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國語科의 目標指向的 學習評價를 위한 內容分析硏究

Title
國語科의 目標指向的 學習評價를 위한 內容分析硏究
Other Titles
(The) Study of content validity Analysis for evaluation of criterion-referenced Korean lanauage
Authors
金相椿
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
국어목표지향학습평가내용분석연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박붕배
Abstract
敎授·學習過程에서 評價의 역할은 크다. 敎育目標를 어느 정도 達成했는가를 알아보고 敎育目標를 명확히 하는 데 있어서나, ,敎授方法을 改善하고 學生들의 학습의욕을 돋우어 주는 데 있어서 매우 重要한 구실을 하고 있기 때문이다. 이러한 評價가 評價 본래의 뜻과는 달리 시행되고 있다면, 이는 敎育課程의 정상적 운영에도 나쁜 영향을 끼치게 될 것이다. 아직도 國語科 學習評價는 評價內容이나 運營面에서 改善해야 할 점들이 많이 있다. 그래서 본 논문에서는 國語科의 目標指向的 學習評價를 위한 基礎作業으로 다음 세 가지 사항을 주로 고찰하였다. 첫째, 국민학교 4,5,6학년 국어과 교과서에 나타나 있는 敎材類型別 學習內容을 領域別로 分類하여 敎育課程의 內容과 比較하였다. 둘째, 國語科 學習內容중 부족한 영역의 學習內容이 敎師用 指導書에서는 얼마나 補充이 되고 있는지를 알아보고 또한 이를 敎育課程의 領城別 內容과 比較하여 부족한 內容이 무엇인지를 알아보았다. 세째, 국민학교 4,5,6학년 국어과 교사용 지도서에 나타나 있는 總括評價內容 (要素 )를 교재유형별로 분석하여, 국어과의 영역별로 고른 評價가 이루어지고 있는지를 살펴보았다. 이상의 세 가지 작업에서 다음과 같은 사실을 알아낼 수 있었다. 1) 새 교과서는 구 교과서보다 학습 내용을 구체적으로 자세히 제시하고 있었으나, 이를 敎育課程의 內容에 비추어 보았을 때는 表現理解領域의 말하기와 듣기 부분의 학습내용이 부족되고 있었고, 敎育課程의 짓기 目標 및 內容은 敎科書의 敎材類型別 部分的 接近의 글짓기 학습내용과 달라 比較가 어려웠다. 2) 새 敎師用 指導書는 敎師들에게 많은 도움을 주고 있으나, 학년별로 補充內容에 있어서는 큰 差異가 있다. 곧 4학년 지도서의 경우에는 국어과 교과서에서 부족 되었던 듣기 학습 내용을 충분히 보완하고 있는데 반하여, 5,6학년 지도서의 경우에는 듣기 학습 내용이 전혀 보완되어 있지 않았다. 또한 말하기의 관점도 충분히 제시되어 있지 않았다. 그리고, 가치 태도면의 목표진술도 학년별로 진술방법이 달랐다. 3) 교사용 지도서에 제시되어 있는 총괄 평가 내용은 영역별로 심한 불균형을 이루고 있었는데, 특히, 表現·理解領域의 말하기, 듣기, 짓기에 관한 評價內容은 너무 부족하였다. 그리고, 형성 평가 내용이 제시되어 있지 않아 形成評價와 總括評價間의 連系性이 이루어지지 않고 있었다. 이와 같은 사실들은 國語科의 學習評價가, 영역별로 고르게, 그리고 目標에 알맞게 실시되는 데 어려움을 안겨 주고 있는 사항들이다. 그래서, 이 논문에서는 부족한 評價領域의 內容을 밝히고, 이러한 內容을 評價하기에 알맞은 單元 및 內容을 간단히 例로 들었다. 評價는 授業의 一部이어야만 한다. 이제 評價는 敎師의 權限으로 시행되어서는 안 되며, 國語科의 경우에는 領域別로 고르게, 目標에 맞게 실시되어서 敎育課程의 정상화에 도움을 주어야 할 것이다.;The evaluation in teaching and learning is much important, because it has the great role to check the achievement of educational goal, to clarify the educational goal, to improve the teaching methods, and to enhance the desire of study. If the aforementioned evaluation would not be properly performed in contrary to the goal of evaluation itself, it will also seriously affect regular management of curriculum. The evaluation of Korean language is still in much difficulties in educational field because it has much need to be improved reaching at the best evaluation of Korean language. Therefore the following four items are mainly considered in this thesis for the criterion referenced evaluation. Firstly, it is characteristically classified the content as shown on text of grade 4, 5 and 6 of elementary school and compare it with the one of curriculum. Secondly, it is reviewed how the contents, which are treated in Korean language text and are insufficient now, are properly added in teacher's instruction and compare it with the sectional contents of curriculum and find out which contents are still insufficient. Thirdly, it is analyzed the elements of summative evaluation which are shown on teacher's instruction for grade 4, 5 and 6 of elementary school. Fourthly, By the example of chapter and content to be convenient to evaluate, add them to the insufficient contents which are inconvenient to evaluate. Following facts can be derived from the aforementioned four items. 1) Speaking and listening sections are insufficient comparing the content of curriculum even though the new text was added much content of study. And it is difficult comparing the aim and con-tent of composition to Partial approach of composition system at every characteristic test. 2) It is fact that new teacher's instruction gives much contribution to teachers but the supplementary informations have much differences at every grade. Speaking and listening elements which are insufficient in Korean text of grade 4 of elementary School is supplemented in new teacher's instruction but almost supplements for grade 5 have been not done such as grade 4, and the goal description for value and attitude side are different at every grade. 3) The elements of criterion- referenced evaluation which are shown on teacher's instruction are much unbalanced in sections. Especially the content of evaluation in speaking, listening and composition in expression understanding section is much poor and the contents of remedial and formative evaluation are not shown on teacher's instruction. Therefore it make no relations between evaluations each other. Above mentioned facts give the serious difficulties in Korean language evaluation to perform the balanced test in every sections and to reach the goal. Therefore the aims of this thesis are to show the insufficient evaluation section and to suggest the example of the chapter and contents which are convenient to evaluate. The evaluation should be a part of study and should not be conducted as the part of teacher's authority. In case of Korean language, it should be properly conducted in every section, and be used in supporting the normalization of curriculum.
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