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플루트 그룹지도를 위한 기초교재 분석 및 지도방안 : 중학교 특기 적성 교육활동을 중심으로

Title
플루트 그룹지도를 위한 기초교재 분석 및 지도방안 : 중학교 특기 적성 교육활동을 중심으로
Authors
한전민
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 논문은 플루트 그룹지도를 위한 기초교재를 선택하려는 학습자나 교사들에게 그들의 학습상황에 맞는 교재를 적절히 선택, 활용할 수 있는 길잡이로서의 역할과 더불어 플루트 그룹지도를 위한 수업방안을 제시하여 현실적으로 도움을 주는 것에 목적을 두었다. 먼저 이론적 배경에서는 플루트 교재와 교수법에 관한 선행연구들을 살펴보았고 기악교육과 그룹지도, 그리고 교재의 선택에 있어서의 주의할 점을 살펴 보았다. 본문에서는 서울시내 대형서점 6곳과 음악전문서점인 대한음악사, 전체 7곳 중 6곳 이상이 공통으로 보유한 플루트 기초교재를 12권 선정하여 각 교재의 전체구성, 선곡, 그리고 교재의 장·단점을 살펴보았다. 앞서 선정한 12권의 플루트 기초교재를 분석한 결과 한 권을 제외한 나머지 11권의 교재들은 그룹지도를 위한 교재로서는 적절하지 않았다. 그러나 연구자는 각 교재가 가지는 장점을 그룹지도에 활용할 수 있다는 결론을 얻었으며 이러한 각 교재의 장점들과 교재선택의 기준을 고려하고 연구자의 플루트 지도경험을 토대로 30주의 플루트 그룹지도안을 작성하였다. 수업안을 작성하는데 있어 고려한 점은 현실적으로 학교에서 플루트를 지도에 사용할 수 있도록 학습시간, 학습목표, 학습자의 음악수준을 고려하였으며 선곡에 있어서도 외국 곡과 우리나라 곡이 적절하게 구성되도록 하였다. 그리고 학교음악교육과의 연계성을 위해 초·중학교 음악교과서의 제재곡들을 플루트 연주에 맞게 편곡하여 제시하였다. 이러한 기준을 바탕으로 『그룹레슨용 플루트교실』 에서는 알아보기 쉬운 운지법, 『다라플루트교본』에서는 한 제재곡을 여러 조성에서 이조하여 학습 시키는 방법, 『스즈키 플루트 교본』에서는 처음부터 익숙하고 쉬운 곡을 학습시키는 방법, 『트레버-와이 초급용 플륫교본』에서는 낮은음역부터 시작하여 중간음역을 학습하는 방법, 그 외 다른 교재들에서는 롱톤연습곡과 제재곡들을 인용하여 수업안을 작성하였다. 30주의 플루트 그룹지도의 최종목표는 학생들이 c¹ 에서 g³ 까지의 운지를 곡을 통하여 학습하여 악보를 보고 플루트 연주를 할 수 있게 하는데 있다. 조성에 있어서는 C, F, G, B^b, D, E^b, A 장조와 그 관계단조인 a, d, g, b, c, f# 단조를 곡을 통하여 익숙하게 한다. 플루트 그룹지도는 또한 학생들은 30주의 플루트 학습을 통하여 싱글텅잉과 더블텅잉의 기술을 익히고 그 외에도 못갖춘마디, 셋잇단음표, 그리고 도돌이표 등과 같은 학교 음악교육에서 배운 음악이론들을 악기를 통하여 연주할 수 있도록 하는데 그 목적을 두었다. 우리나라 플루트 인구는 계속 증가되고 있으며 특히 학교 내 그룹지도를 통한 플루트의 학습은 점차 늘어가고 있다. 따라서 연구자는 이 연구가 그룹지도를 위한 플루트 교재 선택에 있어서 작은 지침이되고 이 연구의 수업안이 실제 수업에 적용되기를 바란다. 그리고 이 연구는 플루트를 대상으로 하였지만 학교에서 그룹지도가 시행되고 있는 다른 악기에 대한 연구도 이어지길 바란다. ; The purpose of this study is to present a guideline and curriculum for selecting the appropriate teaching method that can be used by tutors and students who want to choose elementary level method for a flute group lesson program, and thereby, provide practical help for them. For this study, 12 elementary level flute methods that are carried by at least 6 out of a total of 7 bookstores, of which 6 were large book stores located in Seoul, and one was "DaeHanUmAkSa", a book store specializing in music material, have been selected for analysis. From the results, a criteria for selecting elementary level teaching method for a flute group lesson program will be investigated, and a 30-week group lesson plan will be presented based upon the advantages of each teaching method and the personal experience of the writer with teaching flute group lessons. First, previous research .on flute methods have been investigated for the theoretical background, along with instrumental education, group lesson programs and points of caution with regard to selection of teaching material. In the main body of the study, 12 elementary level flute teaching methods have been analyzed based on its characteristics, overall contents, song selections, and pros/cons. As a result, it has been determined that a teaching method for a flute group lesson must have a clear lesson goal, and that the teaching method must take the lesson length into account; and, finally, that the musical proficiency of the student must be taken into consideration, too. Also, the teaching method must be able to hold to interest of the student by not repeatedly offering lessons in technique, and that balance of interesting and challenging music pieces must be included. The teaching method must be at about the equivalent level of music taught in schools to function as an extension to lessons learned there, and for an effective group study program, enough duet and trio ensembles need to be included in the teaching method. Of the analyzed 12 elementary flute teaching methods, except for one, the other 11 teaching methods were not suitable for a group study program. The writer was able to conclude that even with its unsuitabilities as group study teaching aids, the advantages of each material can be applied to a group lesson program, and based upon these merits and criteria for selecting the teaching method, in addition to the writer s personal experience teaching flute in groups, a 30-week flute lesson plan could be drawn up. The number of flautists in Korea is increasing each year, and also the number of group lessons within schools is increasing gradually. Therefore, the writer hopes that this study will be able to provide information for selecting the appropriate teaching material for students or tutors. and that the proposed 30 week schedule will be of help to them in their lessons. In conclusion, the writer truly hopes that this study functions as a helpful guideline for selecting flute teaching material and that the presented lesson plan is applied on the classes in school. The writer also hopes that study into this field continues with greater interest, and even if this study is based on the flute, that its findings can be applied to other instruments for group lessons.
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