View : 660 Download: 0

중등교원 현직연수제도의 실태와 문제점

Title
중등교원 현직연수제도의 실태와 문제점
Other Titles
(The) actual state and problems of the in-service education system for secondary school teachers
Authors
박영자
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
중등교원현직연수제도교육학secondary school teachers
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유봉호
Abstract
본 연구의 목적은 중등교원의 현직연수 제도에 관한 문제점을 찾아서 그에 대한 개선 방안을 제시하는데 있다. 따라서 본 연구의 내용은 ①현직연수의 개념, 필요성, 내용과 방법, 발달과정을 이론적으로 살피고 ②중등교원의 현직연수 제도의 현황과 그 필요성, 교육과정, 강사진 및 운영과 연수원 시설, 성과에 대한 교사의 의견을 조사하고 ③현직연수 제도에서 두드러지게 나타난 문제점을 발견하는 일이었다. 본 연구는 문헌연구와 질문지법으로 수행하였고 질문지 조사대상은 전라북도 지방 중등학교 18개교의 현직교사 410명으로써 이들에게 질문지를 배부하고 그중 회수된 357명을 분석하였다. 각 문항에 대학 남, 여 경력별 반응의 차이는 χ^(2) 검증을 시행하고 또 변량분석에 의한 .05 수준에서 비교하였다. 위 연구결과는 다음과 같다. 1 . 교사들의 교원 현직연수의 필요성은 교육에 관한 새로운 지식과 기술습득에 있다고 하였다. 그리고 현직연수가 교육현장에서 문제를 해결하는데 도움이 되기를 절실하게 요구되고 있으나 실제적으로는 상급자격 취득과 승진을 위한 점수환산에 관심을 보여주고 있다. 2 . 자격연수 260시간에 대한 분량이 많다에 여교사( 31.6 %)가 남교사(23.6 %)보다 차이있는 반응을 보여주고 있으며 경력별에 있어서도 유의한 차를 나타내고 있었다. 3 . 학교 현장에서 필요로하는 교육실무에 대한 교직과목이 교육과정 운영에서 적은 비중을 차지하므로 남녀별에 있어서 유의한 차를 보여주고 있음이 밝혀졌다. 4 . 연수를 당당하고 있는 강사와 수강자 사이에 상호작용은 경력별에 있어서 유의한 차가 있음을 나타내고 있다. 5 . 현직연수의 운영방법에 있어서 지역적 특성(근무지별과 생활근거지)에 대한 반영은 아주 희박하며 특히 경력별에 있어서 현저하게 위의 사항을 요구하고 있으며 연수차출 방법에 있어서도 개인의 의사는 고려되지 않고있다. 6 . 소집단을 통한 연수기회가 적으며 남녀별에 유의한 차가 있다. 7 . 연수경비로 지급받는 것은 소요경비 충당액의 44.1 %에 응답하고 남녀별, 경력별에 있어서 유의한 차가 있음을 보여주고 있다. 8 . 현직연수후 성과에서는 동료 교사의 심리적 지원에 남녀별, 경력별로 유의한 차를 보여주고 있다. 위의 연구결과에 따른 문제점에 대한 개선점으로 다음과 같이 제언 한다. 1 . 각 시, 도별로 초, 중등 교사의 현직연수를 전담한 독립된 연수기구가 필요하다. 2 . 자격 연수시 2급과 1급 정교사의 연수과정이 비슷하여 특색이 없다. 3 . 계절제나 야간, 교육 대학원의 문호를 개방하여 희망하는 교사의 다수가 새로운 교육정보나 이론에 접할 수 있는 기회가 주어져야 된다. 4 . 타율적인 제도연수에 지나치게 기대하지 말고 단위 학교에서 자체연수나 교사 자신 자각에 의한 개인연수가 더 활성화 되어져야 한다. 5 . 현재 교사의 승진에 있어서 연수평정은 일반연수와 자격연수 15점으로 되어있으나 자격연수 시간은 260시간인데 비해 일반연수는 60시간으로 되어있어 자격연수의 평정점수가 상대적으로 작게 되어있다. 6 . 연수 기회를 자주 주어져야 한다. 7 . 토론과 대화등을 중심으로한 소집단 활동 중심의 연수로 전환되어야 한다 8 . 연수참여 교사의 연수경비는 실비지급이 되어야 한다 9 . 교사의 해외연수도 확대되어야 한다.;This study was attempted to find an effective way to improve the management of the in-service education system for secondary school teachers through a synthetic analysis on actual states of its system. More specifically, this study was intended to achieve the following objectives: 1. To investigate the teachers' opinion about the actual states of the in-service education system, that is, necessity, curriculum, lecture, facilities and anticipated result. 2. To investigate theoretically, the definition of the in-service education, the contents, method and development process. 3. To find out an effective way to improve the management of the system after investigation about its various problems. To carry out this study a questionnaire was developed to grasp teachers' opinion about the in-service education system and documents concerned were referred to. The questionnaire was composed of 25 items and the contents, involved the above -mentioned. The data used in this study were collected randomly from 357 teachers of secondary schools established in Jeonbuk province. The number of middle and high schools 11 is and 7. The number of male and female teachers who responded this questionnaire is respectively 301 and 56. The teachers' opinions were counted by response frequency and percentage. They were also analyzed by partly ANOVA and partly x^(2) to verify05 significance level. The principal findings obtained by such an analysis are summarized as follows: 1. Most of the teachers needs the in-service education in order to save their educational problems in schools and classrooms and they want to take an active part in the in-service education to obtain new teaching method, new knowledge about their major, new educational theory and a higher certificate. 2. It is brought to light that female teachers insist that 260 hours needed to obtain a higher certificate should be reduced considerably. It is also brought to light that there is a significant difference in proportion to teachers' career. 3. Most of the teachers want the lecture on educational actual affairs to be increased. 4. It is brought to light that there is a significant level in the interaction of teachers and lectures. 5. There must be involved the local peculiarities and teachers' opinion in the operational method of the in-service education institute. 6. There is few small group activity in the in-service education. 7. The allowance which teachers receive for the in-service education satisfies only 44.1% of their indispenable expense. 8. There is a significant difference among male and female teachers and in their career. Based on these results I suggest some points to improve the in-service education system. 1. It is necessary to establish an independent institute in each province to take complete charge of the inservice education of the secondary school teachers. 2. There must be a differential point in the curriculum between the inservice educations to obtain the first class and the second class certificate. 3. More seasonal and night graduate schools of education must be established and most of the teachers must be entered to improve teaching method and learn new educational theory. 4. Teachers must not depend on only the existing system for their in-service education but take an active part in individual voluntary inservice education and many workshops for in-service education must be held in school. 5. The marks of qualification workshop must be regarded as more important in personal management than those of general workshop. 6. The more opportunities of the inservice education must be given to teachers who want to participate in the education. 7. The method of the inservice education must be changed into discussion and seminar through small group activities. 8. The method of the inservice education must be increased. 9. More teachers must be participated in the inservice education abroad.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE