View : 48 Download: 0

유치원에서의 놀이감 대여 프로그램 실시에 관한 연구

Title
유치원에서의 놀이감 대여 프로그램 실시에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Effectiveness of Toy Lending Program the Kindergarten
Authors
이상희
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유치원놀이감대여프로그램
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 놀이감 대여 프로그램이 유아의 발달과 어머니의 인식에 미치는 효율성을 분석하므로서 앞으로 우리나라 부모교육 및 참여프로그램의 적용과 개발을 위한 기초자료를 제공하기 위한 것이다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 놀이감 대여 프로그램은 유아의 지능발달을 높일 수 있을 것인가? 2. 놀이감 대여 프로그램은 유아의 사회성발달을 높일 것인가? 3. 놀이감 대여 프로그램은 유아의 학습준비도 능력을 높일 것인가? 4. 놀이감 대여 프로그램에 대한 어머니의 반응과 인식의 변화는 무엇인가? 5. 놀이감 대여 프로그램을 통한 유아의 반응은 무엇인가? 6. 놀이감 대여 프로그램의 문제점은 무엇인가? 위의 연구문제를 분석하기 위해 연구대상은 남·여 유아 40명으로 성, 연령, 부모의 교육정도, 부의 직업, 그리고 사전검사 결과를 고려하여 실험집단과 통제집단으로 나누었다. 사전검사로 실험집단과 통제집단에 지능검사를 실시하였고 실험집단은 놀이감 대여 프로그램을 실시하였다. 놀이감 대여 프로그램 실시후 사후검사로 실험집단과 통제집단에 지능검사, 사회성숙도검사, 학습준비도검사를 실시하였고 어머니 질문지는 놀이감 대여 프로그램이 끝난 후 집단모임을 통해 배부되어 기록후 수집 하였으며 수집된 자료들은 기본적인 통계처리를 한 다음 두 집단간의 차의 유의도를 검증하기 위하여 t검증하였다. 질문지는 백분율에 의한 빈도처리를 하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 놀이감 대여 프로그램은 유아의 지능발달 증진에는 유의한 통계적 차는 없었다.(P>0.05) 사전·사후검사의 평균차는 실험집단이 7.8이었고 통제집단이 3.6이였다. 2. 놀이감 대여 프로그램은 유아의 사회성발달 증진에 유의한 차이가 있었다. (P(0.05) 3. 놀이감 대여 프로그램은 유아의 학습준비도 측면에 유의한 차이가 없었다. (P>0.05) 4. 놀이감 대여 프로그램에 대한 어머니의 평균 참여율은 72.9%이었다. 어머니의 반응은 대부분 도움이 되었다. (90%)고 긍정적 반응을 보였으며 1주일에 1번 실시하는 것이 적당한 것으로 나타났다. 5. 놀이감과 유아의 놀이에 대한 인식은 놀이감은 다양한 경험을 주며 (17.1%)유아는 놀이감과 더불어 생활하고 성장 발달하고(80%), 유아를 더 잘 이해할 수 있게 되었다.(95%)고 반응했다. 6. 놀이감 평가서에 의한 유아의 반응은 93.9%가 긍정적 반응을 나타냈다. 부모-유아의 놀이감을 통한 상호작용은 56.9%이나 유아는 어머니와 함께 놀이하는 것을 즐거워하며(90%) 원하고 있었다. 놀이에 참여한 사람은 어머니 (30.2%), 손위형제 (27.1%), 아버지(l2.3%), 친구, 동생, 혼자로 나타났다. 7. 놀이감 대여 프로그램의 문제점으로는 놀이감을 빌려가는 시간이 제한되어 있고, 번거롭고 귀찮으며 동생을 데리고 다녀야 했기 때문이라고 반응했다.(75%) 또 놀이감이 부족(55%)하였고 놀이감을 빌려간 후 가정에서 분실이나 파괴가 우려(54.5%)된다고 했다.;The purpose of this study, throughout analyzing the efficiency of Toy Lending Program which affects on children's development and their mother's understanding, is intended to present the basic materials for the application and development of future parent's education and involvement program in early childhood education. The Subjects of the study is as follow: 1. Can the Toy Lending Program increase children's intelligence development? 2. Can the Toy Lending Program increase the development of children's sociality? 3. Can the Toy Lending program increase the ability of children's school readiness? 4. What is change in children's mothers' response and their understanding to the Toy Lending Program? 5. What is the children's response to the Toy Lending Program? 6. What is the problem in the Toy Lending Program? In order to analyze these problems, 40 children (boy and girl) for this program had been selected and divided them into two group which are experimental group and controlled group according to sex, age, parents' education, father's occupation, and considering the pre-testing consequence. I-Q test was given for the each group as a pre-test and applied Toy Lending Program only to the Experimental group. After the Toy Lending Program was completed, as the post tests, various tests like I-Q test, sociality development test, and school readiness test, were given for post-test. Accomplishing the Toy Lending Program, questionaries were given to mothers of each group. And those basic forms were separated into two groups to see the difference through t-test. The major findings of the study were as fellows : 1. The experiment on Toy Lending Program showed no significant difference in child's intelligence development. (P>0.05) The average rate of the pre, post test shows that the group the Experimental group which Toy Lending Program was applied showed 7.8 and the other group showed 3.6. 2. The experiment on Toy Lending Program showed significant difference in child's sociality development. (P<0.01) 3. The experiment on Toy Lending Program showed no significant difference in child's school-readiness. (P>0.05) 4. The average percentage rate of mother's participation in Toy Lending Program is 72.9% Mother's response were mostly positive(90%). It was found that the application of the program once in a week was most suitable. 5. Parents' understanding to the program showed the facts that toys give children various experience (17.1%), children enjoy any growth with toys (80%), and mother themselves could better understand their children (95%). 6. Children's response to the Toy Lending Program shows 93.9% of positive. And it shows that children and mother have interactions through the toy-game(56.9%), and children prefer to play the toys with their mothers (90%). The people participated were mother(30.2%), elder brother and sister(27.1%), father(12.3%), friend, younger brother and sister, or alone. 7. The problems in Toy Lending Program were as following, limited time for borrowing toys, laziness and bother due to younger brother and sister's accompany (75%), lack in variety and number of the toys (55%), and being afraid that the toys might be losted and demaged at home (54.5%)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE