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동양화에 있어서 "추상적 표현"에 관한 연구

Title
동양화에 있어서 "추상적 표현"에 관한 연구
Other Titles
Study on "Abstract Expression" in the Eastern Painting
Authors
박경아
Issue Date
1988
Department/Major
대학원 동양화과
Keywords
동양화추상적표현Abstract Expression
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이규선
Abstract
오늘날 美的 對象이 東洋과 西洋이라는 서로 對應되는 世界를 넘어서 이제는 世界가 같은 文化圈 안에 움직이고 있으며 또한 東西洋이 서로 다른 精神 世界로부터 새로운 價値를 認識 導入하려 한다. 東洋人의 藝術觀은 本質的으로 西洋의 藝術觀과는 相異한 發展過程을 보이고 있다. 東洋의 傳統繪畵에서는 '抽象'이라는 用語는 없었지만 추상의 정신은 있었다고 본다. 그러나 그 觀念은 西洋의 '寫實'의 對極으로서의 抽象이거나 反自然的인 입장과는 다르다. 西洋의 抽象表現主義의 造形 형식의 根底는 産業革命을 背景으로 한 '脫自然的'인 樣式이므로 東洋의 綜合的, 自然的인 造形態度, 즉 大自然을 그 基本 素材로 하여 처음부터 寫實性과 抽象性의 두 方法이 아울러 進展되어 온 것과는 相反된다고 볼 수 있다. 그러나 製作態度와 藝術理念에서 東洋 繪畵와 합일점을 찾을 수 있는데, 바로 禪的이고 直觀的인 態度, 畵法, 偶然性 등의 重視이다. 繪畵藝術 또한 各者가 지닌 特色과 環境속에서 形成되며 外部 要因으로부터 獨立된 創作이라야 하지만, 모든 歷史의 發展이 傳統을 발판으로 이루어지듯이 繪畵 또한 傳統性을 모르고 現代를 論할 수는 없는 것이다. 그러므로 東洋繪畵의 抽象的 表現을 論함에 있어서 現代東洋畵에 나타난 抽象性이 西區의 影響을 받았음을 否認할수는 없으나, 西區 繪畵를 模倣한 것은 결코 아니며, 東洋의 傳統繪畵가 20世紀에 들어와서 나타나는 서구의 抽象美術보다 훨씬 앞선 抽象性을 內包하고 있음을 알게된다. 따라서 本 論文에서는 이러한 意識아래 그 歷史的인 文獻과 資料 硏究를 통하여 우선 東洋에 있어 抽象的 繪畵의 뿌리라 할 수 있는 傳統精神을 老·莊의 都家思想과 佛敎의 禪思想 그리고 氣韻生動에서 찾아보고자 한다. 그리고 이러한 思想下에서 東洋繪畵의 傳統的 大宗을 이룬 南·北宗畵와는 別個로 發展해 온 非傳統的 立場의 繪畵인 逸品畵를 硏究해 봄으로, 그에 나타난 抽象的 表現樣式이 現代 東洋繪畵에 나타난 抽象的 表現洋式과 密接한 연관성에 관하여 연구 검토 하였다.;Today the aesthetic objets move across the realms confronting each other, the East and the West, and the world is moving within the same cultural range, so the East and the West try to introduce new values by recognizing them from the mental worlds differing each other. The Eastern view of art shows different progresses of development in nature from the Westerns. Although there was not the word "abstraction" in the traditional Eastern painting, it seems that there was "the spirit of abstraction" But its concept of the East is different from that of the West because the latter is abstraction as an opposition of the realism or an anti-natural standpoint. Because the basis of the modeling form of the Western abstract-expressionism is a de-naturalizing mode based on the industrial Revolution, general and natural modeling attitude of the East, that is to say, the development of initially mixed reality and abstractness with the basic matter of Mother Nature, is contrary to that of the West. But we can see a concurrence of each other in modeling attitudes and artistic ideas, and it is a serious consideration of the Zen Buddhistic and intuitive attitude, the conons of painting and accident. Although the art of painting should be a creation which has been formed within features and environments of each other and which is independent of external factors, it's impossible to discuss the modern times of painting without knowing it's tradition. So we can't deny that abstractness in the modern Eastern painting is affected by the West in discussing the abstract expression of the Eastern painting, but it is never an imitation of the Western painting, and we can recognize that traditional Eastern painting, contains abstractness much preceding the abstract art of the West appeared in the 20th century. Thus in this thesis I tried to search the traditional spirit as a root of abstract painting of the East within Taoism of Laotse and Chungze, Zen Buddhism and graceful vividness through the study of historic literatures and materials based on these recognition. And I researched and investigated the relationships between the abstract expression mode of "Ⅱ-pum-hwa" which is a nontraditional painting developed independent of the Chinese painting of the Southern or Northern school consisting the traditional lineage of major family under these ideas.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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