View : 106 Download: 0

한국학생들의 영어듣기의 어려운 점 연구

Title
한국학생들의 영어듣기의 어려운 점 연구
Other Titles
(A) Study on the Listening Comprehension Difficulties of Korean Students
Authors
金玉南
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
한국학생영어듣기영어듣기평가영어교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영숙
Abstract
대중 전달 매체의 급속한 보급으로 인하여 듣기가 현대사회에서 정보를 받아들이는 가장 중요한 수단이 되고, 최근의 언어습득 및 교수에 관한 이론에서 밝혀졌듯이, 듣기능력이 타 기능에로의 전이력이 가장 크므로, 듣기교육의 필요성이 강조되기 시작했다. 본 연구는 듣기교육에 대한 전반적이 이해와 영어를 듣고 이해할 때 한국학생들이 당면하는 어려움이 무엇인가를 알아보고, 영어듣기 능력을 향상시킬 있는 방안을 모색하는데 그 목적을 두고 있다. 이 목적을 수행하기 위해서 영어듣기이해능력의 3요소 및 듣기의 과정에 대한 문헌연구를 하였다. 또한 외국어로서의 영어듣기의 어려운 점을 알아보았다. 영어듣기에 영향을 주는 요인은 그 요인을 기록한 설문지를 중·고등 영어교사 109명과 중·고등학생 885명에게 배부하여 조사, 분석하였다. 또한 한국학생들이 실제로 영어듣기에서 어려워하는 점은 1985년 7월에 시교육위원회 주관으로 전국적으로 동시에 실시한 영어듣기능력평가 중학교 2학년, 3학년 답안지를 분석하여, 실제로 학생들의 문제가 무엇인가를 문항평가영역별 및 문항형태별로 알아보았다. 앞의 내용을 바탕으로하여 듣기이해능럭 증진방향을 모색해서, 한국의 현실여건에 부합되는 방안을 제시하였다. 이상의 연구절차에 의거하여 얻은 결과를 기초로하여, 다음과 같은 결론을 내린다. 첫째, 학생들이 영어를 듣고 연습하는 기회나 경험의 양의 정도가 영어듣기에 가장 큰 영향을 주는 요인으로 나타난다. 또한 학생들이 이미 알고있는 어휘나 숙어의 양의 정도도 영어듣기에 큰 영향을 주는 요인이다. 둘째, 말하는 이의 발음이 명확한가 불명확한가에 따라 영어듣기이해에 큰 영향을 주며, 말하는 이의 말의 전달속도에도 영향을 크게 받아서, 조금만 빨라도 내용이해가 힘들어진다. 셋째, 학생들이 듣고 있는 자료가 이미 알고 있는 내용인 경우는 듣고 이해하기가 쉽고, 생소한 내용인 경우는 이해가 어렵다. 즉, 내용을 이미 알고있는가, 모르는가가 듣기에 큰 영향을 준다. 네째, 학생들이 실제로 영어듣기평가에서 어려워하는 것은 소리식별문항이다. 어려운 어휘와 숙어를 포함하는 문장도 듣고 이해하는데는 어려움이 있으며, 응용력과 분석력을 요구하는 내용이해문항도 학생들이 실제로 잘 듣고, 이해하지 못하는 영역이다. 다섯째, 듣기교육은 대단위 수업을 하고있는 한국의 교육실정에 비교적 적응하기 쉽고, 듣기기능은 타기능에로의 전이력이 가장 크므로 영어듣기교육에 더 주력해야 한다. 여섯째, 영어듣기능력 신장을 위한 효과적인 방안은 소리식별과 어휘의 이해를 강조하는 것이다. 받아쓰기와 빠른 속도의 독해력 신장 및 언어상용자들의 생활방식, 사고방식, 문화양식에 대한 이해도 효과적인 영어듣기 교육방안중의 하나이다. 일곱번째, 영어교사 자신의 듣기능력함양과 좋은 듣기교재의 제작활용이 요구된다. 또한 영어듣기교육에서는, 특히, 언어 외적인 면인 주위환경요소와 학습자의 긴장상태 등에 교사는 항상 세심한 배려를 해야한다.;The improvement of listening comprehension ability has recently become one of the most important aspects of language skills because of rapid communication development. As is well known, listening comprehension is the first of the four skill-aims of teaching foreign languages, so no communication can be accomplished without listening comprehension. This study is intended to understand the processes involved in listening skill, to find Korean students' difficulties in English listening comprehension, and to establish ways to improve the Korean middle and high school students' listening comprehension ability of English. First, the three components of listening comprehension ability (sound discrimination, auditory memory, comprehension) were studied. What the listening process is and what the Korean students' difficulties in listening comprehension of English as a foreign language were examined. To know the factors affecting listening comprehension most significantly, middle and high school students and English teachers in Seoul were questioned. They were asked to select factors which they considered the most important in aiding or hampering the effectiveness of listening comprehension. The answer sheet of the English listening comprehension test in the second and third grade of middle school were analyzed to find the Korean students' difficulties in listening comprehension of English. This test was made by the Seoul City Board of Education and was believed to be the most valid listening comprehension test. On the basis of the above theoratical background, the result of questionnaire research, and analysis of answer sheet of English listening compreshension test, the effective ways to improve listening comprehension ability were investigated. It is desirable to concentrate on the sound discrimination, understang vocabulary, and dictation. Finally, the present study has reached the following conclusions: 1. In teaching English, we should especially put more emphasis on improving listening comprehension ability, because listening skill is of primary importance. 2. The factors most affecting listening comprehension which were selected by Korean students are as follows: listener's practice opportunities: speaker's clarity: speaker's speed of delivery: listener's vocabulary power: and listener's familitarity with the content of the text. 3. Korean students' difficulties in listening comprehension of English are sound discrimination and questions requiring difficult vocabulary, idioms, and the power of analysis. 4. To improve Korean students' listening comprehension of English more emphasis should be placed on sould discrimination practice, the study of vocabulary, dictation, and reading at normal speed. The understanding of sociocultral patterns of American thougth will help to improve listening skill, too. 5. English teachers should have good listening comprehension abilities and pay close attention to the student's emotional tension and accustic environment in the classroom because they are affecting students' listening comprehension.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE