View : 631 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조규화-
dc.contributor.author신경섭-
dc.creator신경섭-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:22Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:22Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000015084-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196311-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015084-
dc.description.abstract복식은 인간의 정신이 관여된 생활조형의 하나로 역사속의 어느 한 시대의 복식은 그 시대의 시대사조와 정신문화를 반영하는 동시에 같은 시대의 일반예술과 그 표현양식을 같이 한다. 본 연구의 목적은 중세에서 근세로 넘어가는 고딕시대의 타피스트리를 통하여 여기에 표현된 주제의 상징성과 복식을 살펴보고 복식과 일반 예술과의 관련성을 고찰해봄으로써, 단순한 物이 아닌 인간정신의 표현으로서의 복식에 있어 고딕양식의 특성을 논하고자 한다. 고딕양식은 12세기 중엽 이르·드·프랑스(Ire de France)를 중심으로 시작되어 유럽 각지에 전파되었는데, 복식에서는 13세기 후반경부터 15세기 중엽까지 그 특징이 나타난다. 고딕예술의 대표적인 대성당은 무지한 시민들의 교육을 담당하였으며, 스테인드글라스·타피스트리·조각·판화 등의 모든 예술은 선악의 교훈을 위해 사용된 고딕건축의 중요한 장식이었다. 특히 타피스트리는 증가하는 성당의 권력과 함께 절정에 이르르게 되었으며, 단순한 장식의 범위를 초월하여 성스러운 우주를 내부에 건설하는 역할을 하게 되었다. 구조와 일체를 이룬 이러한 장식들로, 당시 사람들은 유기적인 완결을 바라지 않고 저 높은 곳을 향한 신앙심을 갖게 되었으며, 빛에 의하여 외부세계와 연결됨을 느낄 수 있었다. 이것은 단순한 물질적인 높이나 외부가 아닌 정신적인 숭고와 현실을 초월한 외부세계를 의미하였다. 타피스트리에 나타난 주제도 종교적인 주제로 신앙심을 고양하는데 중요한 역할을 하였지만 말기로 가면서 새로이 나타난 자연주의와 더불어 세속적인 다양한 주제가 등장하였다. 묘사된 인물들의 표현은 인간적인 풍부함으로 가득했으며, 복식도 화려하게 사실적으로 표현되었다. 그러나 고딕의 자연주의는 기독교적 세계관을 기원으로 하고 있기때문에, 자연을 보는 시각은 여전히 결여되어 있으며, 자연묘사는 경직된 틀에 박힌 것이었다. 타피스트리에 나타난 고딕복식은 cote, cote-hardie, surcot-ouvert, houppelande, robe등으로 다음과 같은 점에서 고딕시대의 일반 예술과 표현양식을 같이 한다. 관의와 착의형식의 다양한 조화에 의한 형태감은 구조에 있어 고딕을 표현한 것이며, 높이·길이등의 강조는 자연과는 다른 운동법칙으로 바깥세계와의 연결을 구하는 고딕시대 사람들의 사상을 나타낸 것이다. tippet나 dagging등의 소매장식은 구조와 일체가 된 장식을 나타낸 것이며, mi-partis의 색채표현은 복식에 나타난 고딕의 빛이라 할 수 있다. Dvorˇa´ak가 고딕양식이란 물질적 요인의 정신화 및 정신적 요인의 물질화의 융합속에서 세워진 것이라고 말했듯이 고딕복식은 물질로 고딕정신을 충분히 나타낸 정신표현의 예술로서 고딕시대의 제 예술들과 표현양식을 같이 하고 있다.;The costume, which has been regarded as a part of the plastic arts related to the human spirit, reflects the mental culture and aspects of the times. At the same time, it has the form of expression with the general arts of the times. The purpose of this study is as follows. 1. The symbol of theme and costume expressed in Gothic tapestry. 2. The relation between the costume and the general arts. 3. Through investigation, 1 and 2, this study wi11 characterize Gothic style in the costume which is expression of human spirit, not a mere substance. Gothic style which begun at the middle of 12 century centering the Ire. de. France spread abroad all Europe. In the costume, it showed from the latter half of 13 century to the middle of 15 century. The cathedral that represented Gothic arts played a role to educate the unenlightened people, and all the arts such as the stainedglass, the tapestry, the sculpture, the print, etc. in that age were important ornaments which taught the goods and evils in Gothic construction. Especially, the tapes-try was reached up to the peak with the increasing of the cathedral power and played the part of construction of the holy universe interior. With these ornaments coincided with the structure, the people of those days would have faith toward higher level rather than the organic completion and would feel that they were connected with outside world by the shinning. This meant the outside world of transcending the reality and the mental nobleness, not that of mere physical altitude and appearance. The theme showed in tapestries, of religious scene, played a important role to install the belief, but going to the end of the century the seculiar and diverse scene appeared with the new naturalism. The expression of described figures was full of humanistic aspects and the costume was expressed realistically and gorgeously. But since the naturalism in Gothic age was based on the christian view of the world, the scene of sight toward nature was still deficient and the descriptin of nature was stereo-typed. The kind of Gothic costume presented in tapestries are cote, cote-hardie, surcot-covert, houppelande, robe, etc. And they had the same expression style with that of the general arts of Gothic age as following aspects. The scene of form based on the diverse harmony in the form of gown and tight tunic represented Gothic style in structure, and the emphasis of attitude and length showed Gothic people's thoughts that would connect with outside world according to the different law of the nature motion. The sleeve decorations like tippet and dagging showed the decoration coincided with the structure and the color expression of mi-partis was Gothic's shinning appeared in the costume. As Dvorˇa´ak said that Gothic style is established in the harmonizing the mental conversion of physical factor with the physical conversion of mental factor, Gothic costume was the art of mental expression which expressed the Gothic spririt abundantly as substance, and had the same expression style of the general arts in Gothic age.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 고딕시대의 타피스트리 = 4 Ⅲ. 타피스트리의 실증 = 10 Ⅳ. 타피스트리에 표현된 복식 = 63 Ⅴ. 고딕양식과 타피스트리 = 92 Ⅵ. 결론 = 101 참고문헌 = 104 ABSTRACT = 110-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7243581 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject고딕시대-
dc.subject타피스트리-
dc.subject여성 복식-
dc.subject.ddc600-
dc.title고딕시대 타피스트리에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle여성 복식을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study of Gothic Tapestry Centering the Women Costume-
dc.format.page121 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 의류학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE