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兒童期 發達特徵에 따른 音樂指導

Title
兒童期 發達特徵에 따른 音樂指導
Other Titles
MUSIC TEACHING BY CHILDREN'S DEVELOPMENT LEVEL
Authors
李允雅
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
아동기발달특징음악지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최시원
Abstract
음악 교육은 음악의 체험을 통해, 음악성과 창조성을 계발하고 정서를 풍부히 하여, 조화된 인격을 형성하게 하는 데에 그 의의가 있다. 이와 같은 인간 교육의 한 기능으로서의 음악 교육은 아동이 학습의 주체가 되는 아동 중심의 교육을 통해 이루어질 수 있는 것이다. 현재 음악 지도에 있어서는 아동의 발달 특징이나 그들의 흥미, 경험등이 아직 충분히 고려되지 못하고 있다. 그런고로 아동이 음악 시간에 흥미를 잃게 되고, 또 음악 시간을 중요하지 않은 시간으로 여기게 되어, 인간 교육으로서의 음악 교육이 아직 실현되지 못하고 있는 실정이다. 본 논문에서는 아동기 음악 교육의 의의 및 아동 중심 음악 교육의 의의에 대해 알아 보았다. 그리고 아동기 발달 특징에 따른 음악 지도의 기초적 자료로써 아동기의 일반적 발달 특징 및 음악적 발달 특징을 알아 보았고, 그 발달을 토대로 한 음악 지도를 아동 초기·중기·후기로 구분하여, 문헌 중심의 연구를 하였다. 아동기 발달 특징에 따른 음악 지도로써 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 아동 초기는 직관의 세계를 다분히 가진 시기이며 자기 표현이 활발해 지는 시기이므로 표현에 중점을 둔다. 신체 표현을 통한 음악적 감각의 도약, 그리고 청각에 의한 음악에의 접근이 시각에 의한 접근보다 우선적으로 지도되어야 하며, 모방, 즉흥 연주등의 표현을 통해 창조성이 계발되어야 하는 시기이다. 2. 아동 중기는 아동 초기와 후기를 연결해 주는 시기로써, 아동 초기에 신체 표현 및 청각을 통해 지도되었던 음악적 경험이 시각적, 지적으로 이해되어야 하는 시기이다. 따라서 표현과 인식이 함께 지도되어야 한다. 3. 아동 후기는 인식의 시기이므로 다각적인 평가와 인식 우위의 지도가 필요하다. 전체적인 구성미를 인식하여 거기에서 아름다움을 느끼며 미적 판단을 할 수 있도록 지도하고, 각 나라의 민속 음악 및 각 시대의 음악을 포괄적으로 지도함으로써 음악 양식의 다원성을 인식하도록 하고 음악 경험의 폭이 넓어 지도록 해야 한다.;Music education is significant in respect of forming harmonious personality by culture of aesthetic sentiments and developing musicality and creative power through the experience of music. As one faculty of human education, music education is able to get accomplished when children are the subject of learning and they take the leading role in its education. But in the present music teaching, children's development, their interest and experience are not enough considered yet. For these reasons, children are not interested in music lesson in class and, moreover, music stands its position under other main subjects. Thus, this thesis confines itself to investigating the value of music education centering upon children in relation to their interest and experience in music. And as basic materials of music teaching by children's development feature, the general and musical development character are investigated. Also, based on the development music teaching is divided into three stages such as, children's early, middle, and later one. Next, the content of music teaching is centered upon primary school's as the general education. In conclusion, the following steps are necessary, First, in the early development level, children's elementary sensibility has to be enlightened through physical expressions, and their creative power through free self-expression. Second, the development level of children can be seen as a transforming process from their early expression level to 4 cognition level. So it is desirable to teach both expression and cognition side by side. And last, the later development stage is able to identified as the dawning of a new era for cognition faculty and aesthetic value. Therefore, it is one of good methods to make them contact with beautiful music which has the power to purify their emotion and sentiments and also their width of music experience can be expanded through inclusive music appreciation.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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