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「경험」과 「노동」의 교육학적 의미

Title
「경험」과 「노동」의 교육학적 의미
Other Titles
EDUCATIONAL IMPLICATIONS OF 「EXPERIENCE」AND「LABOR」
Authors
정광희
Issue Date
1985
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
노동경험교육학적 의미듀이마르크스
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
안인희
Abstract
The purpose of this thesis is to examine and analyze the conceptions of Dewey's Experience and Marx's Labor not in terms of ideology but in terms of the essence and continuity of human life itself. Dewey and Marx have had great influence on educational thought and ideology. This analysis of the conceptions aims to draw on Dewey and Marx educational implications not only for overcoming the gap between two extreme ideologies of Democracy and Communism but also for the ideal of the whole man. The thesis was writed through examining Dewey's and Marx's writings and other related literatures .For Marx, it depends heavily on his early writings. The guiding questions of the study are as follows: 1. What are the essential meanings of Experience and Labor? 2. Do Experience and Labor have characteristics to denote essentiality of life? 3. What are educational implications of Experience and Labor? The Summary of the study is the following: For Dewey, Experience is an active-passive affair in organism's interaction with environment , involving its continual creation and reconstruction with the aid of intelligence. Marx's conception of Labor, referring to the interaction between man and nature implies self-objectification, in which physical and mental activities are integrated by human natural powers. The writer concludes that Experience and Labor are the notions to refer to the processes and continuity of life itself and that they are characteristic of unifying knowing and doing, subject and object and Man and Nature. This analysis of conceptions of Experience and Labor aims to bridge between knowing and doing in education.;본 연구의 목적은 삶의 시각으로 듀이의 경험과 마르크스의 노동을 조명하여 봄으로써 그 교육학적 의미가 무엇인지 살펴보고자 하는데 있다. 듀이의 경험과 마르크스의 노동을 비교한 이유는 듀이와 마르크스가 교육사상 및 이데올로기적으로 많은 영향을 준 사상가라는 점에 있다. 이에 본 연구는 경험과 노동의 삶의 성격에서 민주주의와 사회주의라는 이데올로기의 양극화를 극복하는 접맥 가능성과, 나아가 이것이 갖는 전인교육적 의미를 도출하려는 것이다. 본 연구는 듀이와 마르크스의 저서 및 관련문헌에 나타날 경험과 노동을 삶의 시각에서 해석한 것이다. ( 마르크스 경우는 주로 초기저서에 의존했다. ) 본 연구의 촛점은 다음과 같다. 1 . 경험과 노동의 본질적 의미는 무엇인가? 2 . 경험과 노동은 삶의 일원적 특성을 갖고 있는가? 3 . 그 교육학적 의미는 무엇인가? 본 연구를 요약하면 다음과 같다. 즉 듀이의 경험은 유기체와 환경 간의 능동-수동의 총체적인 상호 작용이며 그 결과로서, 지성의 작용을 통해 계속적으로 개조와 창조의 과정을 갖고 있는 개념이다. 마르크스의 노동은 인간과 자연 간의 능동적 관계로서, 인간의 활동적 본질이 인간의 자연제력을 일깨움으로써 신체적·정신적 활동을 통합한 자기대상화의 개념이다. 결론적으로 경험과 노동은 인간본질의 실현이라는 삶의 개념이며, 앎과 행함, 주체와 객체, 인간과 자연의 일원적 특성을 갖고 있는 개념이라고 할 수 있다. 따라서 경험과 노동, 양 개념은 현대 교육의 문제인 아는 것과 행함의 유리현상을 극복해 줄 수 있는 전인교육적 개념으로서의 의미를 갖는다고 하겠다.
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