View : 23 Download: 0

새마을 유아원의 영아반 운영 실태에 관한 연구

Title
새마을 유아원의 영아반 운영 실태에 관한 연구
Other Titles
(A) SURVEY ON ADMINISTRING TODDLER DAY CARE IN SAIMAEUL NURSERY SCHOOL
Authors
정선희
Issue Date
1986
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
새마을유아원영아반운영 실태
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
The purpose of this study is survey administration of toddler day care which started at September, 1986, in Saimaeul Nursery School. The study contains three questions: 1-1. What's the age range of young children in toddler class? 1-2. What's the nature of family background? 2. How is the program administering? 3. Are the equipment and materials appropriate to toddler? The subjects were all of 10 Nursery schools that administered toddler day care. The method were class observation and teacher interview the collected materials were analyzed as to topics and got to friquency and percent. The result of the study is as follows: 1. The age of most young children were 3-4 year old. Most of their families belonged to middle class and theire mothers were house wife. 2-1. Education : Most of teachers responded that 'care' is the main function of the program. Most of class begun at 9 A.M, were over at 5 p.m. Six of teachers prepared program and administred by them. 2-2. Teacher: Teacher's age were 21-30. Eight of teachers graduated technological college·Teacher's experiences were under three years. 2-3. Health and Safety: Indoor safety equipment were not prepared well. Most of teacher observed children's health on their own without consulting doctor. Sleeping room did not prepared all of classes so slept in classroom. 2-4. Nutrition: The lunch meals were lack of protein. Snack time was not appropriate. Snacks were usually milk and cookies. The table manner were not guided consistantly. 2-5. Parents Education: Six of care centers were not hold parents education program. The nam purpose of parents education was to consult about child education with parents. 3. Some day care centers did not equipted desk or chair for children. The heights of lockroom and washing pont were appropriate to toddlers but dents, toilets and chairs were not appropriate.;본 연구는 1986년 9월에 시작한 새마을 유아원의 영아반 운영 실태를 관찰하여, 구체적인 양상을 살펴보려는데 그 목적이 있다. 이를 위하여 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 선정하였다. 1. 영아반에 다니고 있는 어린이의 연령 및 가정환경은 어떠한가? 2. 영아반의 프로그램 운영은 어떠한가? 3. 영아반의 실내 기본설비는 영아에게 적합한가? 연구 대상은 10월 16일 현재 영아반을 운영하고 있는 새마을 유아원 모두(10개소)로 하였다. 즉, 본 연구에서는 10개의 영아반을 전집으로 선정하였으며, 이들 영아반의 담임교사 10명, 그리고 10개의 영아반에 다니고 있는 어린이 158명을 연구 대상으로 하였다. 연구 방법은 10개의 영아반을 직접 방문하여 운영 상태의 관찰 및 교사와의 면접을 통하여 자료를 수집했다. 수집된 자료는 연구 문제별로 분석하여 빈도. 백분율 처리하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 10개 영아반에 다니고 있는 어린이는 모두 158명이다. 이들 중에서 3∼4세가 가장 높은 비율(46.9%)을 차지하고 있으며, 2∼3세(39.2%), 4∼5세(7.6%)의 순서로 나타났다. 또한 위탁 어린이의 가정 환경은 중류 계층이며, 많은 수의 어머니(44.9%)가 직장생활을 하지 않고 있었다. 2. 영아반의 프로그램 운영 실태는 다음과 같다. 2-1. 교육내용 교사들은 영아반의 주된 기능은 보호(N=8)라고 응답했다. 영아반 운영 시간은 9시에 시작하여(N=6), 5시 이전에 끝나는 곳(N=9)이 많았다. 10개 영아반의 수업 내용은 다음과 같다. 교사가 감각 활동. 작업 및 동화 등을 특별히 계획하여 전개한곳은 6개소이며, 나머지 4개소의 영아들은 하루종일 자유놀이만 하는 것으로 나타났다. 자유놀이 시간에 교사들(N=6)은 어린이 지도보다는 간식을 준비하거나, 장부 정리를 했다. 2-2. 교사 교사의 연령은 주로 21∼30세 (N=7)이며, 학력은 전문대학 졸업(N=8)이 많았다. 또한 교사의 경력은 3년 미만(N=7)이 많았으며, 대부분의 교사(N=8)가 영아를 보육해 본 경험이 없다. 2-3. 건강 및 안전 영아반의 실내 안전시설 중에서 화재 경보기(N=3)와 콘센트 덮개 (N=·)는 준비되어 있지 않은 곳이 많았으며, 라디에타가 노출되어 있어(N=5) 위험했다. 정기진단을 실시하지 않은 곳(N=8)이 많았으며, 교사들은 대부분(N=8) 영아의 건강상태를 관찰하고 있었다. 낮잠은 10개소 모두 활동실에서 잤으며 바닥에 까는 재료는 스폰지요(N=7)가 가장 많았다. 바닥재의 윗부분과 아랫 부분은 10개소 모두 혼합되어 있었으며, 낮잠시간에 커텐을 쳐서 광선을 조절해 주는 곳(N=4)은 적었다. 2-4. 영양 점심식사에서는 주로 탄수화물 식품(33.3%)과 비타민 및 무기질 식품이 제공되었으며, 점심식사에 단백질 식품이 포함된 곳(N=4)은 적었다. 간식은 열량식품(47.5%)이 가장 많이 제공되었으며, 주로 우유와 과자에 집중되어 있었다. 2-5. 부모교육 영아반 부모님들에게 부모교육을 실시하지 않고 있는 곳(N=6)이 많았다. 부모교육은 정규 부모회 (N=2)나 가정 통신문 발송(N=2)과 같은 소극적 형태로 운영되고 있었다. 3. 10개 영아반의 실내 기본설비는 책상이 없는 곳(N=4)과 걸상이 없는 곳(N=5)이 많았다. 사물함과 교구정리장 그리고 세면대의 높이는 적합한 곳이 많았으며, 책상과 양변기의 높이는 영아에게 적합하지 않은 곳이 더 많았다. 또한 걸상의 높이는 모두 부적합한 것으로 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE