View : 115 Download: 0

부모교육 및 참여프로그램이 어머니의 자녀 양육태도에 미치는 영향

Title
부모교육 및 참여프로그램이 어머니의 자녀 양육태도에 미치는 영향
Other Titles
(A) Study on The Effect of Parent Education And Parent Involvement Programs on Parent Attitude
Authors
박찬수
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
부모교육부모참여프로그램어머니자녀 양육태도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
본 연구는 유아교육기관에서 실시하고 있는 세가지 유형의 부모교육 및 참여프로그램이 어머니의 자녀 양육태도에 어떠한 영향을 미치는 가를 밝히는 데 목적이 있다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 부모교육 및 참여프로그램은 어머니의 자녀 양육태도 변화에 영향을 주는가? 2. 어떠한 부모교육 및 참여프로그램이 어머니의 자녀 양육태도 변화에 도움을 주는가? 3. 부모교육 및 참여프로그램에 의한 어머니의 자녀 양육태도 변화는 어머니의 학력, 연령등과 관련이 있는가? 문제분석을 위해 서울 잠실에 소재한 S새마을 유아원의 어머니 220명을 대상으로 세가지 유형의 부모교육 및 참여프로그램으로서 지원자로서의 역할참여, 교사로서의 역할참여, 서어비스 제공자로서의 역할참여를 실시하였다. 부모교육 및 참여프로그램에 의한 양육태도의 변화를 측정하기 위해 부모교육 및 참여프로그램의 실시전과 실시후에 7개 하위요인으로 구성된 66항의 질문지를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS방식의 전산처리를 하고 사전과 사후점수의 차의 유의도를 t검증하여 5%와 1% 수준에서 유의함을 보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 부모교육 및 참여프로그램은 어머니의 자녀 양육태도를 바람직하게 변화하는 데 도움을 주었다. 2. 세가지 유형의 부모교육 및 참여프로그램은 모두 어머니의 자녀 양육태도를 바람직하게 변화하는 데 도움을 주었다. 양육태도 점수차가 가장 크고 하위요인이 고르게 변화한 부모교육 및 참여프로그램유형은 지원자로서의 역할참여이었다. 3. 부모교육 및 참여프로그램에 의한 어머니의 자녀 양육태도 변화에 어머니의 학력, 연령 등은 영향을 미친다. 가장 양육태도 점수차가 크고 하위요인이 고르게 변화한 집단은 30대 후반과 대졸과 고졸의 학력집단이다.;The purpose of this study is to investigate the effect of parent education and parent involvement programs on parent attitudes. For this purpose the relationship between practical application of parent education and parent involvement programs and parent attitudes between pattern of parent education and parent involvement programs and parent attitudes and between mother's age and parent attitudes were studied by documentation. Specific issues based on above are as follows: 1. Do the parent education and parent involvement programs help to change the parent attitudes desirably? 2. What influence do the parent education and parent involvement programs have in changing the parent attitudes? 3. Does the mother's schooling or age have an effect on changing the parent attitudes by parent education and parent involvement program? For analysis of these issues, three patterns of parent education and parent involvement programs were applied and its objects were 220 mothers of S saemaul nursery school which is located at Jam-sil, Seoul. For measuring change of parent attitudes by parent education and parent involvement programs, a questionnaire consisting of 66 questions which consist of 7 subordinate factors was used before testing and after testing. Collected data were processed by the SPSS method and similarity of the gap of points on before and after test was verified by the t verification method, and it showed similarity in levels of 5% and 1%. The results of the study are as follows: 1. Parent education and parent involvement programs helped to change the parent attitudes desirably. 2. Three patterns of parent education and parent involvement programs had an effect on changing parent attitudes desirably, The role involvement as a volunteer among parent attitudes and parent involvement programs represented the biggest gap of the points and its subordinate factor was changed evenly. 3. The mother's schooling and age have an effect on parent attitudes by parent education and parent involvement programs. The age group which shows the biggest gap of the points and its subordinate factor is changed evenly was the later half of the thirties, college graduates and high school graduates.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE