View : 524 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor성옥희-
dc.contributor.author이은영-
dc.creator이은영-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:45Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:45Z-
dc.date.issued1984-
dc.identifier.otherOAK-000000013721-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196027-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013721-
dc.description.abstract인류의 발생과 그 기원을 같이하고 있는 타피스트리는 보온을 위주로한 실용적인 목적에서 출발하여 중세 이후에는 벽을 장식하기 위한 것으로 사용되었으며 오늘날에 와서는 「벽장식용 직물」이라는 관념에서 벗어나 창작예술의 한 분야로 등장하였다. 전통적인 의미에서 타피스트리는 위사(weft)가 경사(warp)를 완전히 덮는 직물(weft-faced fabric)로서 위사만이 표면에 나타나며 결과적으로 위사가 경사의 위아래를 지나감으로서 많은 색채를 형성한다. 재료로는 양모, 아마, 견사, 면사이며 조직으로는 수평식 직조기나 수직식 직조기에 의해 평직이나 능직으로 짜여진다. 그러나 오늘날에 와서는 weft-faced fabric이라는 타피스트리의 정의는 점점 변화되어 가고 있으며 재료나 기법면에 있어서도 전통적인 개념만을 따르지 않고 있다. 본 논문에서도 전통적인 weft-faced fabric의 변화조직을 응용한 작품제작을 통하여 평직으로 짜여진 기법을 벗어나 새로운 표현양식을 시도하여 보았다. 그리하여 창작예술로서 새로운 표현양식을 추구하고 있는 현대 타피스트리에 무한한 표현 가능성을 제시하고자 한다.;The tapestry, which its origin has been dated to the birth of the practical purpose of keeping oneself warm from cold. It was mainly used for decorating walls in the middle age. Nowadays it is no Longer just the wall decorating fabric but Is an important part of creative arts. The tapestry in the traditional term is weft-faced fabric that the weft covers the wap too completely to the latter can be shown. Consequently the tapestry is made of the colorful parts as the weft goes over and under the warp. The traditional materials of the tapestry are wool, flox hemp, silk thread and cotton thread, they are weaved in plain weave or twill weave by horizontal loom or vertical loom. Usually they are weaved in plain weave and only in special case they are weaved in twill weave. However, these days the definition of the tapestry as weft-faced fabric has been changing and doesn't t follow the traditional concept in materials and process. In this paper throught the production as the traditional tapestry of weft-faced fabric is applied to the transformation of textieles. I have made an attempt on New presentation free from weaving from plain fabrics of the traditional tapestry. Therefore there are unlimited presentation opportunities in tapestry and this is only one of many in modern tapestry which emerger as a new separate entity in clearer art.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅷ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구방법 및 범위 = 1 Ⅱ. 직조기의 종류와 구조 = 3 A. 종류 = 4 1. THE BRANCH LOOM = 4 2. THE BACK-STRAP LOOM = 5 3. THE TABLE LOOM = 7 4. THE FOOT LOOM = 8 B. 구조 = 16 Ⅲ. 조직 = 19 A. 기본조직 = 19 1. PLAIN WEAVE = 19 2. TWILL WEAVE = 20 3. SATIN WEAVES = 22 B. 변화조직 = 22 1. FOUR-HARNESS PLAIN의 변화조직 = 22 2. FOUR-HARNESS TWILL의 변화조직 = 24 Ⅶ. 작품분석 = 29 Ⅷ. 결론 = 50 참고문헌 = 52 ABSTRACT = 54-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1751947 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject타피스트리-
dc.subject직물조직-
dc.subject작품제작-
dc.title타피스트리에 시도된 직물조직 변화에 대하여-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle작품제작을 중심으로-
dc.title.translated(The) Variety of Fabric Patterns in Tapestry-
dc.format.page64 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 섬유예술학과-
dc.date.awarded1984. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE