View : 675 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이석영-
dc.contributor.author김향이-
dc.creator김향이-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:50Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:50Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015414-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196229-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015414-
dc.description.abstractModern mathematics became to develop with set theory of Canto in this century, and world-widely emphasized "Modernization Movement in Mathematics" became in popular. In 1966, the set concept was introduced in Korea without exception, and the teachers came to teach the set concept in current mathematics through the Third and Forth Amendments of Education Curriculum. In this thesis I analyzed and investigated the articulation in set domain from calculation in primary school to mathematics in secondary school, and proposed that the teachers who are in lectures should understand the previous contents of subject enough In so doing they might be able to avoid the unnecessary overapping in lectures, to prevent a leap in lectures, to get an essential effects on education, and to offer an basic data for references in next amendment. For this purpose, I first, tried to seize the meaning of articulation in education curriculum, and on the basis of the meaning I made out the authority cited model of articulation in education curriculum. Second, I tried to investigate the theoretical background of set concept and to analyze the role of set concept. Third, I classified the contents in the currently using textbooks of mathematics in primary and secondary school in twelve groups. Then I made out a table for the contents unfolding of each groups. Forth, according to the unfolding model of articulation in the education curriculum established above, I analyzed the degree of articulation in set concept and wrote out systemic figures of set domain and analyzed the degree of articulation in contents unfolding in each school years.;20세기에 들어와 Cantor의 집합론을 도구로 하여 현대수학이 발전하게 되었고, 세계적으로 집합개념을 강조하는 수학교육의 현대화 운동이 일어나기 시작하였다. 우리나라 역시 1966년 부터 집합개념을 도입하였고 3차와 4차 교육 과정 개정을 거쳐 현행 수학 교육에서 집합개념을 지도하고 있다. 본 연구는 국민학교 산수내용과 중 .고등학교 수학내용 중에서 집합영역에 관한 연계성을 분석, 고착함으로써 교육현장에서 학습활동을 전개해 나감에 있어 선행학습을 충분히 파악하고,내용상 불필요한 중복을 피하며 ,지나친 비약을 예방하여 실질적인 교육효과를 얻을 수 있고 차후의 교육과정 구성에 참고가 되는 기초자료를 제공하는 데 연구의 목적이 있다. 이 목적을 수행하기 위하여 본 연구는 첫째, 교육과정 연계성의 의미와 조직원리를 파악하고, 그 개념에 기초하여 교육과정 연계성의 준거모형을 작성하였다. 둘째, 집합개념에 관한 이론적 배경을 고찰하고 집합개념의 역할을 분석하였다. 셋째, 초 . 중 . 고등학교 현행 수학 교과서의 내용 중 집합영역을 12개 항목으로 분류한 다음 각 항목별 내용 전개 상황을 조사 분석 하여 표로 나타내었다. 넷째, 위에서 설정한 교육과정 연계성의 준거모형에 따라 집합개념의 연계성 정도를 분석하고 집합영역의 계통도를 작성하여 학년별 내용전개에서 연계성 정도를 분석하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 2 C. 연구의 내용 및 방법 = 3 D. 용어의 정의 = 4 E. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 교육과정 연계성 = 6 1. 교육과정 연계성의 의미 = 6 2. 교육과정 조직원리 = 7 3. 교육과정 연계성의 요소 및 준거모형 = 10 4. 교육과정 구성방향에서의 연계성 = 11 B. 집합개념에 관한 이론적 접근 = 15 1. 집합론의 역사적 배경 = 15 2. 집합개념의 역할 = 25 3. 수학교육의 변천과 집합개념의 도입 = 30 Ⅲ. 내용분석의 절차와 연계성 분석 = 32 A. 분석의 절차 = 32 1. 분석의 대상 = 32 2. 분석의 방법 = 33 3. 분석의 준거 및 내용 = 34 4. 분석의 제한점 = 34 B. 분석 내용 = 37 1. 3차와 4차 교육과정 비교 = 38 2. 연계성 분석 = 42 Ⅳ. 결론 및 제언 = 73 A. 결론 = 73 B. 제언 = 74 부록 = 76 참고문헌 = 94 ABSTRACT = 97-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2966762 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject집합영역-
dc.subject연계성-
dc.subject초·중·고등학교-
dc.subject교과서-
dc.subject.ddc500-
dc.title집합영역의 연계성에 관한 분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle초·중·고등학교 교과서 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on Articulation of the Set Domain in Mathematics : for the primary and secondary textook of mathematics-
dc.format.page106 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 수학교육전공-
dc.date.awarded1987. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE