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19世紀 朝鮮天主敎와 在來宗敎의 調和

Title
19世紀 朝鮮天主敎와 在來宗敎의 調和
Other Titles
(The) Study on the Harmonization of Chosun catholicism with Korean traditional religions
Authors
李箕燮
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 한국학과
Keywords
조선천주교재래종교한국학19세기
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최소자
Abstract
本稿의 연구목적은 19세기 조선 천주교의 성격을 在來宗敎와의 조화라는 관점에서 고찰해 보는데 있다. 이러한 연구 즉, 한국에 최초로 도입된 서양정신인 천주교가 19세기 조선문화의 바탕에서 어떻게 조화되었고 흡수되었는가를 알아봄으로써, 현재 한국의 기독교에 미친 토착종교의 영향이라든지, 한국 고유문화와의 갈등등을 이해할 수 있을 것이라고 본다. 먼저 19세기 조선의 시대적인 배경을 검토하여 보면, 당시는 국내적으로 정치, 경제, 사회등 모든 면에 변화와 혼란을 보이며 그 봉건 체제가 뚜렷이 이완되고 있었다. 국외적으로는 서양세력이 동양사회에 그 구체적인 모습을 드러내면서 조선사회에도 위기감을 조성하고 있었다. 이런 와중에서 천주교는 급속히 서민층에 확산되어 갔는데 본 연구에서는 그 이유를 당시 천주교가 서민들이 先驗하고 있었던 재래종교의 바탕에서 부분적으로 조화를 이루면서 받아들여졌기 때문이라고 보았다. 즉 한 異質的인 종교가 다른 사회에 이식될 때 그 사회기존의 종교적 경험이 하나의 통로를 이루게 된다. 그러므로 천주교 수용에 있어서도 재래종교인 유교, 불교, 민간신앙적인 바탕과 먼저 조화를 이루고 적응해 나가면서 당시 천주교의 성격이 특징지워졌다고 본다. 특히 서민층은 전달되는 종교의 본래 敎義보다는 자기식의 종교 수용을 감행하는 경향이 있으므로 재래종교와의 혼합은 불가피한 일이다. 그러므로 本稿에서는 천주교가 그 교리와 신앙실천적인 측면에서 재래종교와 어떤 갈등을 일으키면서 또 어떤 부분이 조화되었는지 고찰해 보았다. 19세기의 조선 천주교인에게는 교리서들 중 특히 十戒와 七克의 내용이 주요 교리로 받아들여졌다. 이는 뿌리깊은 유교윤리의 바탕으로 인해 이 두 교리가 전통윤리와 조화를 이루었기 때문이었다. 또한 천주교의 儀禮的인 면이 조선 교인들의 호감을 얻고 있었는데 이는 儀式을 중요시하는 유교문화의 영향이라고 볼 수 있을 것 같다. 불교적인 측면에서는 불교의 「천당지옥설」과 「영혼불멸설」이 당시 서민들이 천주교를 저항감 없이 받아들이는데 도움을 주었다고 본다. 그리고 신앙생활면에서는 극단의 고행을 수행하는 금욕·은둔적 경향과 반복, 口誦되는 기도 중심의 신앙이 당시 서민층에 뿌리깊게 남아 있었던 불교 영향의 한 면을 보여주고 있다고 보았다. 민간신앙적인 측면에서는 巫敎의 하느님과 우주관, 샤먼의 직능이 천주교의 유일신과 사제의 역할 이해에 도움을 주었다고 생각한다. 신앙생활면에서는 19세기 교인들의 다양한 入敎 동기중 특히 現世求福的인 측면과 小集團的 폐쇄성이란 측면에서 巫敎와의 관계를 고찰할 수 있었다. 이와같이 19세기 조선 천주교는 재래종교와 조화되므로써 서민층에 쉽게 확산될 수 있었다고 생각한다. 그러나 다른 측면으로는 유교의 형식성, 불교의 은둔·금욕적인 면, 민간신앙의 현세구복적인 경향도 크게 나타나고 있으며 이는 현재 기독교 문화에서도 그 일면이 보여지고 있다. 그중 불교와 무교의 영향은 19세기의 혼란한 사회상황 하에서 당시 천주교가 개인 구원의 차원에 머물게하여 고립된 종교단체의 성격을 지니게 하였다고 볼 수 있다. 本稿의 이상에서 논한 바는 한국인의 종교문화를 이해하는데 도움을 주리라고 생각한다.;The purpose of this thesis is to study the characteristics of Chosun Catholicism in the 19th century in the viewpoint of its harmonization with the traditional religions . I'm trying to study about the influences of folk beliefs on the present Catholicism of Korea and about the conflicting points between Korean traditional culture and Catholicism, through understanding how Catholicism which was the first western spirit for Koreans could be harmonized with Chosun culture. At first we have to see the background of Chosun in the 19th century. Domestically the feudalism was loosened with various changes in the political , economic and social aspects. Out of the country, the power of western society appeared in the eastern society , and that caused the atmosphere of danger in Chosun society . With such backgrounds Catholicism was spreaded over fastly among the populace of Chosun. In this thesis , I found out that such fast mission was possible through the course of harmonization, even through it was partial , between the two, Catholicism and traditional religion , which they had, already experienced. Namely, when one heterogeneous religion is planted to another country (or society) , the traditional religious experiences of that society do the role of thoroughfare, So we can find out the fact that the characteristics of Catholicism in those days were formed by the parts which were harmonized first with the traditional religious ideas of Confucianism, Buddhism, and folk beliefs . Especially the populace tend to accept a new religion by their own thoughts rather than by the doctrine. So it is inevitable that a new religion should be mixed with a traditional religion . In this thesis , I want to study which conflicts were raised between Catholicism and traditional religion in their doctrines and religious life , and which parts were able to be harmonized with each other. 「Ten Commandments (십계)」 and 「Chi1 Keug (칠극)」 were chosen as their main catechism books for Chosun Catholics in the 19th century, for these two books could be in harmony with the traditional moral principals on the basis of deep-rooted traditional morals. The ceremonial aspect of Catholicism could win the Chosun Catholics' favor, and that was possible by the influences of Confucianism, which put much emphasis on ceremonies. In the aspect of Buddhism, the doctrine of "Heaven and Hell " and "Immortality of soul" helped them accept Catholicism without much friction . In religious life , we can see another sides of Buddhism, the tendency of asceticism with extreme penance, seclusion, and their faith in orally repeated pray. In the aspect of folk beliefs , the existance of god, the cosmology of shamanism, and the role of shaman helped them to understand the existence of the only God of Catholicism and the role of priests . And we can see t h e influences of folk beliefs in their religious life , from the fact that their important motivation to enter Catholicism was in pursuing the earthly wealth, and the closed tendency of being in small groups also shows us the influence of folk beliefs. Chosun Catholicism in the 19th century could be propagated among the populace without much friction , owing to its harmonization with traditional religions . But in another side , it has brought the formalism of Confucianism, the tendency of seclusion and asceticism of Buddhism, and the pursuit of earthly-wealth of folk beliefs to Catholicism and also to the present Protestant culture . Especially the influences of Buddhism and shamanism made the 19th century Catholicism have the characteristics of isolated religious group, which emphasizes only individual salvation , and that is partially influenced by the confused social situation of the 19th century. I believe that what I wrote above can help you to understand Korean religious culture.
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