View : 29 Download: 0

F. Mendelssohn의 Piano trio d단조 Op. 49에 관한 분석 연구

Title
F. Mendelssohn의 Piano trio d단조 Op. 49에 관한 분석 연구
Other Titles
(AN) ANALYTICAL STUDY OF F. MENDELSSOHN'S PIANO TRIO IN D MINOR, OP. 49
Authors
이보경
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
F. MendelssohnPiano trio멘델스존
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백의현
Abstract
Jakob Ludwing Felix Mendelssohn Bartholdy(1809-1847) played a great part as one of the major pioneers in the Romantic movement which was rising in the early years of the 20th century, by introducting his rich feelings and free ideas in the traditional classicism developed by F.J. Haydn(1732-1809), W.A. Mozart(1756-1791) and , L.V. Beethoven(1770-1827). The purpose of this thesis is to define the musical characteristics in form, technique, harmony, melody and, rhythm of Mendelssohn's piano trio d minor, op. 49, one of Mendelssohn's representative chamber works. With this purpose almost all pieces of his chamber works are analyzed along with this work. The results are as follows: First, this work consists of four movements based on the classical sonata-allegro form; the first movement is the fast sonata form; the second, the slow three part song form: the third, Scherzo of the rondo form; and the fourth, the fast and free rondo form. Second, the tonality of each movement is as follows: the first and the fourth movement are in d minor; the second in B^(b) major; the third in D major of a parallel to the original key. All these keys are in the range of the relative key. Third, the forms - such as repetition, sequential treatment and, imitation are widdy applied in motives and figures of each melody and the technique of counterpoint is also mainly used in this work, which shows the influence of Bach and later Beethoven. Fourth, altered chords of various kinds - such as dominant 7th , diminished 7th and augment 6th are employed in this work, but extreme use of chromatic progression is avoided. Fifth, in the composition of each musical instrument, the piano seems to play an outstanding role, but it is actually harmonious with each instrument in the strings part. All of the above show that this work reflects on the peculiar, characteristics and, original tendencies of Mendelssohn and on the free expression of his sensitivity in maintating the classical tradition.;Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartoldy(1809 - 1847)는 F. J. Haydn(1732 - 1809), W. A. Mozart(1756 - 1791), L. V. Beethoven(1770 - 1827)으로 이어지는 고전 양식의 전통 위에 자신의 풍부한 감정과 자유로운 사상을 음악에 도입시킴으로써 19세기 초에 이러난 낭만주의 운동의 선구자적 일원으로서 역할을 하고 있다. 본 논문에서는 Mendelssohn의 대표적 실내악곡인 피아노 3중주 d단조 Op. 49의 음악적 구성과 작품에 사용된 기법, 화성, 선율과 리듬의 특징을 알아보기 위해 우선 그의 전체적인 실내악곡의 특성을 고찰하였으며 그 후에 곡을 분석하였다. 작품의 분석을 통하여 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 전 곡은 4악장으로 되어 있으며 제1악장은 빠른 소나타 형식, 제2악장은 느린 3부 가요 형식, 제3악장은 론도 형식의 스케르쪼, 그리고 제4악장은 역시 빠르고 자유로운 론도형식으로, 고전주의 소나타 양식을 따르고 있다. 둘째, 각 악장의 조성은 제1악장과 4악장이 d단조, 제2악장이 B^(b)장조로 되어 있으며 제3악장은 원조의 같은 으뜸음조(Parallel Key)인 D장조로 모두 근친조의 범위로 되어 있다. 셋째, 각 선율에 포함된 동기나 음형은 반복진행, 동형진행, 모방진행 등으로 폭넓게 응용되며, 바하나 후기 베토벤의 영향을 받은 모습인 대위법적 사용도 이 곡을 이루는 주요 요소이다. 넷째, 전체적으로 Ⅴ(_7), Ⅶ°(_7), 증6화음 등 여러 종류의 변화 화음이 사용되었으나 극적인 반음계적 진행은 피하고 있다. 다섯째, 각 악기의 구성으로 볼 때 피아노의 위치가 두드러지는 듯 하면서 현악기부의 각 악기들과 균형을 이루며 실내악적인 조화를 보여 주고 있다. 이상과 같은 특징들은 고전적 전통을 유지하면서 자유로운 감성의 표현과 개성적이고 독창적인 Mendelssohn 특유의 작품 경향을 보여 주고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE