View : 18 Download: 0

영국 Madrigal에 대한 소고

Title
영국 Madrigal에 대한 소고
Other Titles
(A) RESEARCH OF ENGLISH MARDRIGAL THROUGH THE STUDY OF
Authors
張美鎭
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
영국MadrigalENGLISHThe Triumphs of Oriana
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
원성희
Abstract
Madrigal은 16세기에 이탈리아에서 발전된 세속적인 무반주 성악곡이다. 대부분의 madrigal의 歌訶는 牧歌詩에서 따온 장면과 暗示를 가진 감상적이고 애정적인 主題를 가지고 있다. 주로 4聲部에서 6聲部로 되어있으며 한 聲部를 歌手 한 사람이 연주하도록 쓰여진 室內樂曲이다. 본 논문에서는 영국에서 自國의 특성을 지닌 영국 madrigal이 발전된 과정과 영국 madrigal의 特性을 알아보았다. 이탈리아에서 16세기초에 발전된 이탈리아 madrigal은 16세기 初부터 영국에 전파되었고 영어로 번역된 이탈리아 madrigal 名歌曲集은 영국 madrigal 樂派의 發生動機가 되었다. 반면에 영국에서는 Viol 合奏, 크게는 합창이 첨부된 반주를 독창인 consort-song으로 영국의 전통적인 樣式이 지속되었다. 즉 영국 madrigal은 consort-song 樣式과 이탈리아 madrigal 樣式이 융합되어 發展된 것이다. 주도적인 작곡가들로는 Byrd, Morley, Weelkes, Wilbye를 들 수 있다. Byrd는 consort-song의 대표적 작곡가이며 Morley는 canzonet 와 ballet와 같은 가벼운 madrigal 樣式의 전문가였다. Weelkes와 Wilbye는 독창적이고 생명력이 있는 높은 수준의 영국 madrigal을 작곡했다. 영국 madrigal은 1590年代와 1600年代의 多數의 作品集 出版으로 인하여 당시의 지식인의 필수적 교양으로 인식될만큼 大衆化 되었다. 本 論文에서 Morley가 편집, 출판한 대표적 연국 madrigal 작품집인 의 고찰을 통하여 알아본 영국 madrigal의 特性은 대체로 다음과 같다. 1. 曲의 구성은 歌詞와 밀접한 관련을 가지며 word-pain-ting이 매우 흥미있게 사용되었다. 2. 調性과 중세 旋法이 혼합되어 있고 화성적 양식과 대위법 양식이 혼용되어 있다. 3. 극단적인 半音階性은 거의 없다. 4. 리듬이 자유로우며 다양하다. 대부분의 영국 madrigal 작품은 약 30年(1590-1620) 이란 짧은 기간동안 출판되었으며 그 이후에는 그 유행이 사라졌다. 그러나 그 작품들은 합창음악에 있어서 가치있고 아름다운 재산으로 현재까지도 여전히 노래되며 이용되고 있다.;The madrigal is a secular composition for unaccompanied voices, developed in Italy in the sixteenth century. Most madrigal texts were sentimental or erotic in subject matter with scenes and allusions borrowed from pastoral poetry. Madrigals mostly were set for 4-6 voices, and were vocal chamber music intended for performance with one singer to a part. The Italian madrigal was introduced into England early. Anthologies of Italian madrigals in English translation gave impetus to the rise of the English madrigal school. But there continued a native English tradition which manifested itself in the form of consort-songs, that is, solo songs with accompaniments of a consort of viols and, at a later stage, the addition of chorus. Thus the English madrigal was developed as a mixture of the consort-song style and the Italian style. The contemporary leading composers were Byrd, Morley, Weelkes, Wilbye. Byrd was an outstanding composer of consort-songs Morley was a specialist in the lighter type of madrigal, such as canzonet and ballet, and Weelkes and Wilbye were composers. of remarkable English madrigals which were original and vital. In the 1590s and early 1600s, by publication of the number of the English madrigal collections, the English madrigal became popularized and became a necessary part of the culture of the intelligensia. In this thesis, the characteristics of the English madrigal are ascertained through the study of < The Triumphs of Oriana > which was one of the typical Eng1ish madrigal collections. The characteristics of the English madrigal were found to be as follows; 1. Composition is related to the text and the word-painting used intriguingly. 2. Contrapuntal and homophonic elements are used in a fascinating blend of modern tonality and ancient modality. 3. There is little chromaticism of an extreme sort. 4. The rhythm of it is varied and free. Although most English madrigals were published during a short 30years period (1590-1620) they form a significant and beautiful corpus of choral music still available and sung to the present time.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE