1. Balanchine 按舞에 관한 特性 = 15 2. Balanchine 按舞의 現代主義的 傾向 = 22 C. Balanchine 按舞性向의 發達段階 = 30 1. Ballet Russes 期 = 30 2. 미국에서의 活動初期 = 32 3. N.Y.C.B 創團後의 時期 (Stravinsky와의 공동작업을 中心으로) = 33 D. Balanchine 예술이 현대발레에 끼친 영향 = 37 Ⅲ. 結論 및 提言 = 40 參考文獻 = 44 附錄= 48 ABSTRACT = 61-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1955371 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subjectGeorge Balanchine-
dc.subject안무성향-
dc.subjectChoreograpic Inclination-
dc.titleGeorge Balanchine의 按舞性向에 관한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study on the Choreograpic Inclination of George Balanchine-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 무용학과-
dc.date.awarded1986. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 무용학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE