View : 455 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김재은-
dc.contributor.author申恩惠-
dc.creator申恩惠-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:43Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:43Z-
dc.date.issued1983-
dc.identifier.otherOAK-000000014005-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/196017-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000014005-
dc.description.abstractSince a family environment is the first society that a new born human infant undergoes, it has a great effect on the personality and the behaviors of an individual. Particularly, the psychological process of family, which includes Parent - Child interaction etc., is important to understand the problem behaviors of a child. A study on the relation between the variables of psychological environment of family and the types of problem behaviors that children have, in their school, is carried out through the diffence of normal children and behavior problem children in this thesis. Problem behavior includes (1) classroom management problems, (2) immature problems, (3) insecure behaviors, (4) habit disorders, (5) disturbed peer relationships, (6) disturbed relationships with teacher. The sample of this study were 4th and 6th grade elementary school children; 100 males and 100 females. Family Environmental Diagnostic Scales by Chung Won-Sick (1970) was adopted for the children. Children's Behavior Problem Check List in School was developed by the author for the teachers, and it was rerated after every five days. T test, χ^(2) test, and the test of significance of correlation coefficient are the statistical methods for the analysis, and the sample was divided into two groups; normal group and problem behavior group. Following conclusions were obtained from the test of significance on the null hypothesis with significance level P<.05. 1. 'Interpersonal attitude of family' (P<.01) and 'combinative ability between family members' (P<.05) show significant differences between means of two groups. Particularly problem behavior group show the characteristics of weak positiveness of family members due to the low points marked in interpersonal attitude of family. 2. Problem behavior group show significantly higher frequency of problem behaviors than normal group with respect to 'interpersonal attitude of family' (P<.001). 3. One of the family Compositional factors: Only child show significantly higher frequency of problem behavior (P<.05) than several children. 4. Behavior group show significant difference in correlation coefficient between 'autonomy ve. heteronomy' and 'classroom management problems' (P<.001). Therefore, in this study, the most critical factor for a behavior problem children is 'positive attitude between family members', and it can be predicted that the children from a warm-hearted, reliable, and autonomous family has problem behavior in school.;가정환경은 人間이 태어나면서 부터 최초로 경험하게 되는 社會이므로 個人의 人格과 行動에 지대한 영향을 미친다. 특히 父母-子女 相互關係를 비롯한 家庭內의 心理的 過程 및 價値觀은 아동의 문제행동( Problem Behaviors )을 이해하는데 중요하다. 本 論文에서는 가정의 心理的 환경 변인과 아동이 學校에서 나타내 보이는 문제행동과의 관계를 正常兒그룹과 問題兒그룹을 비교함으로써 고찰하였다. 연구의 대상은 국민학교 4학년과 6학년 男兒100명 女兒100명이었다. 측정방법에 있어서, 아동용 검사는"가정환경진단검사" ( 정 원식,1970 )를 사용하였고, 敎師用으로는 아동의 학교에서의 " 문제행동 체크리스트"를 연구자가 제작하여 5일 俊 再評定 하도록하였다. 자료분석의 統計的 方法은 t test, x^(2) test , 상관계수의 有義度 검증이었고 결과는 다음과 같다. 1 . 가정환경 변인에 있어서 정상아 그룹과 문제아 그룹의 차잇점은 문제아 그룹에서 가정 內의 "상호태도 " ( p 〈 . 01 )와 "응결력 " ( P〈 . 05 )이 낮음을 보였다. 2 . 가정환경 변인과 문제행동 여부에 있어서는, 가족원의 "상호태도"가 否定的일 경우 문제행동과 P< .001수준에서 관계 있었다. 獨子여부, 첫째 ·막내, 핵가족·확대가족, 父母의 學力, 母의 직업 有·無에 있어서는, "獨予"와 문제행동의 비율이 P〈 . 05 수준에서 관계 있었다. 3. 男兒·女兒와 문제행동 여부는 P < . 10수준을 보여 차이가 없는 것으로 나타났다. 4. 가정의 "自律性"과 "학급 內 品行 문제"는 P< . 001 수준에서 높은 상관이 있었다. 따라서 아동의 문제행동은 가정에서의 "상호태도", "응결력 ", "自律, 他律"과 가장 밀접한 관계가 있다고 할 수 있다. 그러므로 가족원 간의 상호태도가 덜 肯定的이거나, 가족원이 一體感을 덜 느끼고 협동심이 적거나 서로 갈등, 초연한 태도, 그리고 자발적인 경향이 적어 의존적이거나 과잉보호적 일 때 문제행동은 더욱 나타날 수 있다고 본다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 意義 및 目的 = 1 B. 연구문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 가정환경과 행동장애 개념의 定義 = 6 B. 행동장애의 原因에 관한 學設 = 10 C. 가족의 相互作用과 行動障碍 = 13 D. 연구상의 제한점 = 17 Ⅲ. 연구방법 = 18 A. 연구대상 및 측정도구 = 18 B. 채점 = 23 Ⅳ. 結果 = 24 A. 가정환경 변인에 있어서 정상아 그룹과 문제아 그룹의 차이 = 24 B. 가정환경 변인과 문제행동의 有義度 = 26 C. 가정환경 변인과 문제행동영역과의 상관계수의 有義度 = 30 Ⅴ. 論議 및 結論 = 32 참고문헌 = 35 부록 = 38 ABSTRACT = 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1485660 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject가정-
dc.subject심리적 환경-
dc.subject아동-
dc.subject행동장애-
dc.title家庭의 心理的 環境과 兒童의 行動障碍에 관한 相關硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON THE RELATION BETWEEN PSYCHOLOGICAL ENVIRONMENT OF FAMILY AND BEHAVIORAL DISORDER OF CHILDREN IN SCHOOL-
dc.format.page55 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육심리학과-
dc.date.awarded1984. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 심리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE