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Domenico Scarlatti의 Flute Sonata L.179에 대한 소고

Title
Domenico Scarlatti의 Flute Sonata L.179에 대한 소고
Other Titles
(A) STUDY ON THE FLUTE SONATA L.179 OF DOMENICO SCARLATTI
Authors
嚴賢珠
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 음악학과
Keywords
ScarlattiFlute Sonata플롯 소나타
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이귀자
Abstract
Domenico Scarlatti는 후기 바로크와 전고전주의의 경계에 위치하는 이탈리아의 작곡가로 뛰어난 하프시코드 연주자이기도 하다. 그의 소나타의 특징은 단악장의 2부분형식으로, 대개 2곡 또는 3곡을 하나의 모음곡으로 구성시키고 있다. 본 논문에서 분석하고자 하는 flute소나타 L.179는 3개의 소나타를 합한것이다. 이 flute소나타는 Ary Van Leeuwen에 의해 3개의 하프시코드를 위한 소나타를 flute소나타로 편곡한 것인데 원곡과 비교해본 결과 다음과 같은 사실들이 발견되었다. 첫째, flute 소나타에는 원곡에 없는 서주를 가지고 있다. 둘째, 구조상1, 3악장은 2부분 형식으로 동일하나 2악장은 원고보다 축소된 형태의 3부분 형식이다. 셋째, 선율의 변형, 생략, 첨가등의 변화가 나타난다. 넷째, 원곡과 flute소나타 사이에는 화성의 변화는 거의 없다. flute소나타 자체는 서주를 가지며 1, 3악장은 2부분형식이나 2악장은 3부분형식으로 되어있다. 각 악장을 분석한 결과 다음의 특징을 발견할 수 있었다. 첫째, 두마디정도의 짧은 주제선율들이 반복, 변형되어진다. 둘째, 대부분 원조에서 속조로 전조되어 다시 원조로 돌아오는 조성구조를 갖고 있다. 셋째, 선율에서 순차, 도약, 장식음의 사용이 나타난다. 넷째, 붓점리듬, 당김음리듬, 3연음부등의 다양한 리듬을 사용했다. 다섯째, 화성은 기본3화음(Ⅰ·Ⅳ·V)과 그들의 전위, 그리고 7화음으로 이루어져 있다. 이와같이 그의 음악은 많은 독창적 요소를 사용하여 그만의 독특함을 나타내고 있다.;Domenico Scarlatti (1685-1757) was a representative Italian composer and harpsichordist in the late Baroque and Pre-classical period. Most of his sonatas are in binary form of one movement. The majority of these sonatas are grouped in pairs or triplets. The piece of each group are in the same tonality. Scarlatti's sonata for flute L.179 is composed of 3 harpsichord sonatas, L.179(K.152), L.187(K.481), L.232(K.124), arranged by Ary Van Leeuwen. Thus , this sonata for flute has an introduction and three movements. This thesis compared the flute sonata with the harpsichord sonatas in terms of structural aspects and analyzed the flute sonata in detail. Structurally, the flute sonata has an introduction and is in a simple ternary form in the second movement but other two movements have the same structure. Detailed analysis of the flute sonata shows the following results. First, Scarlatti works with short motives (1 or 2 measures in length) and repeats or varied the motives. Second, The melodies show both stepwise motion and skips and many ornaments and appogiaturas. Third, Dotted rhythm, syncopated rhythm, triplets are widely used. Fourth, Tonally, tonic-dominant key scheme is most frequently used. Fifth, Triads and their inversions and some 7th chords are the basic harmonic idioms used in piece.
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