View : 1082 Download: 0

간호대학과 간호전문대학의 교육과정 비교연구

Title
간호대학과 간호전문대학의 교육과정 비교연구
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY ON CURRICULUM OF BACCALAUREATE AND DIPLOMA NURSING PROGRAM
Authors
鄭景玉
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
간호대학간호전문대학교육과정비교연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이광자
Abstract
오늘날 급변하는 산업사회의 발달과 함께 인간과 사회의 건강의 개념 및 간호원에 대한 요구도 변화 되었다. 간호학이란 인간을 다루는 학문이므로 더욱 고귀하며 현대 간호원은 그 역할의 범위도 대단히 확대 되었다. 이 확대된 간호원의 독자적인 역할 수행에 적절히 부응해야 할 간호원을 길러내고 있는 현존하는 우리나라 간호교육기관의 교육과정에 중요성을 느끼고 간호대학과정과 간호전문대학과정의 교육과정에 관련되는 사항 즉 대상자의 일반적 특성, 간호교육목표, 간호교육내용, 교육내용의 선정 및 조직 등에 대한 비교 분석과 간호교육과정의 문제점 및 그에 대한 개선방안을 모색하여 교육과정의 구성에 기초자료가 되고자 본 연구를 시도 하였다. 연구방법은 서울 특별시에 위치한 간호대학과정 5개교와 간호전문대학과정 5개교를 선정하여 졸업반 학생들과 전임강사 이상의 교수를 대상으로 한 질문지법과, 면담을 통한 현지 직접조사, 간호학 및 교육학에 관련되는 문헌조사, 기존연구분석, 교육지침서, 학교요람, 등을 사용하여 1984년 2월15일부터 동년 3월31일까지 약 45일간 자료를 수집 하였으며 대학과정과 전문대학과정을 비교한 결과는 다음과 같다. 첫째 일반적 특성중 교수의 특성은 대학과정과 전문대학과정이 모두 30~39세가 가장 많았으며 다음은 40~49세, 20~29세의 순위였다. 학력은 양 집단이 석사학위 소지자가 전체 교수의 79.45%로 가장 많았고 박사학위 소지자는 대학과정에서만 10.96%가 있었다. 종교는 양 집단 모두 기독교가 가장 많았고 다음은 무교, 천주교의 순위였다. 간호학생의 특성은 양 집단 모두 경제수준은 中이 가장 많았고 다음은 下, 上의 순위였으며 간호학의 선택동기는 대학과정에서는 주로 학력고사 성적과 타인의 권유였고, 전문대학과정에서는 직업의 안정성 그리고 적성과 취미가 주 동기였다. 둘째, 간호교육목표는 Bloom의 교육목표 분류학에 따라서 분석한 결과 양 집단 모두 知的영역이 가장 많았으며 다음은 情意的영역, 운동기능영역의 순위로 나타났다. 세째 총이수학점에 대한 교과분야별 이수학점 및 백분율은 대학과정에서는 전공분야 60%, 교양분야 35.7%, 교직분야 4.3%였으며, 전문대학과정에서는 전공분야 68.5%, 교양분야 19.8%, 교직분야 11.7%로 나타났다. 네째 학년별 교과분야 이수형태를 보면 양 집단 모두 교양분야는 1학년때 70%로 집중되어 있었으며 나머지 학점은 2, 3학년에 고루 배치되어 있었으나 대학과정에서는 4학년때는 없었다. 전공분야는 대학과정에서는 1학년때 1.8%를 이수하고 나머지 학점은 2, 3, 4학년때 고루 배치되어 있었으며 전문대학과정에서는 1, 2, 3학년때 대부분 골고루 배치되어 있었다. 교직분야는 대학과정에서는 3학년때 전문대학과정에서는 2학년때 가장 많이 집중되어 있었다. 다섯째 전공분야과목중 양 집단에서 공통적으로 가장 많은 배당학점을 나타낸것은 성인간호학, 지역사회간호학, 모성간호학, 아동간호학이었다. 2개의 대학과정에서는 생의주기에 의한 교육과정모형의 편성이었고 전문대학과정에서는 문교부에서 지정한 과목들을 대부분의 학교에서 일률적으로 이수하고 있었다. 임상실습학점과 실습시간의 비율은 대학과정 1개교에서만 1:6이었고 다른 대학에서는 모두 1:3의 비율이었으며 전문대학과정에서는 1:3~1:4의 비율로 대부분 나타났다. 실습 총이수학점 및 시간의 범위는 대학과정에서는 14~45학점(63~135시간)이며 전문대학과정에서는 12~26학점(45~104시간)이었다. 학생들의 반응은 양 집단 모두 실습시간이 많다는 반응이었으며 실습시 항상 긴장하므로 피곤하다는 응답이 가장 많이 나타났다. 여섯째 교과목외 활동(잠재적 교육과정)은 양 집단의 각 대학과정에서 다양한 조율의 학교행사를 하고 있었는데 각 활동에서 대학과정이 전문대학과정보다 두배이상의 종류를 가지고 있었으며 축제와 체육대회의 행사가 양 집단 모두 가장 많았다. 잠재적 교육과정이 교육과정에 미치는 영향은 대학과정에서는 제도 및 행정으로 인한것이 우선적이었고 전문대학과정에서는 학교와 물리적 조건이 가장 많았으며 다음은 양 집단 모두 교수의 인격적 감화였다. 클럽활동은 대학과정에서는 예능분야가 우선적이었으며 다음은 진료클럽, 종교클럽의 순위였고 전문대학과정에서는 종교클럽, 진료클럽, 친목클럽의 순위였다. 일곱째, 교육과정의 선정 및 조직에 관한 것은 대학과정에서는 교육과정위원회가 모두 조직되어 있었으나, 전문대학과정에서는 반 이상이 조직되어 있지 않았으며, 교과목 계획시는 양 집단 모두 학생참여를 대부분 하지 않는 경향으로 나타났다. 교육과정의 검토시기는 양 집단 모두 50%정도가 필요시 수시로 하는 것으로 나타났다. 교육내용의 조직형태는 계속성, 계열성, 통합성 등이 양 집단 모두 대부분 잘 유지되어 있다는 반응이었다. 교수가 사용하는 교육과정 모형중 생의 주기에 의한 교육과정과 총체적 교육과정은 대학과정에서는 전문대학과정보다 더 많이 사용하여 유의한 차이를 나타냈다. 여덟째, 간호교육제도에 대한 교수와 학생의 반응은 양 집단 모두 4년제 일원화를 매우 바람직한 것으로 나타냈고, 특히 전문대학과정에서 더 많은 반응을 나타냈으며 3년제와 4년제, 2년제와 4년제 등의 이원화 제도는 대부분 나쁘다는 반응을 보였다. 아홉째, 간호교육과정에 따르는 문제점들은 Conley가 제시한 교육과정 발달의 기본 쟁점 7종류로 대입분석 하였으며 그 결과 교수의 반응을 보면 양 집단 모두 교과목에 대한 문제가 최우선적이었고 다음 순위로 대학과정에서는 교수, 행정, 전문대학과정에서는 행정, 재정의 순위였다. 간호학생들의 반응에서도 역시 양 집단 모두 교과목이 최우선순위였고 다음은 교수의 자질문제로 나타났다. 이에 대한 개선방안으로서 교과목에 대한 개선점은 주로 이론과 실습간의 연계성 강화와 전공과목을 줄이고, 비전공과목 확대, 선택과목의 증대, 교과목 선정시 학생참여 등이며, 교수에 대한 개선점은 교수충원, 또 행정적개선점은 4년제 간호대학으로의 승격, 그리고 재정적 개선점은 각종 시설 및 자료 충실화 등이다.;With the rapid development of industrial society, the requirement for nurse and the health conception of human and society have been changed. noble as it is a scholastic pursuit to treat human beings, and the active range of modern nurse was widely expanded. Thinking of the importance of curriculum of nursing programs that are educating competent nurse for independent role practice, it was studied for the purpose of being basic data for line-up of the curriculum by analyzing the conditions related to the curriculum of baccalaureate and diploma nursing program, that is, the general characteristics, educational objectives of nursing, educational contents of nursing, its selection, comparative analysis of organization, problems of curriculum and its improvements. The method of study, Selecting optionally 5 baccalaureate and 5 diploma nursing program in Seoul, was to collect informations and data for 45 days from 15th Feb, ~31st March, 1984, interviewing those senior students and professors and through questionaires, literatures related to the science of nursing and education, analysis of existing studies, and using educational instruction, school bulletin. The data were analyzed by Chi-square method for test of significance and the results are as follows : 1. Among the general characteristics of persons questioned, 30-39 years old professors were majority, next were 40-49 years old and 20-29 years old professors in both groups. Education level. : M. S. holders were majority, being 79.45% of all professors, Doctor degree holders (only in baccalaureate nursing program) were 10.96%. The religion (both Group) : Christians were majority, no religion were next and then were Catholics. The economical level of majority. nurse students were medium and the next were below medium. And the college students of nursing were motivated to select the course according to the scholastic ability test and the other's advice, and the diploma nursing program's students were students were motivated to select the course by the occupational stability and aptitude and hobby. 2. In the result of analyzing the purpose of nursing education according to the classification of educational objective by Bloom, in both groups, cognitive domain was majority, and the next was affective domain and the paychomotor domain was followed. 3 . The credits and percentage in separate subject showed to be major course-60%, subjects for general education -35.7% and teacher-4.3% in baccalaureate nursing, and 68.5%, 19.8% and 11.7% respectively in diploma nursing program. 4. The studying type in separate school year : In both groups, the subjects for general education in 1st year was 70% (majority), and the remained credits were evenly placed in 2nd and 3rd years, but showed none in the 4th year in baccalaureate nursing program. The major course was studied by 1. 8% in 1st year and the remained credits were evenly placed in 2nd and 3rd and 4th years in the baccalaureate nursing program, but were mostly even in 1st and 2nd and 3rd years in the diploma nursing program. The teacher's field were mostly placed in 3rd year and 2nd year in the baccalaureate nursing program and diploma nursing program respectively. 5. Majority credits were alloted to the adult nursing, community health nursing, maternity nursing and pediatric nursing, among the major courses, It was model formation of educational course by life cycle in 2 baccalaureate, and the most diploma nursing programs teached uniformly the subject s designated by Ministry of Education. The rate of the credit of clinical practice and practice time was 1:6 in one college and 1:3 in other colleges, and 1:3-1:4 in the diploma nursing programs. The range of total credits and practice time of the baccalaureate nursing program were 14-45 credits (63 -135 hour) respectively, and 12-26 credits (45-104 hour) in the diploma nursing program. The students replied that the practice times were many and they replied that they were tired because of being strained when practicing. 6. Activities other than the studying subjects (latent curriculum) Each college was having the various school event and it has had over 2 times of events than the diploma nursing program, and the festival and athletic meeting were most of them in both groups. The effect that the tentative educational course influenced to the education were expressly due to the system and expansion i n the baccalaureate nursing programs and in the diploma nursing programs, the physical. condition mostly prevailed, and the next was professors' personality influence in both groups. In the club activities, artistic accomplishments was priority, and treatment, religion, in the precedence in the baccalaureate nursing program, and club of religion, treatment and friendship in the diploma nursing program. 7.Selection and organization of curriculum. The committee of curriculum was organized in the baccalaureate nursing programs, but not organized over half in the diploma nursing program, and upon planning the subjects in both groups, the most students seemed not to take part in the planning. Some 50% of students seemed to do optionally for the reviewing time of the course in the both groups, The organizational type of educational contents: It is Being maintained well with the continuation, sequence, integration in the both groups. The life cycle and holistic curriculums in the model of the curriculums used by the professors are much more used in the baccalaureate nursing program than in the diploma nursing program, indication a significant differences. 8. The response of the both professors and the students indicated their desirability of unification into a four year system rather than the dual system, the 3 year and 4 year systems, or a 2 year and 4 year system, especially preferably by those in the diploma nursing program, showing their negative response to such dual system. 9. The problems of the educational course of nursing : In the result analyzed according to 7 basic problems of the educational course development, provided by Conley, professors responded that the problems of contents concerning to the subjects were priority in the both groups, and in the precedence, professor and administration in the baccalaureate nursing program, and administration and finance in the diploma nursing program. The response of nurse students in both groups showed the subjects were priority, and the professor's competence was next. As a means of overall improvement of the problem areas, it is recommendable that for the improvement of subjects mainly the inter-relations between the theory and practice should be enhanced, the professional subjects should be decreased with the increase of non-professional subjects, the selective subjects should be increased, and the students should participate in the selection of the subjects, for the improvement of the professors the number of the professors should be increased, for the administrative improvement the current system should be promoted to a four year system, and for the financial improvement various facilities & equipment and materials should be arranged to a satisfactory level.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE