View : 42 Download: 0

유아의 놀이활동에 기초한 성유형화 행동에 관한 연구

Title
유아의 놀이활동에 기초한 성유형화 행동에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE SEX-TYPED BEHAVIOR BASED ON THE PLAY ACTIVITY IN CHILDREN OF PRESCHOOL AGE
Authors
배인자
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
유아놀이활동성유형화 행동유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
Children learn and grow through play, and the learning of sex role through play leads them to exhibit sex-typed behavior. The purpose of this study is to analyse the sex-type of the play activity and of the peer groups by observing the play in which children participate and to find out the children's play activity according to the mother's sex-role concepts. The following questions were proposed. 1. Can we make a distinction between the types of play activity according to the subject's sex? 2, Can we make a distinction between the sex-type of the peer groups according to the subject's sex? 3. Can we make a distinction between the types of play activity according to the mother's sex-role concepts. The methods here applied were observation and questionnaires The subjects were 39 children from S Nursery School in Seoul and their mothers. Each child was observed in 42 30-second periods to note their participation in play and the sex-type of the peer groups, and the results were recorded,. For mothers, the questionnaires had been administed about their concepts of sex-role in the play. After the catagorization of play by sex-type the data was analysed by the frequency and percentage and X^(2)-test was used. The result of this study were as follows. 1. For the play of children, in both masculine and feminine activities, the sex-type of the subjects differed significantly (P<.05), whereas in neutral activity the difference was insignificant. 2. For both masculine and feminine activities, the type of seme-sex peer group showed significant differences according to the sex-type (respectively P < .05, P < .005), whereas the mexed-sex peer group didn't. In neutral activity, there was not any significant difference according to the sex-type of the subjects. 3. The children's play activity showed significant: difference according to the mother's sex-role concepts. (P < .05);유아는 놀이활동을 통해 학습과 성장의 기회를 가지며, 성역할 학습이 현저해지면서 성유형화 행동을 나타내게 된다. 본 연구는 유아교육 현장에서 유아가 참여하는 놀이행동을 관찰하여 성별에 따른 놀이활동 및 또래집단의 성유형을 분석하고, 대상유아의 어머니가 지닌 성역할 개념에 대하여 알아보고자 하였다. 이에 따라 설정된 문제는 다음과 같다. 1. 유아가 참여한 놀이활동은 성별에 따라 차이가 있는가? 2. 유아의 또래집단 성유형은 성별에 따라 차이가 있는가? 3. 유아의 놀이활동은 어머니의 성역할 개념에 따라 차이는 있는가? 연구방법은 서울에 있는 S유아원의 유아 39명과 그들의 어머니 39명을 대상으로 관찰과 질문지를 사용하여 실시되었다. 유아원의 자유놀이 시간동안 유아가 참여하는 활동과 또래집단 성유형을 관찰 기록표에 기록하였다. 각 유아당 30초씩 시간표집법을 사용하여 총 42회 동안 21분씩 관찰하였다. 어머니의 경우는 놀이활동의 성역할 개념에 관한 질문지를 작성하여 조사하였다. 수집된 자료는 놀이활동을 성유형화별로 범주화하여 빈도와 백분율로 표시하였고 x^(2) 검증을 하였다. 연구문제에 대한 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 놀이활동은 남성성활동과 여성성활동에서 성별에 따라 유의한(P < .05) 차이가 있었다. 중성성활동에서 성별에 따른 차이는 의미가 없었다. 2. 동성또래집단은 남성성활동과 여성성활동에서 성별에 따라 유의한(P < .05, P < .005) 차이가 있었다. 혼성또래집단은 성별에 따라 의미있는 차이가 없었다. 중성성활동에서 동성또래집단과 혼성또래집단은 모두 성별에 따라 의미있는 차이가 없었다. 3. 유아의 놀이활동은 어머니의 성역할 개념에 따라 유의한(P < .05) 차이가 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE