View : 575 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이내영-
dc.contributor.author전경숙-
dc.creator전경숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:28Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:28Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000014388-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196160-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014388-
dc.description.abstract본 연구는 우리나라 중학교 과학교과과정에 포함되어 있는 지구과학의 교육실태를 조사하였다. 이 교육을 직접 담당하고 있는 일선교사와 이 교육을 받은 학생들에게 설문을 통하여 조사하였다. 그 결과, 우리나라 중학교 지구과학 교육에는 다음과 같은 4개항으로 요약되는 문제점이 파악되었다. 1 .배당된 시간에 비해 교과내용이 너무 많아서 충분한 교육을 할 수 없다. 2. 지구과학을 가르치는 교사 중 지구과학을 전공한 교사는 극히 소수이어서 가르치기 매우 힘들어 하며 따라서 교육내용이 불실해진다. 3. 실험 및 관측등을 통한 과학적인 산 교육을 못하고 있다. 4. 지구과학에 대한 새로운 학설 및 정보가 잘 제공되지 않고 있다. 위의 문제점들을 해결하기 위한 제언을 다음과 같이 해 보았다. 1. 각 학교에 지구과학을 전공한 교사를 배치하여야 하며 2. 실험 ·실습 및 관찰에 필요한 기재를 더 충분히 준비하고 3. 강의 위주의 교육방법을 지양하고 시청각교육을 더 많이 했으면 한다. 이상과 같은 제언들이 이루어 졌을 때 지구과학교육이 성공을 걷을 수 있다고 .본다.;This paper was atempted to study the actual condition of the education for Earth Science in middle school in Korea through questions consisting of several items to the teachers who are teaching and to the students who are learning Earth Science in middle schools. The study has revealed that our Earth Science education in middle school has the following 4 problems which are desirable to be solved. (1) As long as we stick to our conventional education method, the contents of the subject to be taught in middle school are to much to be digested within presently given time. (2) Among teachers who are teaching the subject in middle school, very few have Earth Science as their main study and majority of them have their main study other than Earth Science. Accordingly many of them have not sufficient knowledge on Earth Science to teach well. (3) The teaching of Earth Science in middle school has mainly been performed by abstract lecture instead of concrete experiments and observation. (4) The teachers can not easily get new information and research on the subject. This paper suggests the following methods to solve the above problems. (1) Every middle school shall have at least one teacher whose main study is Earth Science. (2) Every middle school shall have one classroom in where the tools and equipment for experiments and observations of the subject are installed and in where the subject is taught. (3) As the result of the above measures, the way of education shall be converted from the old way which consist of mainly lecture to the new way which consist of mainly experiments and observations. (4) With this new way of education the whole contents of the subject will be successfully educated within the time presently allowed without any increasing of teaching time.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 문제의 제기 = 1 B. 연구의 목적 = 2 C. 연구의 내용 = 3 D. 연구의 방법 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 지구과학교육의 성격 = 5 B. 지구과학교육의 필요성 = 6 C. 지구과학교육의 기본개념 = 7 D. 외국의 지학교육 = 9 E. 우리나라 중학과학 중 지구과학내용 = 11 Ⅲ. 분석 및 고찰 = 13 A. 설문응답자의 성격 = 13 B. 지구과학에 대한 교사의 태도 = 18 C. 지구과학교육에 대한 학생의 반응 = 25 Ⅳ. 중학과학 내의 지구과학교육의 문제점 = 30 Ⅴ. 맺는말 = 31 참고문헌 = 33 ABSTRACT = 35-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent954875 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject우리나라-
dc.subject중학교-
dc.subject과학과정-
dc.subject지구과학분야-
dc.title우리나라 중학교 과학과정내 지구과학분야의 문제점 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) RESEARCHING FOR THE PROBLEM OF THE EDUCATION FOR EARTH SCIENCE IN MIDDLE SCHOOL IN KOREA-
dc.format.page42 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야-
dc.date.awarded1985. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE