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視覺 聽覺 觸角의 使用이 高度難聽 및 聾兒의 言語理解力에 미치는 影響

Title
視覺 聽覺 觸角의 使用이 高度難聽 및 聾兒의 言語理解力에 미치는 影響
Authors
張惠城
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 특수교육학과
Keywords
시각청각촉각고도난청
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
추국희
Abstract
"A study on the effect of the visual Auditory, Tactile perceptual skills on the larguage Receptive Ability with the Severely and profoundly hearing Impaired children." Jang hae-song. The purpose of the study was, by investigating the effect of visual, auditory, tactile perceptual skills on language receptive ability with severely and profoundly hearing impaired children, to emphasize the importance of above mentioned skills in education with them, and to contribute to improving the educational method of the hearing impaired in Korea. For this purpose, 20 children with severely hearing impaired and 20 children with profoundly hearing impaired were randomly selected as subjects. Variables such as intelligence, time of the onset of the hearing impairment type of hearing impairment, the length of visual and auditory training, the wearing length of hearing aid, vision, age were set up as the experimental variables. Variables such as visual, Auditory, visual-auditory, visual-tactile, auditory-tactile, visual-auditory-tactile perceptual skills were set up as the dependent ones. Mono-and bisyallabic word list of sin ku sik which contained 6 conditions of presentation above mentioned was used as test of the language receptive ability. Results derived from the study were as follows: 1. There is a difference between the use of the uni-sensory (visual, auditory) and of the bi-sensory(visual-auditory, visual-tactile, auditory-tactile) skills in the severely hearing impaired group and the deafgroup. 2. There is a difference of language receptive ability between the use of the mi-sensory(visual, auditory) and of the tri-sensory(visual-auditory-tactile) skills in the severely hearing impaird group and the deaf group. 3. There is a difference of language receptive ability among the use of the mi-sensory(visual, auditory), of the bisensory (visual-auditory) of the tri-sensory(visual-auditory-tactile) skills in the severely hearing impaired group and the deaf group. 4. There is a difference of language receptive ability, when the uni-sensory(visual, auditory) skills are used, in the severely hearing impaired group and the deaf group.;本 硏究의 目的은 視覺, 聽覺, 觸覺을 使用하여 高度難聽兒와 聾兒의 言語理解力을 則定함으로서 視覺, 聽覺, 觸覺이 聽覺障碍兒의 敎育에서 차지하는 중요성을 確認하고 우리나라의 聽覺障碍兒의 보다나은 敎育方法 모색에 도움을 주기 위하여 本 硏究를 시작하였다. 앞서말한 目的을 위하여 智能, 聽覺喪失時期, 聽覺障碍種類, 口話年數, 補聽器裝用年數, 視力, 生活年齡을 기준으로 하여 高度難聽集團 20名 聾集團 20名을 선정하였다. 視覺, 聽覺, 視聽覺, 聽觸覺, 視觸覺, 視聽觸覺 6가지 제시조건하에서 언어이해력을 실시하였으며 "어음검사표"는 신규식 (1960)의 단음절, 이음절검사표를 사용하였다. 本 硏究의 結果는 다음과 같다. 1. 高度難聽集團과 聾集團에서 단일감각(시각, 청각)을 사용했을 때 보다 두감각(시청각, 시촉각, 청촉각)을 사용했을 때 言語理解力이 높았다. 2. 高度難聽集團과 聾集團에서 단일감각(시각, 청각)을 사용했을 때 보다 세감각(시청촉각)을 사용했을 때 言語理解力이 높았다. 3. 高度難聽集團과 聾集團에서 단일감각(시각, 청각) 두감각(시청각) 세감각(시청촉각)을 사용했을 때 言語理解力에 차이가 나타났다. 4. 視覺만을 便用했을때는 高度難聽集團보다 聾集團이 言語理解力이 높았으며 聽覺만을 사용했을때는 聾集團 보다 高度難聽集團이 言語理解力이 높았다. 結論的으로 聽覺障碍兒의 言語理解力을 높이기 위해서는 敎育프로그램이 視覺, 聽覺, 觸覺을 조화한 것이어야 한다. 따라서, 聽覺通路를 통한 言語理解力 敎育이 조기부터 실시되어야 하며, 진동보청기(Ponator)를 보급하여 촉각사용을 가능케 하여야겠다. 또한 이를 이용한 구체적인 촉각프로그램이 硏究되어야겠다.
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일반대학원 > 특수교육학과 > Theses_Master
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