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유행선도력에 따른 의복구매의사결정과정에 관한 연구

Title
유행선도력에 따른 의복구매의사결정과정에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Clothing Purchase Decision Process by Fashion Leadership
Authors
김정희
Issue Date
1987
Department/Major
대학원 의류직물학과
Keywords
유행선도력의복구매의사결정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임숙자
Abstract
본 연구는 유행선도자의 의복구매의사결정과정을 규명하고, 궁극적으로는 유행혁신의 성공적인 확산을 위한 마아케팅활동의 방향제시와 유행선도자의 특성연구를 위한 기초자료를 제공하고자 한다. 본 연구에서 규명하고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 변인에 따라 유행선도력을 비교·분석한다. 둘째 유행선도력과 의복구매의사결정과정의 관계를 규명한다. 셋째, 유행선도력에 따른 5개하위집단간의 의복구매의사결정과정을 비교·분석한다. 측정도구로는 유행의견선도력의 측정을 위해 Schrank의 유행의견선도력 척도를 사용하였으며, 의복구매의사결정과정의 측정은 문헌과 선행연구에 근거하여 본 연구자가 작성한 질문지를 사용하였다. 유행혁신성은 혁신성 측정의 선행연구방법에 근거하여 새로운 스타일의 소유 또는 구입의향의 정도로서 측정하였다. 표집대상은 서울시내 5개 대학에서 각 학년별로 4개 전공계열을 구분하여 층화 표집(stratified sampling) 하였고, 최종 417부를 통계분석 하였다. 자료의 분석은 빈도, 백분율, 평균, 표준편차의 산출 및 Cronbach'α, Pearson의 적률상관계수, χ^(2)-test, 일원변량분석, Scheffe's Multiple Range Test, LSD Multiple Range Test를 실시하였다. 자료분석 결과를 토대로 내린 결론은 다음과 같다. 1. 인구통계학적 변인중 학년과 전공에 따라 유행선도력은 유의한 차이가 있다. 2. 유행선도력은 의복구매의사결정과정과 유의한 관계가 있다. 즉 유행선도력은 문제인식, 정보탐색, 대안평가, 선택, 결과의 각 단계에서의 구매행동과 유의한 상관관계를 갖는다. 3. 의복구매의사결정과정은 유행선도력에 따른 5개하위집단간에 유의한 차이가 있다. 즉 유행이중선도자, 유행의견선도자, 유행혁신자의 유행선도집단은 유사한 특성을 나타내며, 유행추종자, 유행지체자의 유행추종집단과 구별된다.;The purpose of this study is to examine clothing purchase decision process of fashion leaders. The subject of this study is as follows: First, compare and analyze fashion leadership on the demographic variables such as grades major, the forming of school. Second, examine to the interrelation between fashion leadership and clothing purchase decision process. Third, compare and analyze clothing purchase decision process between 5 sub-groups by fashion leadership. Fashion opinion leadership was measured by Schrank's Fashion Opinion Leadership Scale. For the measurement of the clothing purchase decision process, researcher developed a questionnaire. Measurement of fashion innovativeness was based on ownership or the degree of purchase intention of specific new styles. Data was collected from 417 women students toward 4 classification of each major and grade of students from 5 different universities in Seoul for the stratified sampling and made the statistic data. For statistical analysis, frequency distribution, X^(2)-test, Pearson's correlation, one-way analysis of variance, Scheffe's multiple range test, LSD multiple range test were used. The conclusion based on the result of material analysis are as follows : 1. There are significant differences in fashion leadership according to the demographic variables such as grade, major. 2. There is significant relationship between fashion leadership and clothing purchase decision process. That is, fashion leadership is significantly related to purchase behavior of each stage such as problem recognition, search, alternative evaluation, choice, outcomes. 3. There are significant differences in clothing purchase decision process between 5 sub-groups by fashion leadership. That is, fashion leader groups such as fashion dual leaders, fashion opinion leaders, fashion innovators have similar characteristics and they are distinguished from fashion follower groups such as fashion followers, fashion laggards.
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