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거문고 散調 羽調와 平調의 旋律型

Title
거문고 散調 羽調와 平調의 旋律型
Other Titles
Melodic Patterns of Ujo and P'yongjo Modes in the Komung'go Sanjo : With particular emphasis on the section entitled chinyangjo
Authors
李枝恩
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
거문고산조우조평조진양조
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
황병기
Abstract
Current performances of the komung'go sanjo comprise 3 schools of playing: that of Han, Kap-duk, Kirn, Yun-duk, and Shin, Kwae-dong. In these 3 schools, in the section called chinyangjo, the ujo and p'yongjo modes, which appear before that of the kyemyonjo mode, are, as a general rule, similar to each other; they differ, however, in respect to vibratto and ornamentation. According to the komung'go sanjo score notated by Kim, Taesok, among the three schools, in the chinyangjo section, the duration of ujo and p'yongjo modes are longest in that of Han, Kap-duk (kak* 1-31), followed by Kim, Yun-duk (kak 1-28), 'followed in turn by that of Shin, Kwae-dong (kak 1-21). That is to say, Kim, Yun-duk's school omits kak 17, 19, and 24, and the Shin, Kwae-dong school omits kak 13-22 of that found in the Han, Kap-duk school. For convenience sake, this study was divided into that of the 1st movement of the ujo part and the 2nd movement of the p'yongjo part in the chinyangjo section; however, first an examination of the frequency of the tones that appear was made. Among the tones that appear, although only those exceeding an eighth note in time value were dealt with, where those less than an eighth note appear, that which is the longest in duration was taken as the representative tone, and where 2 tones of equal duration totalling the time value of an eighth note appear, that is, for example, two sixteenth notes, the first tone was taken as the representative tone. In the study of the melodic patterns, particular attention was paid to the vibratto form applied to each tone. The vibratto pattern study was divided into those tones for which a wide vibratto is required and those for which vibratto application is optional. "Required vibratto" literally means that which is played as an essential part of the music itself whereas "optional vibratto" is not, being executed merely as ornamentation, and is therefore optional. In the first melodic pattern of kak 1-8 of Han, Kap-duk's komung'go sanjo, g moves a perfect 5th downward to c passing through e-flat along the way. In the 2nd pattern, d' travels a major 3rd downward to b'-flat, and again b-flat moves a minor 3rd downward to g. In the 3rd pattern, G moves upward a perfect 4th to c. In ujo mode, melodic patterns 1 and 2 may be regarded as being the most important. In p'yongjo mode, the melodic pattern is comprised of a perfect 4th and a major 2nd with b-flat as the tonal center (F-b-flat-c). The 4th melodic pattern is comprised of a perfect 4th and a major 2nd with f as the tonal center (c-f-g). In the 5th pattern, the perfect 4th and major 2nd form closely resemble that of the basic melodic progression found in the kyemyon mode of the southern provinces (G-c-d). In kyemyon mode, a required vibratto that is deep and loud is executed on g; in p'yongjo mode, on the other hand, an optional vibratto is executed on F that is usually played from the basic tone to one tone above and back to the basic tone. In the kyemyon mode of the southern provinces, a required vibratto is played on d that is buoyantly executed from e-flat on a downward stroke; in p'yongjo, on the other hand, a light optional vibratto is played on c that is executed from d-flat on a downward stroke. Here again, however, the downward stroke is not required. Aside from ornamentation, there is another very important difference between the melodic patterns of p'yongjo and kyemyonjo In p'yongjo, when b-flat moves downward a perfect 4th to f, it must, without fail, pass through G. (*Note: a kak is a 6-beat rhythmic unit);現行 演奏되고 있는 거문고 散調는 韓甲得流·金允德流·申快童流의 3流로, 이들 가락은 진양조 中 界面調가 나타나기 前 羽調와 平調까지는 원칙적으로 서로 같다. 다만 差異點이 있다면 弄絃과 裝飾的인 잔가락에서만 서로 다를 뿐이다. 金大錫이 採譜한 「거문고 散調」에 依하면 3流의 진양조 羽調와 平調의 旋律은 韓甲得流(第1刻∼第31刻)가 가장 길고 그 다음이 金允德流(第1刻∼第28刻)·申快童流쾌(第1刻∼第21刻) 順으로 나타난다. 卽 金允德流에서는 韓甲得流의 第17刻·第19刻·第24刻이, 申快童流에서는 韓甲得流의 第13刻·第14刻·第15刻·第16刻·第17刻·第18刻 第19刻·第20刻 第21刻·第22刻이 빠져있다. 本 硏究는 거문고 散調 진양조에 나타나는 羽調와 平調의 旋律型을 韓甲得流에 依하여 考察하였다. 便宜上 진양조의 羽調 部分을 第1章, 平調 部分을 第2章으로 나누어 考察하였는데, 于先 出現音의 頻度부터 調査하였다. 出現音은 그 時價가 8分音標(♪) 이상의 것 만을 다루었는데, 여러 音이 8分音標내에 나타날 때에는 第一 긴音으로 代表시키고, 8分音標가 같은 時價의 두개의 音 卽 16分音標(□)로 나타날 때에는 앞의 音으로 代表시켰다. 旋律型을 考察하는데 있어서 各音의 弄絃法도 重要視하여 함께 考察하였다. 弄絃은 크게 必須的인 弄絃과 任意的인 弄絃으로 나누었다. 必須的인 弄絃은 文字 그대로 꼭 해야만 하는 弄絃을 말하는데 弄絃이 音의 本質的인 部分을 이루는 것이다. 任意的인 弄絃은 그 音의 本質的 部分을 이루지 않고 裝飾的으로 하는 것에 不過하기 때문에 任意的으로 할 수도 있고, 안 할 수도 있는 弄絃을 말한다. 韓甲得 거문고 散調 진양조의 羽調 旋律은 第1刻에서 第8刻까지인데, 第1旋律型은 g에서 c로 完全5度 下行하되 中間에 e^(b)을 經過하고, 第2旋律型은 d'에서 b^('b)으로 長3度 下行한 後, 다시 b^('b)에서 g로 短3度 下行한다. 第3旋律型은 G에서 c로 完全4度 上行하는 旋律로 이루어 진다. 羽調 旋律型에서는 第1旋律型과 第2旋律型이 重要하다. 平調 旋律型은 b^(b)을 中心으로 完全4度와 長2度 關係인 F-b^(b)-c의 第4旋律型과 f를 中心으로 完全4度와 長2度 關係인 c-f-g의 第5旋律型으로 되어 있는데 이러한 完全4度와 長2度의 틀로 된 旋律 進行은 南道 界面調의 基本 旋律 進行(G-c-d)과 恰似하지만, 界面調에서는 G의 弄絃이 必須的으로 깊고 굵게 떨어주는 反面에 平調 旋律에서 F의 弄絃은 任意的인 것으로 흔히 본음·한음위음·본음 順으로 된 音型의 弄絃이 使用된다. 南道 界面調의 d의 弄絃도 必須的인 것으로 e^(b)에서 彈力性 있게 꺾어 내리는 反面에 平調 旋律의 c는 任意的으로 가늘게 흔들어 주거나 d^(b)에서 꺾어 내린다. 卽 꺾어 내리는 것이 必須的인 것이 아니다. 平調 旋律이 界面調 旋律과 또 다른 差異點으로 그 잔가락에 있는데 가장 重要한 것은 平調 旋律에서의 b^(b)에서 F로 完全4度 下行할 때에 반드시 經過音(G)을 갖는다는 것이다.
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