View : 16 Download: 0

중등학교 학생이 바라는 바람직한 교사의 자질

Title
중등학교 학생이 바라는 바람직한 교사의 자질
Other Titles
(THE) QUALITY TEACHERS THAT SECONDARY SCHOOL STUDENTS EXPECT THIER TEACHER TO HAVE
Authors
김정자
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
중등학교학생교사자질
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
"There are many economic teachers, but few human teachers". It is frequently said in our educational world these days. This means that there are many teachers who make a living by transfering their knowledge to students, but there are only few who are able to give students deep personal inspiration with passion for learning in order to incite them to an earnest attitude in life, a strong pursuit of learning, and an ardent desire for truth and righteousness. It is thought that one of the greatest factors of education among several elements consisting a school environment is the quality of teachers who have a huge power to influence students to think and act. So it can be meaningful to study and evaluate the quality of teachers so as to establish the required image of teachers. On this point of view, I have tried to find out what factors make the good teachers who can bring the best effect on education. In this study, I especially studied about the quality of teachers who instruct boy and girl students in secondary school. For the study, I referred to the previous studies of the domestic and foreign schoolars in this field, and asked the lst grade students in senior high school what the characteristics of the teachers whom they respected the most in their secondary school days by free description on questionnaire. According to the questionnaire, the quality of teachers can be classified into 6 divisions as follows; 1. Teaching Method 2. Teacher's Viewpoint of Education 3. Teacher's Knowledge 4. Teacher's Personality 5. Teacher's Appearance 6. And the rest Though there was a diversity that the students showed about what factor was the most important, the fact could finally be drawn that students wanted to get something from their teacher's personality in the school life. In order words, students gave priority to teacher's personality. In details, the result of my study is as follows; 1. Student want to be loved by all-round charactered teachers. 2. They want to talk the lessons with interest in the subject from the competent teachers who have a firm faith for education. 3. They want to be understood with their teacher's concern, to be treated fair, and their personalities to be respected by their teachers. In addition, it was observed that teacher's concern and praise toward their students have a close relationship with the reactions students take. When a teacher has a deep and kind concern to students, they get to like the subject the teachers instructs. In conclusion, these results point to the fact that teachers should encourage students with deep understanding and concern, treat them fair with genuine love, before they merely deliver the knowledge itself to their students. And also they should have a good competence on teaching, perform their dutied as a counsellor, and as a model being equipped with kind service and good personality. When we refer to the students' expectations, the teachers who work at school now should try their best to obtain the desirable competence that students expect their teachers to have. And both those who will be teachers and teacher training centers should first fulfill the previous conditions, rather than urging to acquire the teacher's certificate.;최근 우리 교육계에서는 " 경사(經師)는 많아도 인사(人師) 는 적다 " 는 말을 자주 듣게 된다. 이는 교육을 생업으로 하여 지식을 가르치는 교사는 많아도 학생들에게 깊은 인격적 감화와 학문에 대한 정열을 지니고 학생들로 하여금 진실한 인생에의 태도, 학문에 대한 강한 탐구심, 진리, 정의에 대한 강렬한 지향심을 불러 일으켜 주는 교사는 없어져 가고 있다는 말이다. 이런 우리의 현실에서 교육 성과를 최대로 발휘할 수 있는 학교 환경 요인 중에도 가장 강력한 영향력을 가지고 있는 교사의 자질에 대한 연구와 재규명의 필요성을 절실히 느껴, 본 연구에서는 중등학교 교사가 갖추어야할 바람직한 자질에 대한 연구에 임하게 되었다. 본 연구의 방법에 있어서는 우선 국내외 학자들의 선행연구를 통해 교사의 자질의 중요성과 바람직한 교사의 자질을 알아보고, 다음으로 고등학교 남녀 1학년 학생을 대상으로 설문지를 통해 중학교 시절에 좋아했던 선생님의 좋았던 특징을 자유 기술케 하여 알아 보았다. 학생들을 통해 알아본 교사의 자질은 6개 영역, 즉 (1) 교육기술 ( 교수법 )영역 (2) 교육관 ( 교육방법 )영역 (3) 지식 ( 교양 ) 영역 (4) 인성 ( 성격 ) 영역 (5) 용모 영역 (6) 기타 영역 등으로 분류하여 영역별 자질을 규명해보았다. 이상 6개 영역을 통해 알아본 학생들이 기대하는 교사의 자질은 다양하지만 그 중에서도 특히 학생들은 교사의 인성적인 면에 대해 가장 폭넓은 많은 자질을 기대하고 있다. 첫째, 학생들은 원만한 인간성을 가진 교사로부터 사랑 받고 싶어하고, 둘째, 보다 확고한 교육관을 가진 실력 있는 교사로부터 쉽고 재미있게 학과 지도를 받으며 셋째, 교사로부터 이해와 관심과 공평한 인격적 대우를 받기 원하고 있음도 알았다. 또한 교사의 학생에 대한 많은 관심과 격려는 그 교사의 담당 과목까지도 좋아지게 되는 커다란 상관관계가 있음도 알았다. 이상의 본 연구를 통한 결과를 종합해 보면, 교사는 학생에 대한 새 지식의 전달자임에 앞서 다정한 격려자로서, 충분한 이해와 관심과 또 편애하지 않는 극진한 사랑으로 권위있는 교과 지도의 실력자로서, 또한 인생의 상담 안내자로서 봉사와 친절과 인격을 바탕으로 한 모범적인 존재이어야 하며 이같은 학생들의 교사에 대한 기대를 참고로 하여 현직 교사는 물론이고 미래 교사 지망생 및 교사 양성기관에서도 외형적인 교사 자격증만을 구비하는데 급급함에 앞서 진정으로 학생들이 기대하는 바람직한 교사의 자질을 갖추는데 더욱 큰 노력을 해야함을 알았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE