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Directions for E-commerce in E-government

Title
Directions for E-commerce in E-government
Authors
홍귀현
Issue Date
2002
Department/Major
국제대학원 국제학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷의 발전으로 인한 정치, 경제적 이득을 효율적으로 이용하기 위하여 각 국가들은 전자정부체제를 추진 중이다. 특히 경제적인 측면에서 생산성 증대, 비용 절감, 무역장벽의 제거 등으로 인하여 미래에 경제활동의 주요무대가 될 전자상거래에 대하여 정부는 지원뿐만 아니라 모델로서 방향성의 설정이 중요하다. 본 논문에서는 전자상거래를 통한 조달, 정부 내부 프로세스, 서비스 및 정보의 전달 등 세 개 분야에서 정부가 지향해야 할 방향성에 대하여 논의하였다. 정부, 기업, 국민의 세 주체는 전자상거래 활동을 통하여 개방된 거래를 하게 되며, 정부는 세 주체의 활발한 상호교류를 가능하게 하는 메커니즘으로서 역할을 수행할 수 있다. 즉, 정부는 조달의 기본적인 역할 뿐만 아니라 내부 프로세스를 활성화함으로써 더 적극적인 역할을 지향해야 한다. 먼저 전자상거래 실행 목표들을 정기적으로 점검하여 이를 반영함으로써 조달 사항을 개선하고, 또한 중소기업의 소외를 방지하고 이들을 더 적극적으로 수용하기 위한 도급한도제 및 소프트웨어 전문사업자 제도 등의 정책을 시행해야 할 필요가 있다. 내부 프로세스 개선으로는, Multi-sourcing, Packaging 등 새로운 비즈니스 경로개발을 통하여 전통적인 커뮤니케이션 방식을 개선하기 위하여 선진국 전자정부의 전자상거래 목표들을 벤치마킹해야 한다. 더욱이 민간부문의 경험을 공공부문에 도입할 수 있는 "인터넷-노드"프로그램"을 시행함으로써 민간부문의 노하우를 전수 받을 수 있다. 마지막으로 정보와 서비스의 흐름을 원활히 하기 위하여 Busniss Entry Point를 포함하는 통합된 정부 사이트의 일관적인 브랜드 이미지 창출과 온라인 서비스 시 발생되는 복잡성을 극복해야 할 것으로 보인다. ; The aim of this thesis is to discuss how e-commerce could be better served as a model on the basis of efficient e-government. A government can be seen as a mechanism that interacts with business and public through inputs (procurement) and outputs (service and information delivery) from the perspective of e-commerce. Between these two there is a process of internal government operation. All three areas are open to change through the action of e-commerce. For transforming procurement the government checks e-commerce performance targets and activates policies to accommodate small and medium enterprises (SMEs). Second, it converts the internal processes of government to communicate with businesses through multi-sourcing and packaging to offer goods or services, internationally benchmarks e-commerce targets in terms of e-government, and implements "Internet-Node Program," which would transfer private sector’s experience to public sector. Lastly it modifies information & service delivery by overcoming lack of consistent image (brand) through an integrated governmental site and complexity of processes to get services on-line.
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