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정신박약아동(EMR)의 신체적성 향상을 위한 음악수반의 효과에 관한 연구

Title
정신박약아동(EMR)의 신체적성 향상을 위한 음악수반의 효과에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on Effectiveness of the Physical Fitness Program with music Accompaniment for Educable Mentally Retarded
Authors
金山皓
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 건강교육과
Keywords
정신박약아동EMR음악수반신체적성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍양자
Abstract
本 硏究는 身體適性 프로그램이 교육가능급 정신박약아동의 신체적 성 향상에 효과적이며. 특히 이 프로그램에 음악을 隨伴하여 실시하면 보다 더 효과적인가를 糾明하기 위한 것이다. 이러한 목적을 達成하기 위하여 본 연구에서는 30명의 교육가능급 정신박약아동을 대상으로 하였다. 30명의 被驗者는 無作爲 抽出方法에 의하여 비교군과 실험군으로 각각 15명씩 나누었다. 본 연구의 節次는 우선 모든 피험자에게 사전 신체적성검사를 실시하고. 比較群에게는 신체적성 프로그램을 음악을 수반하지 않은 채 4週間 실시하였다. 한편 實驗群에게는 사전검사 후 신체적성 프로그램을 실시할 때 음악과 함께 4週間 실시하였다. 신체적성검사에는 筋力 , 心肺持久力 , 筋持久力 , 柔軟性을 포함시켰으며 근력은 靜的筋力과 筋 瞬發力으로 나누어 실시하였다. 본 실험의 결과 처리는 실험군과 비교군의 向上度를 t-檢證하였다. 연구결과는 다음과 같다. 1 . 신체적성 프로그램은 교육가능급 정신박약아의 신체적성 향상에 有意한 영향을 미친다. 정적근력(p<.001), 근순발력(p<.001), 심폐지구력 (p<.05), 근지구력 (p<.001), 유연성 (p<.001) 모두 각각 5.0 %이내의 유의수준으로 有意差가 나타났다. 2. 음악을 수반하여 寶施한 실험군과 음악을 수반하지 않고 신체적성프로그램을 실시한 비교군과의 향상도에서 정적근력 (p<.05), 근순발력 (p<.001), 심폐지구력 (p<.01) , 근지구력 (p<.01)등이 5.0%이내의 有意水準에서 유의한 차를 보였다. 3. 유연성의 향상도에 있어서는 실험군과 비교군 간에 유의한 차가 나타나지 않았다. 이는 유연성 향상에 음악을 수반한 신체적성프로그램과 음악이 없이 실시한 신체적성프로그램 간에는 別差異가 없음을 의미한다. 한편, 두 그룹의 향상도를 標準點數化하여 실험군점수-비교군점수에 의한 신체적성 종목별 음악수반의 효과를 분석한 결과 심폐지구력, 근순발력, 근지구력, 정적근력, 유연성順으로 음악수반의 영향을 크게 받고 향상된 것으로 나타났다. 그러므로 本 硏究結果를 통하여 신체적성프로그램에 음악을 수반하는 것이 교육가능급 정박아동의 신체적성 향상에 효과적임이 立證되었다.;The purpose of this study was to determine the effect of music accompaniment on the physical fitness for the educable mentally retarded. The subjects of this study were 30 educable mentally retarded children. The subjects are randomly divided into two groups : 15 of the control group and 15 of the experimental group. The procedure of this experiment was as follows. All the subjects received their physical fitness test: muscular strength, muscular power; cardio-vascular endurance; muscular endurance; flexibility. Then, the control group was trained by the Physical Fitness Program that the experimenter constructed on the basis of prior theoretical support without music accompaniment for 4 weeks. The experimental group was trained by the same physical Fitness Program with music accompaniment for 4 weeks. After the training period, all the group members were tested for their physical fitness again. The data from those two groups were compared by t-test in order to find the significant differences between the groups, The results of this experiment were as follows: 1. The Physical Fitness Program the experimenter constructed was significantly effective for all the educable mentally retarded : muscular strength (p<.001) ; muscular power (p<.001) ; cardio-vascular endurance (p<.05) ; muscular endurance (p<.001) ; flexibility (p<.001). 2. The Physical Fitness Program with music accompaniment was significantly more effective than one without music in muscular strength (p<.05) ; in muscular power (p<.001) ; in muscular endurance (p<.05) ; and in cardio-vascular endurance (p<.01). 3. However, the physical Fitness Program with music accompaniment was not significantly more effective than one without music in flexibility. Among these physical fitness elements with music accompaniment, the most effective one was cardio-vascular endurance and the next effective ones were in the following orders ; muscular power, muscular endurance, muscular strength, flexibility. Through this study if was meaningful to find that the physical Fitness Programs with music accompaniment was more effective than one without music accompaniment, even though the Physical Fitness Program itself was also effective to develop the physical fitness of the educable mentally retarded children.
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일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
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