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가창학습의 교수목표 설정과 진술방법에 관한 연구

Title
가창학습의 교수목표 설정과 진술방법에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY OF INSTRUCTIONAL OBJECTIVES FOR THE EFFECTIVE SINGING CLASS
Authors
오혜자
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
가창학습교수목표설정진술방법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최시원
Abstract
The study of singing can give it's original contribution to overall lessons of music education, and the singing is the most simple and effective music activity which makes it possible for the human to understand, conceive, and represent the music. It must be considered as the important responsibility of music instructors to enlighten the instinctive and potential ability of singing. However, quite a number of Programs of study of singing are known to have failed to be effective due to failure to give full play to the educational function of singing. The music educators or music instructors would have been more successful if they had developed the educational policy along the philosophical course of music education and set up such instructing objectives as might serve to encourage the function of singing. The instructional objectives are the foundation on which the instructor can build up teaching experience which, in turn, determines choice of music, the problem of theme and method of guide to learning, and, further, the result of learning will be evaluated through the standard of instructional objectives which, therefore, become the basic of proceeding of instruction, constituting the most important part of educational activities of the instructor. This study dealt with the instructional objectives directly related to the lesson of singing the class to show the concrete method of establishment and explanation of instructional objectives to be made by the instructor. The objectives may be classified into 4 interrelated steps of educational progress, that is, Broad Social Objectives of Education, Concrete Social Objectives of Education, Program Objectives, and Instructional Objectives. These Objective shall do much in attaining satisfactory, systematic and effective result of the efforts. The objectives of each step should be well understood by the instructor and for this purpose, this study introduces the theories of objectives for each step of progress produced by several scholars to the music instructors. Also the importance of setting up the objectives for attainment of effective learning is stressed, and major points of consideration for it are sought. The Instructional Objectives among 4 steps must be set up by the instructor himself. This study has referred to the theory of Robert F. Mager to get how the instructor can effectively set up the instructional objectives and how he can effectively explain ti. Special consideration has been paid in setting up comprehensive instructional objectives including harmonious learning of 3 behavioral areas, Cognitive Domain, Affective Domain, and Psychometer Domain, together with illustration of behavioral objectives fit to each step of progress. At the end of this study, the descriptive verbs to be improved or new descriptive verbs are listed to make better description of instructional objectives in order to apply the result of theory derived form this study to better explanation of the instructional objectives. The descriptive verbs now in use of the plan of guiding of study by music instructor have been classified into groups of those which are abstract, obscure and not suitable for behavioral terms, and those which present visible and measurable behavioral terms to be utilized in the class of teaching. It is the intention of this study that these classification of verbs will serve to help music instructor make proper plan of guidance of learning.;가창학습은 음악교육의 전체적인 수업에 독창적인 공헌을 할 수 있으며, 또한 가창은 인간이 음악을 이해하고 사고하며 표현할 수 있도록 하는 가장 간편하고 효과적인 음악활동이라고 생각하여 볼 때 본능적이라고 할 수 있는 가창능력을 계발시키는 것은 음악교육자들에게 있어서 매우 중요한 임무일 수 밖에 없는 것이다. 그러나, 상당수의 가창학습 프로그램이 별로 학습성과를 거두지 못하고 있어서 가창이 그 기능을 제대로 발휘하지 못하고 있다. 만일, 음악교육자나 음악교사들이 음악교육의 철학적 방향을 발전시키며 그 안에 가창의 역할을 발전시킬 수 있도록 교수목표를 설정한다면 더욱 효과적인 학습성과를 거둘 수 있을 것으로 생각된다. 교수목표는 교사가 필요로 하는 학습경험을 세울 토대가 되며 ,이것은 교사의 음악선택, 주제문제, 학습지도방법 등을 결정해 준다. 그리고, 학습성과도 교수목표를 바탕으로 해서 평가되는 것이다. 그러므로, 교수목표는 모든 수업을 진행하는데 기초가 되는 것이며, 교수목표를 설정하는 것은 교사의 교육적인 행동 중에서 가장 근본적인 행동으로서 매우 중요하게 여겨져야 할 것이다. 본 논문에서는 고등학교 교실에서의 가창수업과 직접적인 관련을 맺고 있는 교수목표에 관하여 연구하여 음악교사가 교수목표를 설정하고 진술하는데 있어서의 구체적인 방법을 제시하였다. 목표에는 서로 관련된 교육의 광의적 사회목표(Broad Social Objectives of Education), 교육의 구체적 사회 목표(Concrete Social Objectives of Education), 과목목표(Program Objectives), 교수목표(Instructional Objectives)등 4단계로 구분된다. 이러한 목표들은 수업진행을 하는데 훌륭한 공헌을 하게 되며, 이 4단계의 목표들을 통해서 체계적이고 효과적인 성과를 거두게 되는 것이다. 그러므로, 각 단계의 목표들을 잘 이해해야 하는데 이러한 목표들에 대한 교사의 이해를 돕기 위해 본 논문에서는 몇몇 학자들의 단계별 목표이론을 소개하였다. 또한, 일반적인 음악교육에 있어서 목표설정의 중요성을 피력하므로써 목표가 학습효과를 향상시키는데 큰 역할을 하고 있음을 강조하였으며, 학교 음악교육이 높은 성과를 거둘 수 있도록 하는 목표를 설정하기 위하여 목표설정의 중요한 요소가 되는 것은 무엇인가를 알아 보았다. 목표의 4단계 중에서 교수목표는 그 수업을 이끌어 가는 교사에 의해서 훌륭하게 설정되어야 한다. 그러므로 본 논문에서는 교사가 교수목표를 어떻게 설정해야 하며, 그것을 어떻게 효과적으로 진술할 수 있을 것인지 그 방법을 Robert F.Mager의 이론을 중심으로 구하여 설명하였다. 특히 인지적 영역(Cognitive Domain), 정의적 영역(Affective Domain), 정신 운동적 영역(Psychometer Domain)의 세 가지 행동영역이 서로 조화있게 습득될 수 있도록 프로그램을 조직하기 위하여 세 영역을 포함한 포괄적인 교수목표 설정 방법을 고찰하였다. 그리고, 그러한 교수목표를 각 단계의 학습에 적합한 행동 목표로 진술하는 방법과 그 예를 제시하였다. 끝으로, 본 연구에 의하여 추출된 이론과 종합하여 얻어진 결과를 앞으로의 교수목표 진술에 적용할 수 있도록 하기 위해 교수목표 진술 개선책으로서, 개선해야 할 진술동사와 새로운 진술동사를 열거하였다. 즉, 현재 음악교사의 학습지도안에 쓰이고 있는 진술동사 중에서 추상적이고 불분명한 동사로서 행동용어로 사용하기에는 부적당한 동사와, 반면에 학생이 수업을 통하여 어떤 행동을 할 수 있다는 것을 분명하게 보여줄 수 있는 가시적이고 측정적인 명백한 행동용어에는 어떤 동사들이 있는지 고찰하여 본 논문에 제시하므로써 음악교사들이 실제로 학습지도안을 작성하는데 도움을 주고자 하였다.
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