View : 36 Download: 0

상업고등학교 전문별 분과제 교육과정에 대한 산업사회의 인식 및 반응 조사

Title
상업고등학교 전문별 분과제 교육과정에 대한 산업사회의 인식 및 반응 조사
Other Titles
(A) STUDY CONCERNING THE UNDERSTANDING AND RESPONSES BY THE INDUSTRIAL COMMUNITY ON THE CURRICULUM USED IN COMMERCIAL HIGH SCHOOLS' SPECIALTY AND BRANCH SYSTEM : Focusing on Private Corporations in the Seoul Area
Authors
김인환
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Keywords
상업고등학교전문별분과제교육과정산업사회인식반응
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유봉호
Abstract
본 연구의 목적은 상업고등학교 전문별 분과제 교육과정이 오늘날 산업사회에 얼마나 적합한가를 알아보고, 현대 산업구조에 적응할 수 있는 상업고등학교 교육과정 구성을 위한 기초 자료를 제공하는 데 있다. 본 연구는 질문지 조사방법을 사용하였다. 질문지는 기업체의 업무와 상업고등학교 전문별 분과제 교육과정의 관련을 알아보기 위하여 작성된 것으로, 53개 기업체를 대상으로 인사담당 책임자 및 인사과 직원 250명에게 배부·회수하였고, 218명의 응답 결과를 집계·백분율을 사용하여 처리하였다. Ⅱ장에서는 교육과정의 의미와 산업사회 발전과 교육과정과의 상호관계를 살펴본 후 상업교육의 성격과 상업고등학교 교육과정의 법적 기준을 고찰함으로써 상업고등학교 교육과정의 이론적 기저를 밝히고자 하였다. Ⅲ장에서는 상업고등학교 교육목표와 보통교과·전문교과의 편제 및 단위배당, 그리고 상업고등학교 교육과정 운영 현황을 알아보고, 지리적으로 가까운 일본과 자유중국의 상업고등학교 교육과정을 살펴보았다. Ⅳ장은 상업고등학교 전문별 분과제 교육과정 전반에 관한 내용을 중심으로 하여 작성된 질문지에 대한 반응을 분석하여, 상업고등학교 전문별 분과제 교육과정과 기업체 업무와의 연계성을 살펴보았다. 본 연구에서 나타난 조사 결과와 상업고등학교 전문별 분과제 교육과정 개선의 방향은 다음과 같다. 1. 1984학년도부터 실시한 상업고등학교 전문별 분과제 교육과정에 대하여 각 기업체에서 대부분은 모르고 있었으나(62.8%), 분과제 실시에 대하여는 비교적 긍정적인 반응(66.1%)을 보임으로써 기업체에 적절한 홍보가 요망된다. 2. 전문별 분과제의 근본 취지에 맞추어 기업체에서 각 전문분과 졸업생을 과별 특성을 고려하여 채용(91.8%)할 것으로 나타났으며, 기업 부서 배치에 있어서도 상업과의 경우 일반사무직분야에, 회계과는 경리회계분야, 무역과는 무역업무분야, 그리고 정보처리과는 정보처리(전산)분야 등의 각 전문 분야에 비교적 우선적으로 배치할 것이라는 긍정적인 반응을 보임으로써, 전문별 분과제가 기업 업무와 연계성을 이루어 나갈 수 있도록 상업고등학교에서 보다 구체적인 지도가 이루어져야 하겠다. 3. 졸업후 직장생활을 능률적으로 영위하기 위해서는 재학시 각 전문과별 특성을 살린 교과목 지도가 필요하고, 과거의 획일화된 기능지도에서 벗어나 각 전문과별 기능지도 및 계산기, 컴퓨우터등 사무기기 교육을 강화(98.6%)해야 할 필요성이 있다. 4. 상업교육의 전문화로 전문적인 기능 중심의 실습교육에만 치중하여 결여되기 쉬운 교양 및 인성교육에로의 확대(54.1%)가 필요하다고 하겠다. 5. 전문별 분과시기는 2학년 진급(80.7%)시가 적당하며, 학교와 지역사회의 실정에 알맞는 판매관리과, 비서과 등의 증설 학과를 설치하여 분과별 선택 범위의 융통성을 부여하여야 하겠다. 그러나, 산업사회의 수용 태세 미비로 자칫 취업 가능 범위가 축소될 위험성이 있으므로 이에 대한 적절한 정책적인 배려가 있어야 하겠으며, 어떠한 직무에도 적응할 수 있는 종합적인 직업인으로서의 결함 문제가 야기되지 않도록 기초 학력 증진에 힘쓰므로써 전문별 분과제 교육과정이 그 실효를 거둘 수 있도록 하여야 할 것이다. 앞으로 더 보완해야 될 문제로는 1987년 2월에야 비로서 각 전문과별 졸업생이 기업체에 근무하게 됨으로 이에 대한 연구가 계속되어져야 할 것이며, 학습자와 교수자의 의견이 종합된 연구가 이루어져야 할 것이다.;The purpose of the study is to examine the suitability of the curriculum used in specialty and branch system schools which is now being adopted by commercial high schools for the benefit of the industrial community. The objective is also to provide the basic information on how to organize the curriculum of commercial high schools in a way to better conform to the ever-changing modern industrial structure. For this purpose the research was carried out through a review of the related literature and a survey of the participants. The survey was conducted mainly to find out relavance of the curriculum offered by current specialty and branch system schools to business corporations. The questionnaires were given to 250 high and low-ranking officers who were working in the personnel management departments at 53 companies. The responses of 218 individuals were quantified by percentage. In chapter two, this thesis looks into the meaning of a curriculum, and the mutual relationship between the curriculum and the development of the industrial community. Then, by examining the legal standard of the nature of the commercial education and the curriculum adoped by commercial high schools, it tries to reveal the theoretical base for curriculum of commercial high schools. In chapter three, this thesis investigtes the educational goal of commercial high schools, how to select general courses and specialized ones, and the actual implementation of a curriculum in the schools. It further studied the curricula of Japan and Taiwan, located in geographical vicinity of Korea. In chapter four, this thesis investigates inter-reations between the curriculum used in specialty and branch system schools and the businesses by analyzing the responses of questionnaires drawn up to cover the overall contents of the curriculum used in specialty and branch system schools. The result of the survey and the desirable results expected from the curriculum can be summerized as follows : 1. The survey revealed that surveyes had little knowledge of the above mentioned curriculum of commercial high schools, which was introdnced 1984 (62.8%) they indicated a favorable reaction to the newly adopted curriculum (66.1%). Given these facts, more public relations activities on the school system would be highly effective. 2. The survey revealed that each corporation would recruit the graduates of commercial high schools based on the school's specialty (91.8%), and this squares with the basic purport of the system and also businesses place the graduates according to their specialty, i.e., a graduate from the Commercial Dept. will assume a general administrative job ; a graduate from the Accounting Dept., an accounting job ; a graduate from the Trading Dept, a general trading job ; and a graduate from the Data Processing Dept., a computer-related job. With this in mind the commercial high schools should take more positive steps in order to strengthen the ties between the curriculum used in specialty and branch system schools and the needs of businesses. 3. In order for graduates from commercial high schools to handle their jobs and work more efficiently, much training based on specialized course work is needed during their high school days. Also needed are means of strengthening functional training in specialized areas and of improving the training in office automation areas including computers and electronic calculators. This would mean a positive change away from the conventional stereotyped functional training (98.6%). 4. While implementing specialization of course work at commercial high schools, more emphasis should be put on education in culture and humanities, the importance of which might be reduced as a result of result of overemphasis on specialization (54.1). 5. It was disclosed that the most desirable time for adopting the cirriculum at specialty and branch system schools proved to be at the beginning of the second grade (80.7), Also disclosed was the fact that more flexibility should be granted in the range of the choices available by expanding the specialized courses to include sales management and secretarial courses as the business community desires. However, due to a lack of understanding about the specialty and branch system school cirriculum on the part of the business community, job opportuninities for commercial high schools graduates may decline. To prevent an unhappy situation the authorities should take more appropriate measures including public relations on the one hand, and more efforts should be exerted by schools in order to upgrade the general knowledge of students so that they will become better employees in the future. By doing so the curriculum used in specialty and branch system schools will enjoy good results. There are many things to be praised in this current cirriculum system. More studies are expected to deal with this matter in days ahead since the first graduates, educated under the specialty and branch system school cirriculum will enter the working world in February, 1987. A comprehensive study analyzing the opinions of students and teachers would be highly desirable.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육과정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE