View : 43 Download: 0

몬테소리數 敎育方法의 效果에 관한 硏究

Title
몬테소리數 敎育方法의 效果에 관한 硏究
Other Titles
(A) STUDY ON THE EFFECTS OF MONTESSORI METHOD FOR PRESCHOOLER'S NUMBER CONCEPT DEVELOPMENT
Authors
崔順愛
Issue Date
1983
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
몬테소리수교육방법효과연구
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
조정순
Abstract
본 연구는 유아교육의 認知·論理的 측면 중 특히 論理的 思考力의 기초를 이루는 유아의 數槪念 발달에 관심을 두고 수행되었다. 유아의 효율적인 수개념 발달을 위해서는 유아의 실생활과 관련된 감각교구를 사용하여 수 활동을 전개하거나 수 경험을 쌓도록 하는 일이 중요하다. 이러한 점에서 4, 5, 6세 아동을 대상으로 하여 몬테소리 수교육을 실시하고 있는 유치원과 몬테소리 수교육을 실시하고 있지 않는 일반 유치원 유아간의 수개념 발달 수준의 차이를 알아 보고자 하였다. 또한 이들의 연령별 수개념 발달 경향은 어떠한지도 살펴 보고자 하였다. 이에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1 : 몬테소리 유치원의 유아와 일반 유치원 유아의 수개념 발달수준에는 차이가 있을 것인가? 2 : 유아의 연령이 증가함에 따라 수개념 발달 경향은 어떠할 것인가? 위와 같은 연구문제를 알아보기 위하여 몬테소리 유치원과 일반 유치원에서 知能과 가정의 社會·經濟的 地位의 同質性이 확보된 만 4세~6세 유아 102명을 연구대상으로 선정하였다. 이들에게 연구자가 제작한 수개념 발달 측정도구(기우반분신뢰도 : r= .89)를 통해 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 SPSS프로그램을 통해 전산처리 하였다. 분석된 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 수개념은 몬테소리 유치원의 유아가 일반 유치원의 유아 보다 그 발달 수준이 높았으며, p〈 .01 수준에서 유의한 차이를 보여 주었다. 특히 수개념 하위영역중 수세기, 많다 ― 적다에 대한 개념 2개 영역에서 몬테소리 유치원 유아가 일반 유치원 유아보다 수개념 발달 수준이 높았으며 유의한 차이를 보여 주었다. 2. 유아의 수개념은 연령이 증가함에 따라 그 발달 수준이 높아지는 경향을 보였으며 특히 4세 후반에서 5세 전반 사이와 5세 전반에서 5세 후반 사이에 유의한 차이를 보였다(P〈 .001). 유아의 연령에 따른 수개념 발달 경향을 하위 영역별로 살펴 본 결과 수세기와 수량 ― 숫자대응의 두가지 수개념은 4세 후반에 이미 발달을 완료하여 6세 전반까지 지속되고, 수량헤아리기, 많다 ― 적다, 순서수, 수서열화의 네가지 수개념은 연령이 증가함에 따라 차차 발달하는 경향을 보였다.;This thesis examines cognitive-logical dimension of early childhood education, especially in children's developments of number concept underlying their thoughts. For the efficient development of children's number concept, it is considered to be important for children to have an experience in number using sensorial materials. In this view, the method of general preschool was compared with that of Montessori. This Study had two purposes: 1: Is there the difference between the level of number concept development of the children in montessori preschool and that of children in general preschool? 2: What will the level of children's number concept development in general have a tendency to increase with age? The subjects of this study were 102 children of 4-6 age, identity of IQ and socio-economic status of their home was secured. In order to conduct the research, the subject were given the test made by the researcher (reliability: r = .89). Gathered data was processed by SPSS computer program. The results were analyzed as the fellowing: 1 : The level of development of number concert in Montessori preschool children was higher than that of general preschool children (P < .01). Especially, there were significant differences in two specified areas; ① number counting, ② more-less 2 : The level of developments of children's general number concept had been shown a tendency to increase with age(P < .001). Especially, the children of late four years-early five years and early five years-late five years showed significant differences in the development of number concept. Counting and Matching, two specified areas were developed in late four years yet, continued till early six years. Taking, More-less, Ordering and seriation, four areas had been shown a tendency to increase with age.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE