View : 24 Download: 0

國民學校 社會科 교육과정의 社會認識論理에 관한 硏究

Title
國民學校 社會科 교육과정의 社會認識論理에 관한 硏究
Other Titles
Study on the Social Cognitive Logic in Primary School Social Studies Curriculum
Authors
李聖姬
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
국민학교사회과교육과정사회인식논리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
권오정
Abstract
This study is to research on the nature of Korean Social Studies in respect of social cognitive logic. Nature of Social Studies has been researched the external factors of education, but it is analyzed the internal factors of education. It is needed a criterion to analyze the nature of Social Studies. Korean Social Studies has been under the absolute and the immediate influence of America's and Japan's Social Studies. Though Social Studies researched in America and in Japan have been limited only about the educational aims, it is very important in respect of analysis of nature of Korean Social Studies. International factor; social problems, political ideas, economic conditions, have been the main aims and subject matter of Korean Social Studies. So, it is difficult to analyze the nature of Social Studies by means of the previous criterion on America's and Japan's Social Studies which have educational, logical, philosophic, and scientific difference. Therefore it is needed the 'Thinking', 'Understanding', and 'Explanation' courses, being extract from the previous study in respect of the social cognitive logic. Consequently, nature of Korean Social Studies appeared in the Korean 'Curriculum' in the course of its innovations are classified 'Problem Solving centered Social Studies', 'Understanding centered Social Studies', and 'Explanation centered Social Studies'. But, as 'Curriculum' is analyzed wholly, the nature of Korean Social Studies is considered as the 'Understanding centered Social Studies.';本 硏究는 韓國 社會科 「교육과정」 性格에 대한 考察이다. 이제까지의 社會科 性格이 敎育外的인 要因에 의해서만 決定된 것으로 본 것과는 달리, 社會認識論理의 측면에서 分析하여 韓國 社會科 「교육과정」 변천상에 나타난 社會科의 性格을 規明하고자 한다. 韓國 社會科는 美國 및 日本의 社會科 敎育理論의 절대적 영향을 받았다고는 하나, 韓國의 國內的 要因, 政治理念, 經濟狀況, 社會問題의 각 측면의 여건에 따라 그 目的과 內容을 決定해 왔다고 보아야 할 것이다. 이러한 韓國 社會科의 性格 規明을 위해서, 올리버, 엥글, 바아드등, 伊東 社會科 類型化에 대한 先行硏究의 검토를 통해, 세 社會認識論理 「思考-問題解決」,「理解」, 「說明」을 얻을 수 있었고, 이들을 分析의 틀로 이용하였다. 이에의해 韓國의 국민학교 社會科 「교육과정」을 分析한 결과, 1955年度와 1963年度의 社會科는「思考-問題解決」의 性格을, 1973年度와 1981年度는「說明」主義의 社會科로 볼 수 있었다. 그러나 全體的으로 볼 때, 韓國 「교육과정」上에 나타난 社會科의 性格은 「理解」主義의 性格을 강하게 유지해왔다고 말할 수 밖에 없다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE