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종합고등학교 진로지도 현황 및 개선방안에 관한 일연구

Title
종합고등학교 진로지도 현황 및 개선방안에 관한 일연구
Other Titles
(A) STUDY OF THE PRESENT STATUS OF THE CAREER GUIDANCE AND FOR ITS BETTERMENT IN COMPREHENSIVE HIGH SCHOOL OF KYOUNG-GI PROVINCE
Authors
이영해
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
종합고등학교진로지도현황개선지도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
유봉호
Abstract
The purpose of this study is to review the theories on development and choice of Career Guidance, to analyze the present situlation of the Career Guidance, and finally to suggest ways to improve it. By the way, the investigation of the present Career Guidance is divided into individual understanding of students, the collection, supply of information, contents and methods, planning, and a supporting system. For this study, 540 students in 9 schools, and 44 counselors in every Comprehensive High school in Kyong-gi Province, were asked to answer to the questionaires. This study is concluded with several suggestions for the future improvement as follows: 1. It is required to improve the environment of consultation room in order for students to utilize it freely. 2. It is desirble to give not only proceeding higher school information and job recommendation in 3rd year, but also regular service for Career Guidance from 1rd year. 3. Such tests as Aptitude Test, Intelligent Test, Personality Test, and family-environment Test, have has to be carried out to understand individual. 4. To increase the efficience of Career Guidance, inspiration of spontaneous studying will and cultivation of primary scholarship are needed in proceeding higher school, and reinforcement of job information activities and industrial-education cooperation in job hunting. 5. In order to acconplish the Career Guidance systematically and scientifically, a time for Career Guidance has to be assigned in regular Curriculum. 6. A national Career Guidance instrument that students, teachers, and parents of students participated in, has to be established so as to supply intentially and scientifically the efficient information for students to choose.;본 연구의 목적은 문헌고찰을 통하여 고등학교 교육의 진로지도 활동이 지향 해야할 이론적 근거를 살피고, 종합고등학교의 진로지도 현황의 조사 분석을 통한 문제점 파악으로 전통적 진로관에서 탈피하여 효율적인 진로지도 활동을 촉진시킬 수 있는 개선방안을 모색하려는데 있다. 본 연구의 방법은 문헌연구와 질문지법을 사용하였다. 질문지는 경기도내 전체 종합고등학교(58개교)의 진로지도 담당교사 58명과 학생은 58개교중 시, 읍, 면 단위로 9개교를 선정하여 540명을 표집대상으로 하여 이에 응답한 교사 44명과 학생 449명의 반응을 설립별, 지역별, 계열별, 학교별로 구분하고 사례수를 합계하여 응답자수와의 백분율을 구했다. 자료분석을 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 1) 진로상담실은 대부분의 학교가 설치 (94.65%)하고 있으나 학생이해 자료를 비롯한 진로상담 자료는 거의 비치되어 있지 않고 일부 비치된 자료는 진학안내 자료와 적성검사 결과 정도이다. 2) 학생이해를 돕는 검사는 적성검사가 주로 실시되고 흥미검사, 인성검사 가정환경 진단검사 등은 거의 실시하지 않고 있었으며 검사결과의 활용도 미약한 편이었다. 3) 각 학교의 진로지도 계획은 ①개별상담 및 집단상담과 표준화검사실시가 대부분이며 계획운영 성과도 별로 좋지못한 실정이고 운영에 애로사항은 학교장 및 전교사의 인식부족과 예산부족을 이유로 들고 있었다. 4) 학생들은 반이상(52.23%)이 진로지도를 받은 경험이 없다고 반응하면서 일부는 3학년때 담임에게서 진학 및 취업 안내를 받은 경우가 65%로 나타났고, 도움정도는 그저 그렇다고 반응한 것은 학년별 계획에 의한 체계적인 지도의 필요성을 제시하고 있는것이다. 5) 교사들이 실시하는 진로지도는 진학정보 제공과 취업알선이 대부분인 것으로 나타난 것은 단계적인 진로지도가 미흡한 설정으로 볼 수 있다. 6) 진로지도 지원체제는 현장견학과 각종 정보교환으로 이루어지고 있는데 공립학교와 읍, 면, 지역이 부진했으며 가정과는 개별상담(50.85%) 이 주로 실시되고 있었다. 7) 학생들은 진학(취업) 결정시 자신의 적성과 흥미를 우선 기준하는 것으로 반응을 보였다. 8) 진학지도는 학생들의 학구열 고취, 취업지도는 적극적인 취업정보 활동강화라고 교사들은 의견을 제시하면서 상담실 및 교내방송을 통한 진로정보 자료 제공을 강조하였다.
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교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
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