View : 116 Download: 0

고등학교 확률 ·통계교육에 대한 연구

Title
고등학교 확률 ·통계교육에 대한 연구
Other Titles
STUDY ON PROBABILITY & STATISTICS OF HIGH-SCHOOL EDUCATION
Authors
조은옥
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
고등학교확률통계교육과정교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영진
Abstract
In accordance with Forth Curriculum Summary which was officially announced in 1981, textbook of high-school mathematics has been revised and reformed to become newly effective 1984. This thesis intends to deal with the subject of whether the purpose and direction of the revised curriculum are truly and properly materialized in the contents of the current high-school textbook of mathematics--particularly to review the contents of study on the field of statistics. To enhance understanding world-wide trend concerning this subject, available study contents of statistics in foreign high-school level (Japan & U.S.A.) is also arranged to review. Today's rapidly developing theory of statistics, together with computer machines backed up by modern high technology, makes to expand diversified application fields for statistics. It is now obviously recognized that the necessity of statistics is required not only for natural science but also for cultural and social science fields. To learn the basic knowledge of statistics is popularly required to everybody engaging in each different working field. In view of aboves, this thesis aims to contribute to the future continuous operation of studying curriculum and textbook of statistics in the light of social requirements by reviewing the current educational course of statistics dealt in high-school mathematics. The study proceeds under the following courses -To investigate available materials concerning curriculum of high-school statistics, both in our country and Japan to compare classified category of textbooks "purpose", "contents'' and "problem-appraisal" of statistics. -To classify into each category of "study purpose", "contents" and "problem-appraisal" by reviewing the currently published 5 kinds of textbook in our country to get general understanding of the common trend of statistic study reflected on mathematic textbook to-day. -To review and analyze statistics dealt in textbook of high-school mathematics whether or not the contents of revised curriculum is righteously reflected on to it. -To investigate the contents of statistics prepared for high-school course in Japan and U.S.A. to compare and analyse them with ours. The summarized results after the above mentioned review/study process come out as follows: -Different point of view in treating statistics in Japanese curriculum we treat statistics as a consisting part of mathematics, whereas Japanese consider it as an independent subject, although it could be a part of mathematics, clearly indicating this fact in their curriculum and textbook. -Our teaching ways of statistics seems to have a distance from day-to-day life concern. Contents of textbook should be more deliberately considered to touch with realistic life and yet, to guide not to lose mathematical ways of thinking. This dual aspects should be harmoniously reflected on teaching statistics. -Study on the contents of statistics of the currently published 5 kinds of our textbook have the similarity each other in selecting materials and looking into the depth of the contents, some textbook reveal insufficient guide-line to induce concept of probability and statistics. Others to show the tendency to plunge into logical deployment too heavily. -Study of statistics of high-school curriculum in U.S.A. shows lower level in handling study elements. However, the contents clearly relates with the realistic life, so that it could stimulate motivation to study and induce problem-solving power naturally. In conclusion, continuous study of curriculum and textbook analysis to develop reviewing operation must be carried out to meet to the existing social requirements, in the light of understanding world-wide educational trend of mathematics. The writer wishes that this thesis may contribute to the milestone of our educational renovation.;우리나라에서는 제 4차 교육과정이 1981년에 개정 공포됨에 따라 고등학교 수학과 교과서가 개편되어 1984년부터 실시되어 오고 있다. 본 논문은 교육과정 개편의 목표와 방향이 고등학교 수학과 교과서 내용에 올바르게 구현되어 있는가 하는 문제를 통계영역의 학습 내용을 중심으로 살펴보고 있으며, 외국(일본·미국)의 고등학교 과정에서 취급하는 통계영역 학습내용도 정리하여 보았다. 오늘날 통계학 이론의 급속한 발전관 전자계산기의 발달에 따라서 통계학의 응용범위가 확대되었으며, 자연과학뿐 아니라 인문· 사회과학의 모든 분야에서 그 필요성이 인식되고 있어서 통계의 기본지식은 거의 모든 사람에게 요구되고 있는 실정이다. 따라서, 고등학교 수학과에서 다루고 있는 통계교육을 살펴봄으로서 앞으로의 통계영역에 대한 교육과정과 고과서의 계속적인 연구작업에 도움을 주고자 하는 생각에서 본 논문을 작성하게 된 것이다. 연구는 다음과 같은 과정으로 진행하였다. - 고등학교 수학과 교육과정에 대하여 우리나라와 일본의 문헌을 조사하고 통계영역의 목표, 내용, 평가등을 비교하여 보았다. - 우리나라의 수학과 5종 교과서에 나타난 통계영역을 학습목표별 ,내용별, 평가문항별로 비교하여 우리나라 고등학교 수학과 교과서에서의 통계교육을 종합적으로 파악하여 보았다. - 우리나라 고등학교 수학과 교과서에서 취급하는 통계영역에 수학과 교과정의 내용이 올바르게 구현되어 있는가를 분석하여 보았다. - 일본과 미국의 고등학교 과정에서 다루는 통계영역의 학습내용을 조사하고, 이를 우리나라의 그것과 비교 분석하여 보았다. 이와 같은 과정을 통하여 분석한 결과는 다음과 같다. - 우리나라와 일본의 교육과정에는 차이가 크게 나는데, 고등학교 통계영역을 우리나라에서는 수학과목의 일부로서 취급하는 반면 일본은 수학과의 영역일 뿐 독립된 과목이라는 사실이 교육과정과 교과서에서 나타난다. - 우리나라의 통계교육은 아직도 현실생활과의 거리가 있는 듯 하다. 교과서의 내용취급을 현실생활과, 밀접하게 하면서 수학적 사고과정을 많지 않는 양면성을 갖춘 통계교육이 아쉽다. - 우리나라의 고등학교 5종 교과서의 통계학습내용은 거의 비슷하나, 확률 통계의 개념도입부가 미비한 교과서와 학습내용이 아직도 논리 위주로만 흐르는 교과서가 있다. 또한, 주목할만한 것은 5종 교과서의 문제들의 소재가 같은 것으로 국한되어 있는 것이다. - 미국의 고등학교 수준의 통계영역학습은 우리나라나 일본에 비하면 학습요소가 아주 적고 정도가 낮으나, 내용의 취급이 현실생활과 밀접하게 관련을 맺고 있어 학습동기유발과 문제해결력을 자연스럽게 유도하는 결과를 초래한다. 외국의 통계영역학습의 실정과 세계적인 수학교육의 흐름에 관심을 두고 계속적인 교육과정의 연구와 교과서 분석 ·개발작업을 통하여, 우리의 실정에 맞는 효과적인 통계교육을 해 나아가기 위한 일환으로써 본 논문을 작성하게 된 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE