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心像의 表面化 硏究

Title
心像의 表面化 硏究
Other Titles
(A) STUDY OF THE EXPRESSION OF INNERMOST THOUGHTS
Authors
李仙淑
Issue Date
1983
Department/Major
대학원 회화학과
Keywords
심상표면화연구회화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이봉열
Abstract
추상미술은 19세기 말부터 提起되어 20세기에 와서는 「反自然主義」 경향의 결정적인 形態로 나타난다. 이제 인간은 物質의 世界(Physical World)에서 精神의 世界(Metaphysical World)로 더 큰 관심을 갖기 시작한다. 오늘날 추상미술은 개성 강조가 두드러지고 있으며 복잡다양한 사회의 構造와 급변하는 환경 속에서 다종다양한 表現方法으로 나타난다. 鑑賞者가 화면에서 나타나는 터치 (touth)나 色斑의 의미를 解讀하는 것은 作家의 정신을 同時에 共有하는 것이다. 본 논문에서는 그림의 表現領域 확대를 위하여 반복작업에서 이루어진 表面(surface)을 통해 대상을 새로운 감정으로 다시 排列하여 주관에 의한 구성적 表現이 어떻게 試圖되는가를 살펴 보았다. 이론적 기반으로는 다양한 분위기를 창조해냈고 철저한 경험주의자인 Jules Olitski와 반복되는 패턴 (pattern)을 통해 色彩의 효과를 강조한 Kenneth Noland의 理論을 분석하였다. 방법적인 면으로는 안료를 업질러 자유롭게 흐르게 한 Morris Louis와 감정의 문제를 시각적으로 再演시키는 Willem de Looper를 연구하였다. 연구의 내용에서는 사실주의적 표현에서 離脫한 조형적 사고로써 표현 형식을 추구해 객관적 자연이 아니라 인간의 感情이냐 恩想을 표현하는 주관적 의식으로 대상의 形이나 構造를 변형시켜 인간의 內面 表出이 화폭에서 어떻게 가능해지는가를 살펴 보았다. 본론에서 시도한 설명을 통해 造形性의 探究와 기법상의 표현 가능성을 살피면서 본인의 회화적 가치관을 정립하고자 한다.;The abstract arts progressed slowly and steadily from the end of the 19th century and, at last, their decisive trend towards "Antinaturalism" emerged in the 20th century. Now, we human beings are beginning to turn our eyes from the physical world to the metaaphysical world. Abstract paintings may well include a manifold methodology, since they emphasize subjectivity on the one hand and pay keen attention to various but complicated social fluctuations on the other hand. When interpreting touch or colorful specks in abstract paintings the viewer shares the spirit of the creative artist. I tried to study the theories of Jules Olitski, a thorough empiricist, who created a diverse atmosphere in his paintings. I analyzed Kenneth Noland who emphasised the effects of color by using repeated patterns according to a theoretical basis. Methodologically I researched Morris Louis who spilt pigment on to the pictures, letting it flow freely, and Willem de Looper who represented emotions from the visual point of view. I pursued an up-to-date mode of expression with formative thought which remolds the relation between man and nature, abolishing the realistic method which looks upon nature as simply an objective creation and, I closely examined the possibility of revealing man's innermost thoughts in paintings. I made an effort to define my own pictorial values by bringing several technical approaches together and researching the formative aspects and possibilities of expression.
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일반대학원 > 조형예술학부 > Theses_Master
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