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河回 別神굿 탈놀이의 服飾

河回 別神굿 탈놀이의 服飾
Other Titles
(A) Study on the Costume of the Hahoe Byolsin-kut Mask Play
Issue Date
대학원 의류직물학과
하회 별신굿하회 별신굿 탈놀이복식탈놀이
이화여자대학교 대학원
The Hahoe Byolsin-kut Mask play is designated as Intangible Cultural property No. 69 as one of Korean traditional folk plays The masks used in the play are designated as National Treasure No. 121, possessed at the National Museam. This study is on the masks and customes used by the characters in the play. I also intend to find out more closely the characteristics and status of each character in the play as well as the spirit of the time. The ultimate purpose of this study is to enhance the image of Korean costumes from a folk culture in a specific closed area to one of typical traditional Korean culture. As the result, the masks are expressed the characteristics of each character as a part of the costumes. Specially, the cosmetic techniques of rouge (Yon-zi), the brow rouge sport (Gon-zi) and the hair style of Kachae which were generally known as the Mongolian custom could be found in the Hahoe Masks. Though this study, the origin of these cosmetic of custom in Koreans, not Mongolians. Nowsdays, the status of each character has been well represented in a fixed manner by wearing each costumes at every performance. As far as costumes in the play are concerned, there are many problems. One of them is the inadequacy of masks and costumes caused by double casting as a result of the loss of masks. The other problem is the lack of full attire because the play was performed by the low classes of the times. In conclusion, the point of this study is to attempt to find out the right way of Korean traditional costomes in this Mask Play.;河回 別神굿 탈놀이는 우리나라의 傳統民俗劇으로 無形文化財 69호이며 여기에 쓰인 탈은 國寶 121호로 國立博物館에 소장되어 있다. 本 論文은 이 河回 別神굿 탈놀이에 쓰인 登場人物의 假面과 그 人物이 着用한 服飾을 考察한 것이다. 硏究의 目的은 이들을 考察하여 미비한 점을 찾아 配役의 性格과 신분 및 時代的인 特性을 좀 더 잘 表現하고자 함과 이로써 한 地方의 폐쇄적인 民俗文化에서 韓國의 대표적인 傳統文化로 우리 服飾의 이미지를 향상시키고자 함이다. 그 結果 假面은 服飾의 한부분으로 各 登場人物 配役의 性格을 나타내고 있으며, 특히 一般的으로 蒙古의 遺習으로 알려져 있는 연지 곤지 白粉化粧 및 가체발양이 이 탈놀이의 각시와 부네탈에 보이는데 이는 本 考察을 통하여 볼 때 上古時代부터 우리나라에 있어온 古風으로 特定한 事實을 內包하고 있다. 탈놀이에 使用되는 服飾은 現代에 이르러 各 人物에 따라 일정하게 着用되므로써 人物의 신분표시로 固定觀念化되고 있따. 그러한 가운데 일부 탈의 분실에 따른 놀이구성상 문제로서 이중배역이 행해짐에 따라 假面과 服飾이 그 配役의 性格에 부적합한 면이 있고 또한 庶民層에 의해서 행해진 놀이며 服飾에 관한 무관심 등으로 이에 있어서 미비한 점이 많다. 따라서 傳統文化를 再創造하는 現時點에 맞추어 우리 傳統服飾의 올바른 發展方向을 찾는 시도로써 本 硏究의 意義를 둔다.
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