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dc.contributor.advisor송유재-
dc.contributor.author權柔璟-
dc.creator權柔璟-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:15Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:15Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000014533-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196123-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014533-
dc.description.abstractThe role of television in sex-typing processes has become the subject of increasing concern in recent years. This study relates television's reported use by childern, sex, region, and grade to their development and maintenance of stereotypes about occupations and personality attributes. The theoretical background of this research are based on two basic theories; one on the television effect on socialization and the other on the Developmental Psychology theory of children's attitude and value development process. The Developmental psychology theories comprise social learning approach, cognitive developmental approach, and personality developmental approach. On the basis of such theoretical background and preceding researches five hypotheses are suggested, and survey method with questionnaire was used-to gather the data. The subjects were 437 third grade students and 443 sixth grade students attending elementary schools in Seoul and Yeoju. Four schools were randomly selected from elementary schools in Seoul and Yeoju. Eight classes were drawn from those four schools through the clustered sampling methods. To the total of 879 students the questionnaires were given and all of them returned. Among the data gathered 20 were regarded insufficient for analysis and were excluded. Survey was held on September 8th 1983. The data were computed under SPSS by the Model FACOM M-140 F at the Joongang Daily Newspaper Computer Center after coding, and the statistical tests used -this study were frequency distribution and ANOVA. The final results are summarized as followes: 1. Male childern used more television per day than female childern and seniors used more than juniors. Between the-. regions there were no significant difference. 2. No significant relationship was found for the personality attributes and occuptional role perceptions due to television viewing time. But the interaction effect between television viewing time, sex, grade, and region makes possible for the television viewing time to serve as a contributory agent for the personality attributes, depending on individual's environment and situation. 3. A significant relationship was found for personality attributes and occupational role stereotypes due to sex of the child. Especially boys were likely to be influenced by television's potrayal of sex roles. 4. There were a significant difference between urban and rural childern on the matter of stereotypes about personality attributes and occupational role of males and females. 5. Senior childern had more stereotyped attitude that joinor students toward personality attributes and occuptational role.;이 硏究는 어린이가 男女의 人性特徵 및 職業役割에 대한 스테레오타입(stereotypes about personality attibutes and occupational role)을 발달시키는데 있어서 텔레비젼 시청량, 性別, 地城, 學年 등의 要因들이 어떠한 相關關係를 갖고 영향을 미치는 지를 考察한 것이다. 本 硏究의 理論的 背景은 두개의 개념에 기초를 두는데, 하나는 社會化 機關으로서의 텔레비젼의 영향 측면이고, 다른 하나는 發達 心理學의 諸 理論들을 토대로 한 어린이의 태도 및 價値觀의 發達科程이다. 이 發達心理學의 諸 理論에는 社會學習的인 接近(Social Learning Approach), 認知發達的인 接近(Cognitive Developmental Approach), 人性發達的 接近(Personality Developmental Appreach)들이 포함되었다. 이러한 理論的 背景과 이 분야에 관련된 先行硏究들을 바탕으로 5개의 主假設을 설정하였고 이를 檢證하기 위해 질문지를 사용한 조사를 실시하였다. 조사대상자는 無作爲로 群集表集한 국민학교 3학년생 437명과 6학년생 442명으로, 총 879명의 조사대상자에게 질문지가 배부되어 모두 회수되었다. 회수된 자료중 약 2.3%인 20명의 자료가 불충분하여 分析對象에서 제외되었으므로, 統計分析에 사용된 자료는 859부였다. 조사는 1983년 9월 8일 목요일에 일제히 실시되었으며, 수집된 자료는 記號化(coding)한 후, 중앙일보 전산실의 FACOM M-140F 컴퓨터의 SPSS(statistical package for the social science)프로그램을 이용하여 分析·處理하였다. 本 硏究에서는 조사결과 다음과 같은 結論을 얻었다. 1. 텔레비젼의 1일 평균시청량은 男子 어린이가 女子 어린이보다, 高學年 어린이가 低學年 어린이보다 더 많았으며 지역간에는 意味있는 차이가 없었다. 2. 男女의 人性特徵 및 職業役割에 대해 어린이가 갖는 스테레오타입화된 태도에 있어서 텔레비젼 시청량의 寡多에 의한 主要效果(main effect)는 없었다. 그러나 人性特徵의 경우에는 시청량, 지역, 성별, 학년의 4요인이 相互作用效果(interaction effect)를 발휘함으로써 위의 4요인이 함께 할 때 한 개인을 둘러싼 환경과 상황에 따라 텔레비젼 시청량이 意味있는 변수로 作用할 수 있을 것이 라는 結論을 얻었다. 3. 男子 어린이가 女子 어린이보다 男女의 人城特徵과 職業役割에 대해 더 스트레오타입화된 能度를 갖고 있었다. 4. 男女의 人城特徵과 대해 스테레오타입화된 能度는 지방 어린이보다 도시 어린이에게서 더 강한 것으로 나타났다. 5. 高學年 어린이가 低學年 어린이보다 男女의 人性特徵과 職業役割에 대해 더 스테레오타입화된 能度를 갖고 있었다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅷ Ⅰ. 序論 = 1 A. 硏究의 目的 및 意義 = 1 B. 硏究問題의 陳述 = 4 C. 假說의 設定 = 4 D. 硏究의 制限點 = 7 Ⅱ. 理論的 背景 = 8 A. 텔레비젼과 어린이 = 10 B. 性別 正體感(sex-identity)의 發達 = 20 C. 先行硏究의 槪觀 = 33 Ⅲ. 硏究方法 = 48 A. 硏究設計 = 48 B. 調査對象 = 49 C. 調査道具 = 50 D. 調査節次, 資料收集 및 資料處理方法 = 51 Ⅳ. 結果 = 58 A. 結果分析 = 58 B. 假說檢證 및 解釋 = 71 Ⅴ. 論議 = 78 Ⅵ. 要約·結論 및 提言 = 84 A. 要約·結論 = 84 B. 提言 = 89 參考文獻 = 92 부록 = 102 ABSTRACT = 120-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3139233 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject텔레비젼-
dc.subject어린이-
dc.subject성별역할-
dc.subject고정관념-
dc.title텔레비젼 시청과 어린이들이 갖는 性別役割의 固定觀念에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle男女의 人性別 特徵과 職業的 役割을 中心으로-
dc.format.page133 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 신문방송학과-
dc.date.awarded1984. 2-
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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