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4세 유아의 언어 및 사고능력에 관한 연구

Title
4세 유아의 언어 및 사고능력에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on language and thinking abilities of four-year-old children: K Montessori Preschool and H Preschool
Authors
김지희
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아언어사고능력몬테소리유치원
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 몬테소리 유치원의 언어교수 방법에 따른 유아의 언어 및 사고능력의 효과를 알아보는데 있다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. K집단과 H집단 유아의 언어 및 사고능력은 차이가 있는가? 2. K집단과 H집단 유아의 지각에 기초한 기능, 분석적 기능, 종합적 기능, 추리적 기능은 차이가 있는가? 3. 성별에 따른 언어 및 사고능력은 차이가 있는가? 이상의 연구 문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 검사를 하였다. 연구 대상은 4세 유아로 K몬테소리 유치원과 H유치원 유아 30명씩 모두 60명이다. K집단과 H집단 두 집단에 언어 및 사고능력 검사를 하였다. 검사 절차는 4세 유아 10명을 대상으로 예비검사를 실시하고, 본 검사를 실시하였다. 검사도구는 주 영희(1982)의 "언어 및 사고능력 검사" 도구를 사용하였으며, 검사결과를 분석하기 위하여 t검증 하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 1. 몬테소리 유치원 유아는 언어 및 사고능력에 있어서 보다 높은 발달을 이루고 있었다.(p<.01) 2. 지각에 기초한 기능은 사고 과정의 초보적인 기능이므로 훈련을 통해서는 큰 영향을 받지 않으며, 분석적 기능과 종합적 기능은 인지를 기초한 몬테소리 교수법이 효과를 보았으며(p<.01), 추리적 기능에 있어서 몬테소리 교수법은 효과를 보지 못했다. 3. 유아의 성별에 따라서는 언어 및 사고능력의 차이가 없는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to evaluate t h e effect of Moutessori's language teaching method upon language and thinking abilities of children. The subject of the study is children of the preschool, the region, the carrier and educational background of the teacher, the domestical social and economical background of which are equally qualified. The children of the K group are from K Moutessori preschool and the children of the H group from H preschool. For both of the two groups evaluation of language and thinking abilities are made "The evaluation of language and thinking ability." by Joo Young Hee (1982) is used as evaluation means. To analyze the result, t-verification is used. The result of this study is as follows: 1. Language and thinking abilities of the children of the Montessori preschool showed higher level. 2. The skill based on perceptive did not show any difference, while the analytic and synthetic skills obtained the desived effect in Montessori's teaching method. To the contrary, the reasoning skill did not. 3. Language and thinking abilities did not show any difference due to the distinction of sex.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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