View : 623 Download: 0

偶然性과 必然性에 의한 抽象表現에 관한 硏究

Title
偶然性과 必然性에 의한 抽象表現에 관한 硏究
Other Titles
Study on Contingency and Necessity through Abstract Painting : Concerning in Unconsciousness and Consciousness
Authors
윤효준
Issue Date
1984
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
우연성필연성추상표현
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김형대
Abstract
戰後 세계미술의 흐름은 抽象美術의 활발한 展開와 더불어, 戰後의 純粹造形운동에서 內面表現으로 방향전환을 가져왔고 이 내면표현운동이 전후 과학기술의 활발. 화산과 더불어 새로운 조형 실험 운동에로 다시 방향 전환을 가져오게 된 것이 가장 두드러진 特色이다. 戰後 産業社會의 달라진 視覺環境과 精神的 狀況을 미술가에게 일찌기 經驗하지 못한 새롭고 다양한 經驗을 提供해 주었다. 自身과 世界에 관한 예술가의 感情을 강조한 表現主義 회화 속에서 形態의 秩序를 追求하는 抽象 그리고 想像力의 영역을 탐험하는 幻想藝術(Fantastic Art)의 세 主流가 그것이다. 그러나 이 세가지 傾向은 特定樣式으로서가 아닌 一般的인 態度로써 아주 密接하게 연관을 맺고 있고 廣範圍한 接近方法을 包容하고 있다. 60年代부터 80年代에 이르러 自身의 個性(identity)을 찾으려는 새로운 흐름 속에서 本人은 繪畵의 平面性에 직면하고 自身의 無意識, 意識世界를 抽象으로서 화면의 자유로움과 거기에 부가되는 必然性에 의한 空間의 질서로서 表現하고자 한다. 이러한 無意識, 意識의 우연성과 必然性을 연구하기 위하여 이론적으로는 Action Painting의 Jackson pollock과 晝面전체를 色彩의 커다란 얼룩의 층을 이룬 Helen Frankenthaler의 作品, 1913年 시작된 絶對主義^(*)의 Kasimir malevitch와 Josef Albers, 1917年 De Stijl. 新造形主義의 Theo Van Doesburg를 檢討해 본 후 1980年代 기하학적 도형과 붓터치를 畵面에서 잘 造化시킨 예일대학 美術大學 主任敎授를 지낸 Jack Tworkov를 本人作品의 連關作家로 選定하여 硏究하였다. 本人의 畵面에서 얼룩과 붓터치가 內包하고 있는 感情과 四角形과 그리고 直線에 의한 節制된 리듬, 均衡과 緊張이 結合함으로써 지속되는 新鮮美를 通해 作家自身의 實體에 接近하고자 한다. 다시 말해서 偶然에 依한 曲線과 意圖的인 直線의 强한 對比(Contrast)를 登場시켜 無意識과 意識世界를 統合하여 完全한 自我를 構築해 보고자 함이다.;It was the tendency of post-generation art that Purism before World War I was conversed into expression of human's inner world more profoundly, and the development of technology of post-generation led the expression of human's inner world to get to New Plasticism. Changing visual environments and spiritual matters provided artists with new and diverse experiences which they had never got through. We can classify the new experiences into three tendencies. The one is Expressionism which emphasized artist's feeling that is connected with the contemporary society. And the others are Abstract Expressionism that searches for the order of Forms in pictorial surface, and Fantastic Art that deals the field of imagination. But these tendencies have something in common with each other not in the speciality of style but in generality of pictorial view point. In the new tendency from 60's to 80's, the artists have tried to find their identity. I studies surface of pictures, and tried to express my unconscious and conscious through the spatial orders led by infinitude of pictorial surface and by the limitation of geometric sections. For the contingent technique by unconsciousness of humans inner world and for the necessity of consciousness. I studied Jackson Pollock who searched for Abstract Painting and Helen Frankenthaler who filled the pictorial surface with large and colorful stains. And I also studied Kasimir Malevitch who was Suprematism and Theo Van Doesburg who was a member of De Stijl which was a group of New Plastic Movement, and Jack Tworkov who wonderfully harmonized geometric forms with brush-work. In my pictorial surface, I made efforts to find my identity through the sensation by brush-work and stains, through the rythms of geometric forms and straight lines and the freshness through the combination of balances and intensities. That is through the strong contrast of the accidental curved lines and the intentional straight lines. I searched for my real self through the combination of unconsciousness with consciousness of my inner world.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE