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金命煥의 진양조 杖鼓法에 관한 硏究

Title
金命煥의 진양조 杖鼓法에 관한 硏究
Other Titles
(A) Study on "Kim-Myung-Whan's Rhythm of chang-ku" in "Chin-Yang-Cho" : about accompaniment of "Ham-Dong-Chung-Wol- Ryu San-Cho"
Authors
金鎭愛
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
김명환진양조장고법함동 정월유 산조반주
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조운조
Abstract
가야금 산조의 장구장단에는 일정한 틀이 있지만, 鼓手들이실제로 장구 반주할 때는 선율의 흐름에 따라 다양하게 장구 가락을 변화시킨다. 또한 장구가락은 연주할때마다 똑같은 것이 아니고 고수의 즉흥에 의하여 달라지게 된다. 그러나 본 논문에서는 이 재숙교수가 채보한 악보에 나온 장구 장단만을 선율과 비교해 봄으로써 장구 장단법의 변화성을 연구해 보고자 한다. 가야금 산조에 관한 선율연구논문은 그 동안 몇편이 발표된 바있으나, 장단과 선율과의 관계에 대한 논문은 거의 없다. 본 연구에서는 함동정월류 산조 중 진양조에서 장단과 선율을 비교해 봄으로써 어떻게 장단을 선율에 맞게 구사하였는지를 알아보고자 한다. 장구장단의 변화된 유형을 8가지로 나눌 수 있다. 그 대체적인 특징은 다음과 같다. 진양조 곡의 처음 시작인 첫 박에서는 장구를 치지 않는다. 그리고 가락을 풀지않고 뻗을때나, 가락이 풀어질때도 변화된 장단을 쳐 주고 있다. 또한 가락이 다체로와지고 잔가락이 많아질때도 장구 장단에 변화를 주며, 박과 박 사이가 Tie 로 이어질때도 Rhythm을 무너뜨리지 않으려고 장단을 짚어주는등의 특징을 갖고 있다. 그것을 다시 起·景·結·解로 세분하여서 각 박마다 변화된 장단을 살펴 본 결과, 起는 곡의 처음 시작인 첫 박에서 가야금 주자의 tempo감각을 고수가 감지하기 위하여 쉬는 것을 제외하고는 변화가 없다. 景에서는 첫째박에서 세째박까지는 몇몇의 예외를 제외하고는 모두 동일한 장만이며, 네째박과 다섯째박도 모두 동일하게 장단을 짚어주고 있고, 여섯째박에서는 제일 많은 변화를 갖고 있는데 3가지 유형의 장단(♩♪, ♩., ♪♪♪)을 보여주고 있다. 結은 약간의 변화를 갖고 있는데 첫째박에서 다섯째박까지는 두장만의 예외만 제외하고는 모두 동일한 장단이며, 여섯째박에서는 3가지 유형의 장단(♩.,♩♪)이 나오고 있다. 解는 제일 많은 변화를 갖고 있는데 첫째박에서 넷째박까지는 장단이 모두 동일하며, 다섯째박에서는 2가지 유형의 장란(□□, □') 이 있으나 대부분이 첫째 유형에 속하며, 여섯째박에서는 더 많은 변화가 있는데 4가지 유형의 장단(□□, □·,□,□·)으로 쳐 주고 있다. 이상과 같이 선율과 장단은 밀접한 관계가 있으므로 장구주자는 선율을 좀 더 깊이 이해하여 거기에 어울리는 장단법을 구사함으로써, 일률적으로 장단을 짚을 경우에 생기는 선율과 장간이 잘 맞지 않는 점을 보완할 수 있으며, 또한 더욱 좋은 연주가 될 수 있을 것이다.;Although there are definite forms of "Chang-Ku Rhythm" in "Ka-Ya-Keum San-Cho" , when a player actually plays "Chang-Ku," he makes a lot of variation following the progress of melody. And the "Rhythm of chang-Ku" is not the same every time but varied by the impromtu of player. In this thesis the variation of "Chang-Ku Rhythm" is studied by comparing with melody in the score of professor " Lee Jae-Sook." A number of theses on the melody of "Ka-Ya-Keum San-Cho" have been presented so far, but few of them have dealt with the relationship between rhythm and melody. beat and there are three kinds of rhythm(♩♪,♩.,♪♪♪)"Kyul" has a little variations, from the first to the fifth beat the rhythm is the same except for two cases, and in the sixth beat there are three kinds of rhythm (♩.,□,♩♪). "Hae" has the largest variation, from the first to fourth beat the rhythm is the same, in the fifth beat there are two kinds of rhythm(□,□) and most of the part correspond to the first kind, in the sixth beat there are more variations in four kinds of rhythm(□,□,□,□). As mentioned above, there is a close relationship between melody and "Chang-Ku Rhythm". Therefore, the "Chang-Ku" player should have deep understanding of melody to use "Chang-Ku rhythm" which can harmonize the melody and make a better performance of music. In this study the rhythm and melody in "Ham-Dong-Chung-Wol Ryu San-Cho" are compared to show how the rhythm was used to harmonize the melody. The variations of "Chang-Ku Rhythm" can be classified into eight types. Some general characteristics are as follows. In the first beat at the beginning of "Chin-Yang-Cho", "Chang-Ku" is not used. When the melody is continued or ended, variation of "Chang-Ku Rhythm" is made. And the melody becomes complex, or when two beats are connected by tie, there are variations in "Chang-Ku Rhythm" ( not to lose the rhythm in the latter case). These are subdivided into "Ki", "Kyung", "Kyul" and "Hae" and the variations of rhythm in each beat are studied. "Ki" has no change in "chang-Ku Rhythm," except in the first beat there is a halt for "Chang-Ku" player to have him acquire the sense of tempo. "Kyung" has the same rhythm from the first to third beat except a few case, and the same is true in fourth and fifth beat. Most variations are in the sixth
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